Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraag over Deep Point of View

Goedemorgen, ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Linda en ik ben een boek aan het schrijven. Ik neem aan dat ik hier niet de enige ben! 

Ik heb een vraag over Deep point of view, ik schrijf mijn boek vanuit het hoofd van mijn hoofdpersoon, in 3e persoon, dat wel, maar ik weet wat ze denkt, zeg maar. 

In die context, kan ik dan wel op het eind van een hoofdstuk een cliffhanger als "beide meisjes hadden de man die in de schaduw voor het huisje stond niet gezien" gebruiken? Dit is een voorbeeld, niet mijn precieze zin. 

 

Bedankt! 

Linda

 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo'n zin als je voorstelt kan alleen als je vanuit een alwetend perspectief schrijft. In een alwetend perspectief is het heel goed mogelijk dat je ook de gedachten van je hoofdpersoon beschrijft.

Maar als je alléén maar de gedachten of observaties van de hoofdpersoon beschrijft, en op geen enkel moment die van anderen of van een alwetende verteller, dan zal de voorbeeldzin neerkomen op een perspectieffout.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Antwoord op je vraag: nooit.

"Maar ze zag niet dat er een schaduw langs haar raam bewoog" las ik eens in een boek van van een bekende thrillerschrijfster. Het is een goedkope truc om een soort van spanning te creëren. Het is de schrijver die zijn neus in het verhaal steekt, en dat is een fictionele-droomverstoorder. Een no-no voor mij en de reden dat ik alwetende vertellers vermijd. 

Leuk is wel dat je kennelijk van Deep POV derde persoon hebt gehoord. Weet je dat er een artikel van @Thérèse in Schrijven Magazine in januari 2021 staat?