Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Autobiografie? Of toch iets anders?

Ik ben begonnen met het schrijven van een autobiografie over een bepaald deel van mijn leven. Het gaat namelijk over de tijd waarin in voetbalde bij een bepaalde voetbalclub. Nu merk ik dat het boek niet echt een autobiografie gaat worden maar ik weet ook niet goed hoe in dit wel moet noemen.

Het gaat namelijk over mijn rol binnen het team, vanuit mijn perspectief, gebaseerd op feiten en toevoegingen van andere spelers waarmee ik toendertijd voetbalde. Hierdoor wordt het eigenlijk ook een beetje een informatie boek. Omdat ik niet altijd overal aanwezig was maar over bepaalde gebeurtenissen wel iets over wil schrijven kan het geen autobiografie meer zijn toch?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jawel hoor. De dingen waarover je schrijft weet je nu - ook als je ze toen niet wist. Jij schrijft hoe dan ook over jouw leven. Dat is een autobiografie.

Of bedoel je dat je de gebeurtenissen waar je niet bij was, verzint? Dan is het een autobiografie met fictieve elementen erin. Dat kun je in een voorwoord misschien kort toelichten, dat sommige gebeurtenissen verzonnen zijn.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Als je het verhaal (veel) breder maakt dan je autobiografie, kun je het genre overhevelen naar de biografie van de voetbalclub [naam van de club], opgetekend door [naam van de auteur].

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Diana Silver, de gebeurtenissen waar ik niet bij betrokken was wil ik schrijven op basis van feiten en verhalen van de mensen die wel betrokken waren. Zo heeft een afvaardiging van het team ooit meegedaan aan een zaalvoetbaltoernooi. Hier was ik zelf niet bij betrokken maar hier wil ik op basis van documentatie en op basis van verhalen wel iets over schrijven.

@Thérèse, dat klinkt goed! Is het bij een autobiografie van de club nog wel mogelijk om geheel mijn eigen verhaal te vertellen. Ondanks dat de gebeurtenissen voornamelijk gebaseerd zijn op feiten wil ik ook graag mijn eigen beleving en gevoel erin kwijt kunnen. 

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

In een autobiografie beschrijft de auteur het leven van zichzelf - jij wilt meer beschrijven dan dat, dus kun je je werk niet langer een autobiografie noemen.

Met een biografie kan je ook het leven van iets/iemand anders beschrijven. Maar als er slechts kleine stukjes van de voetbalclub in het boek voorkomen, kun je dat eigenlijk ook geen biografie meer noemen.

Waar ligt het zwaartepunt van het verhaal? Dat zou je als ijkpunt kunnen nemen voor de bepaling van het genre, en dan eventueel/wellicht met een ondertitel aanduiden dat het om iets meer gaat.

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Thérèse, het gaat over een bepaalde periode van de voetbalclub (2007-2014) waarbij ik betrokken was. Ik wil daar graag het verhaal vertellen van de voetbalclub vanuit grotendeels mijn perspectief. Hierbij maak ik uitstapjes naar gebeurtenissen waarbij ik niet zelf betrokken was. 

Waar ligt dan het zwaartepunt? Misschien moet ik daar nog achter zien te komen tijdens het schrijven..

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom moet het een typeaanduiding hebben? Het is geen autobiografie, maar wel jouw verhaal over je belevenissen bij de voetbalclub in een bepaalde periode van je leven. Verteld vanuit jouw perspectief en aangevuld met verhalen van anderen. Het zou ook een roman kunnen worden, of een uitgebreide reportage. Het belangrijkst lijkt me dat je het schrijft. Hoe je het vervolgens noemt is van ondergeschikt belang.