Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

allerlei vragen.

ik ben hier redelijk nieuw. maar schrijven vind ik best leuk om te doen. maar nu heb ik daar een paar vragen over. over het schrijven in het algemeen. en ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen. 1: is a5 formaat, arial, punt 12. een goede formaat voor het schrijven. want als ik naar de grote kijk van een herman brusselmans. is die weer kleiner dan a5. en wat voor formaat is dat dan van herman brusselmans?. 2: als ik een formaat heb van a4 geschreven stukken. en ik wil hem gaan verkleinen. naar een formaat kleiner dan a5 hoe doe ik dat het beste?. 3: ik schrijf nu vooral digitaal via word. nadeel vind ik wel dat ik daardoor wel snel schrijf. en zo een boek op papier heb. ik was niet van plan om 5 boeken per jaar te schrijven. of wel?. 4: en als ik een boek wil indienen bij een uitgever. dan gaat het toch om het verhaal/boek. en niet om je verkoop praatje erbij van een paar pagina's. waarom zijn of haar boek de best seller moet worden van dit jaar?. want ik denk gewoon opsturen. met hoi ik ben eduard daar woon ik en dit is mijn boek veel leesplezier. en een euro voor de stort als je het boek niks vind. dit waren wel mijn vragen. groetjes eduard sarens.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3: ik schrijf nu vooral digitaal via word. nadeel vind ik wel dat ik daardoor wel snel schrijf. en zo een boek op papier heb. ik was niet van plan om 5 boeken per jaar te schrijven. of wel?.
Wel!

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nauw ik vind het nog vrij veel hoor. 5 boeken per jaar maar dat ben ik dan he!. echter ga ik gewoon verder met schrijven en zie ik wel. waar ieder jaar het schip strand.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nauw ik vind het nog vrij veel hoor. 5 boeken per jaar maar dat ben ik dan he!. echter ga ik gewoon verder met schrijven en zie ik wel. waar ieder jaar het schip strand.
Nou is nauw iets anders dan nu of krap. Gewoon verder schrijven is dan een hobby, het willen schrijven, om het schrijven, maar met welk doel. Daar is niets verkeert mee. Mensen zat die gewoon een flieger maken om het te laten fliegen. Zo blijft jauw schip varen omdat het dreift. Veel plesier met het schreiven.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja dat is zo. ik schrijf ook omdat ik het leuk vind. maar ik wil uiteindelijk de schrijfsel uit gaan brengen als boek. want dat lijkt mij leuk dat mensen het ook kunnen lezen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja dat is zo. ik schrijf ook omdat ik het leuk vind. maar ik wil uiteindelijk de schrijfsel uit gaan brengen als boek. want dat lijkt mij leuk dat mensen het ook kunnen lezen.
Gelukkig maar. Probeer proeflezen eens.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Eduard, Schrijven in word is prima, en als het ooit uitgegeven wordt dan komt het papierformaat en de vormgeving voor de pagina's dan wel. Daar hoef je je dus nu nog niet mee bezig te houden. Fijn toch, kun je nu lekker schrijven. En dat het snel gaat in word is toch prima? Ik zou je ook aanraden om je eigen werk na een tijdje terug te lezen en te verbeteren, vaak zie je na een tijdje weer dingen die beter kunnen. En als laatste: een begeleidende brief naar de uitgever is wel heel belangrijk! Ze krijgen namelijk heel veel verhalen ingestuurd, dus als er geen goede brief bij zit maak je minder kans. Veel succes!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou gewoon lekker schrijven zonder me druk te maken over bladgrootte, lettergrootte en lettertype in word. Succes!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
ik ben hier redelijk nieuw. maar schrijven vind ik best leuk om te doen. maar nu heb ik daar een paar vragen over. over het schrijven in het algemeen. en ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen. 1: is a5 formaat, arial, punt 12. een goede formaat voor het schrijven. want als ik naar de grote kijk van een herman brusselmans. is die weer kleiner dan a5. en wat voor formaat is dat dan van herman brusselmans?.
Ja, A5, Arial, punt 12 is een goed formaat om te schrijven.
2: als ik een formaat heb van a4 geschreven stukken. en ik wil hem gaan verkleinen. naar een formaat kleiner dan a5 hoe doe ik dat het beste?.
Dan pas je het formaat aan via de knop Indeling in het programma Word.
3: ik schrijf nu vooral digitaal via word. nadeel vind ik wel dat ik daardoor wel snel schrijf. en zo een boek op papier heb. ik was niet van plan om 5 boeken per jaar te schrijven. of wel?.
Was je niet van plan om vijf boeken per jaar te schrijven of wel? Deze vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden.
4: en als ik een boek wil indienen bij een uitgever. dan gaat het toch om het verhaal/boek. en niet om je verkoop praatje erbij van een paar pagina's. waarom zijn of haar boek de best seller moet worden van dit jaar?.
Er zullen weinig uitgevers zijn die een debuut meteen als bestseller zien - maar men vindt het doorgaans wel praktisch om een doelgroep voor een bepaald werk te hebben.
want ik denk gewoon opsturen. met hoi ik ben eduard daar woon ik en dit is mijn boek veel leesplezier. en een euro voor de stort als je het boek niks vind.
Zo kun je het doen. Het komt alleen niet coöperatief over; een boek maken/uitbrengen is een samenwerking tussen auteur en uitgever.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Robin Rozendal en Thérèse hebben het eigenlijk allemaal al gezegd hé :D Je vooral niet druk maken over bladgrootte etc... Meestal als je het naar een uitgeverij stuurt vind je op hun website wel hoe ze graag het manuscript aangeleverd hebben (over het algemeen a4 12 punten anderhalve interlinie). A5 is een handig formaat omdat het de helft is van een A4. En ja, ik volg Robin Rozendal wel, een begeleidend schrijven is bijzonder belangrijk, niet alleen bij het aanleveren van een boek, ook als je gaat solliciteren wordt vaak al een selectie gemaakt via het begeleidend schrijven. (Als die b.v. vol schrijffouten staat zul je niet echt een goede indruk maken) Anders dan bij een sollicitatiebrief gaat het niet zozeer om een verkooppraatje, maar wel waarom die uitgeverij, wie ben je, wat heb je al bereikt, etc... Een beetje duidelijk maken dat je niet honderd uitgeverijen uit de schrijfgids hebt gehaald op alfabetische volgorde en die je manuscript hebt toegezonden. :D Verder wordt er ook graag een synopsis ontvangen.