Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Babbelen tijdens een actiescène?

In films is de protagonist machteloos in handen van de antagonist en babbelen ze (om de kijker van info te voorzien). In boeken komt dat ook voor. Ik overdenk een actiescène waarin het gevecht af en toe onderbroken wordt door gebabbel en vraag me af of dit storend is. Hierbij een schets van de situatie. Character Ant(agonist) komt character Pro(tagonist) redden met de verwachting dat die vrijwillig en opgelucht meegaat. De opdrachtgever van Ant wil Pro in zijn macht krijgen om informatie los te krijgen. Pro is echter op de hoogte daarvan en ze maakt dat duidelijk aan Ant. Ant is een martial arts meester. Pro oogt indrukwekkender, weet wel wat van vechtkunst. Logisch zou Pro verliezen. Complicatie: Ant moet Pro gevangen nemen, zich dus inhouden. Pro is vastbesloten Ant te doden vanwege eerdere misdaden en vertelt dat ook. Het gevecht is met antieke handwapens. Telkens ontwapent Ant Pro en vraagt vrijwillig mee te gaan en wat babbelen natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik denk dat als je iemand wilt laten babbelen in een actie-/gevechtsscène deze persoon dat doet om de ander te manipuleren. Dat zou dan vroeger of later in het verhaal moeten blijken uit diens vooropgezette plan. Want tijdens een naturel actiescène ligt de focus op de actie en niet op het verstrekken van informatie. Wel kun je je personages korte zinnen naar elkaars hoofd laten smijten om hun gevoel te tonen. Dat kan ook onderhuids informatie geven. Maar babbelen noem je zoiets niet.

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat neigt naar het klassieke A is in de macht van B. B doet z'n verhaal (om de lezer van info te voorzien). Ik ga nadenken over alternatieve mogelijkheden: andere situatie of het door jou genoemde vooropgezette plan.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
* Trapt open deur in * Of het werkt, hangt af van hoe je het schrijft. Er is dus geen eenduidig "kun je doen" of "kun je niet doen" te antwoorden, want - nogmaals - dat hangt van je schrijfkunst af. Maar, euh, de makkelijkste manier om die Pro mee te nemen, als Ant toch zo goed is, is door ervoor te zorgen dat Pro het bewustzijn verliest en 'm dan gewoon te dragen. Scheelt ellende. Maar dan kan jouw dialoog er niet meer in ;) Zéker als Pro van plan is Ant te doden. Waarom zou Ant in godsnaam het risico nemen om zélf een kopje kleiner gemaakt te worden. Overmeesteren en meenemen, punt. --> let erop dat dáár een probleem zit! Waarom zo moeilijk? Houd er dus wel rekening mee dat het niet alleen goed geschreven moet zijn, maar dat het ook logisch blijft en geloofwaardig dat deze keuzes gemaakt worden.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik overdenk een actiescène waarin het gevecht af en toe onderbroken wordt door gebabbel en vraag me af of dit storend is. (...) Het gevecht is met antieke handwapens. Telkens ontwapent Ant Pro en vraagt vrijwillig mee te gaan en wat babbelen natuurlijk.
Misschien wordt het concreter wanneer je (een stukje van) de actiescène inclusief gebabbel plaatst op Proeflezen. Dan kunnen we zien wat je precies verstaat onder babbelen en of het gebabbel al dan niet storend is.

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Ginny

Daar zou het ook op uitlopen. Ant ging ervan uit dat Pro vrijwillig mee zou gaan. Pro wist echter meer en verscheen gewapend ten tonele. Vanwege de gevaarlijke omgeving is Ant ook gewapend. Zodra Ant er achter komt dat Pro niet vrijwillig meegaat ontwapent deze Pro een eerste maal, nogmaals poging tot overtuigen, dan tweede maal ontwapenen, weer babbelen, Pro blijft weigeren. Dan is Ant van plan Pro te overmeesteren en mee te nemen (precies zoals jij stelt). Echter: de schrijver heeft nog iets in de achterzak, een interventie die beiden verrast. 

@Thérèse,

Proeflezen, snap ik. De scène zit nog in m'n kop, deel II van de serie. Overpeins ik af en toe aan als het schrappen en schaven van deel I me te machtig wordt.