Lid sinds

7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gaten in verhaal/te kort verhaal.

Hoi allemaal, 
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. 
Ik ben aan het schrijven, ik heb al een plot bedacht en ik kom er (eigenlijk mijn karakters) steeds dichterbij. 
Alleen wordt mijn verhaal waarschijnlijk erg kort (vergeleken met het doel). 
Moet ik sommige gebeurtenissen wat meer beschrijven en uitbreiden? Moet ik een proloog en/of epiloog maken? 
Bij voorbaat dank,

Douwe

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat je vraag moeilijk te beantwoorden is als we niet je verhaal kennen.

Ik denk dat plot overgewaardeerd is. Bedenk goede scenes en kijk hoe je die aan je verhaal kunt toevoegen.

Lucas

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Alleen wordt mijn verhaal waarschijnlijk erg kort

Waarom denk je dat je verhaal erg kort wordt, als je nog niet begonnen bent met schrijven? Al schrijvende dient zich meestal nog van alles aan wat je aan het plot en de personages en de setting kan hangen.

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik begon met een hoofdlijn doorheen het verhaal. Ik wist waarover ik wilde schrijven en hoe het ongeveer zou eindigen. Maar het verhaal was nog steeds mager. Dit werd automatisch opgevuld terwijl ik schreef, juist omdat ik wist waarheen ik ging in het verhaal en wat er achter school zoals de filosofie, het moraal enz. Als jij dit ook weet, zou ik geen zorgen maken want nieuwe personages worden dan gecreëerd omdat die broodnodig zijn in je verhaal.

Als het aan mij lag, schreef ik 200.000 woorden in plaats van de 101.305 die ik nu heb. Mijn verhaal is uiteindelijk af.

Zoals ik al zei, de inhoud van je verhaal komt vanzelf omdat het gewoon niet anders kan. Een boek schrijft zichzelf, ergens is dat waar. Zolang je weet naartoe je wilt gaan in je verhaal. 

Een boek zonder een plot is als een schaap zonder wol. Enkel heb je meestal meer plots (of plotten?) in een verhaal, deze zijn dan kleine en leiden alsnog naar de grote onthulling, of omwenteling, of...  Je moet naar iets opbouwen, anders wordt het saai. De lezer moet willen verder lezen. Zo heb ik een paar kleine eer de grote aan bod komt. Daarna heb ik er zelfs nog eens, dat is gewoon hoe het verder gaat met de hoofdpersonage. Dit is een onthulling, zonder zou de lezer zich maar afvragen wat er daarna gebeurde met deze personage. Heb ik vaak voor in films die zelfs geen vervolg krijgen. Niet goed. Dat klinkt 'goedkoop' voor mij, tenzij het deel van het verhaal uitmaakt. Iets filosofisch of zo. Laat de lezer erover nadenken, en daana gaat die dan over zichzelf nadenken.

Elke genre heeft een bepaald aantal woorden of een bepaald aantal boekpagina's. Maar laat dat je niet afschrikken.

Hoe sta je er nu voor na 2 weken?

Lid sinds

7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik voeg meer beschrijvingen toe en misschien zelfs nog een paar subplots, karakters of backstory van een paar karakters. Gewoon schrijven dan wordt het vanzelf een langer verhaal.