Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Impact aantal namen op de lezer

Impact aantal namen op de lezer

11 reacties [Laatste bericht]
Don Leone
Laatst aanwezig: 1 uur 1 min geleden
Sinds: 20 Apr 2019
Berichten: 18

Impact aantal namen op de lezer

Met de zoekfunctie vind ik praktisch alleen informatie over "hoe bedenk ik namen?"
Imo eenvoudig. Met google maps naar het land waar de persoon vandaan komt. De kleinere plaatsnamen zijn heel goede achternamen.

Al mijn personen hebben een voor- en achternaam. Om tien personen te (her)kennen moet de lezer dan twintig namen zien te onthouden. Ik zou er voor kunnen kiezen figuranten alleen een achternaam te geven en, hoofdrolspelers alleen een voornaam.
Een mij aansprekend schrijver hanteert de voornamen als de personen in gesprek met elkaar zijn en de achternamen als hij als schrijver vertelt over wat ze doen of denken. Maar als ze elkaar (nog) niet kennen, de achternaam. Soms ook weer een handelend/denkend hoofdpersoon bij de voornaam. Ik ben er nooit over gestruikeld, maar nu zelf schrijvend, wel.
Ik wil het de lezer zo makkelijk mogelijk maken en ook "uniform" werken.

Lang verhaal kort: Hoe gaan jullie om met het gebruik voornaam vs achternaam.

Reacties

Meikiepeik
Laatst aanwezig: 19 uren 21 min geleden
Sinds: 30 Mrt 2015
Berichten: 503

Achternamen worden vaak alleen genoemd als een belangrijk persoon moet worden geïntroduceerd. Veel namen is op zich geen probleem, er zijn boeken met meer personages, waar de lezer ze gewoon allemaal uit elkaar kan houden. De truc om het makkelijk te maken voor de lezer is niet door te spelen met voor- en achternaam, maar door goed te schrijven. Kies geen namen die op elkaar lijken (het liefst allemaal verschillende voorletters) en geef de personages allemaal een andere stem, andere karaktertrekken. Zo kan de lezer ze makkelijk uit elkaar houden.

Ik heb onlangs een boek gelezen met een stuk of acht 'belangrijke' personages, maar deze personages waren zo slecht geschreven dat ze allemaal op elkaar leken (simpele namen en geen onderscheidende karaktertrekken). Door dat boek te lezen snap ik nu in ieder geval hoe het níet moet.

Succes!

Ooit zal er een dag komen dat ik meneer Koch de hand mag schudden, en mag zeggen dat zijn werk niets is. http://www.mjvanholsteijn.nl

Don Leone
Laatst aanwezig: 1 uur 1 min geleden
Sinds: 20 Apr 2019
Berichten: 18

Gracias Meikiepeik,

"Niet spelen met voor- en achternaam" interpreteer ik als consequent voornaam danwel achternaam gebruiken. Natuurlijk, geen (bijna) gelijke namen, inkoppertje. Ben het met je eens: de oma spreekt heel anders dan de jonge bitch ;-)

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 58 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5853
Don Leone schreef:

Hoe gaan jullie om met het gebruik voornaam vs achternaam.

Dit hangt af vanuit wiens perspectief je schrijft - het gaat niet om wat jij doet als schrijver, maar wat je doet als schrijver vanuit de beleving van je personages.

Don Leone schreef:

de oma spreekt heel anders dan de jonge bitch

Dit is een illustratie van wat ik hierboven schreef. Wellicht dat oma meneer Pietersen zegt, waar de jonge bitch van Don spreekt.

Vergis je echter niet in oma's: die van tegenwoordig zijn opgegroeid in de jaren '60, '70 en hebben geleerd mensen bij de voornaam te noemen, in tegenstelling wellicht tot de jonge bitchjes van vandaag.

Het is daarom ook belangrijk in welke tijd je verhaal speelt.

En op welke plaats; in een dorp spreekt men mensen anders aan dan in een metropool en in Amsterdam weer anders dan in Londen.

Ook de setting doet ertoe: vinden de gebeurtenissen plaats in een chique restaurant of in een morsige collegezaal?

En dan heb je nog bijnamen; er zijn mensen die het leuk vinden om iemand die lange of het bibberwicht of zo te noemen.

Het hangt dus allemaal af van de beleving/het perspectief/de perceptie van de (hoofd)personages, op dat moment, die plaats, die situatie.

Perspectief en focalisatie, wat verstaan we eronder en hoe gebruik je ze? Lees het hier.

Tja
Laatst aanwezig: 12 uren 5 sec geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14117

Het ligt eraan wat hun onderlinge verhouding is. Zijn collega's noemen hem Tom maar de leerlingen zeggen meneer Pietersen.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Don Leone
Laatst aanwezig: 1 uur 1 min geleden
Sinds: 20 Apr 2019
Berichten: 18

Yep, goeie punten.
Blijft er nog één.
Ikzelf, als schrijver.
De personages zeggen John of meneer Barns of opa of ouwe, afhankelijk van hun relatie en type.

De schrijver licht toe.
Barns zette zijn glas met een klap op tafel.
Geld, daar had Barns niets mee.
Bij het stoplicht sloeg Barns de hoofdstraat in.
Of John, etc...
Is dat smaak of is daar een (ongeschreven) regel voor.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 3 dagen 12 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 659

Nog drie aanvullende tips:

1. Wees karig met buitenlandse namen. Lezers vonden in een boek van mij de namen 'Surin', 'Nathuni' en 'meneer Ghisai' te veel op elkaar lijken. Blijkbaar onthielden ze die onvertrouwde namen als 'die gekke Buitenlandse naam'. Serderdien beperk ik me tot een, hooguit twee namen uit hetzelfde Verweggistan. O'Neill. McDonnald, Vanderslagsmullers en Marrenga worden niet met elkaar verward, Karijodimedjo en Martowidjojo wel.

2. Het aantal namen dat je in een verhaal kwijt kunt hangt af van de manier van introduceren. Als je vier mensen in de eerste bladzijde introduceert, gaat het vaak mis. Als je eerst Jan in de eerste drie bladzijden introduceert en tot leven brengt, in de volgende drie bladzijden Piet en daarna Klaas, dan kan de lezer met gemak twintig, dertig pewrsonnages uit elkaaar houden, inclusief bijnamen en achternamen.

3. Bij twijfel, introduceer makkelijk herkenbare kenmerken als ezelsbruggetjes. Veelgebruikte zijn stotteren, een motorfiets.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 58 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5853
Don Leone schreef:

Yep, goeie punten.
Blijft er nog één.
Ikzelf, als schrijver.
De personages zeggen John of meneer Barns of opa of ouwe, afhankelijk van hun relatie en type.

De schrijver licht toe.
Barns zette zijn glas met een klap op tafel.
Geld, daar had Barns niets mee.
Bij het stoplicht sloeg Barns de hoofdstraat in.
Of John, etc...
Is dat smaak of is daar een (ongeschreven) regel voor.

Is Barns het personage vanuit wie je het verhaal vertelt?

Perspectief en focalisatie, wat verstaan we eronder en hoe gebruik je ze? Lees het hier.

Don Leone
Laatst aanwezig: 1 uur 1 min geleden
Sinds: 20 Apr 2019
Berichten: 18

@Thérèse
Nope, is natuurlijk een lang verhaal, een boek gelijk ;-)

De protagonist wordt ingehuurd door een bedrijf om een probleem op te lossen.
Barns is de C.E.O. van het concurrerende bedrijf. Een antagonist, maar niet DE antagonist,
dat blijkt de leider van een terroristische organisatie te zijn.

Don Leone
Laatst aanwezig: 1 uur 1 min geleden
Sinds: 20 Apr 2019
Berichten: 18

@Menno
Heel bruikbare tips, vooral die van de gedoseerde introductie van personen.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 58 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5853
Don Leone schreef:

@Thérèse
Nope, is natuurlijk een lang verhaal, een boek gelijk ;-)

De protagonist wordt ingehuurd door een bedrijf om een probleem op te lossen.
Barns is de C.E.O. van het concurrerende bedrijf. Een antagonist, maar niet DE antagonist,
dat blijkt de leider van een terroristische organisatie te zijn.

Dan komt het erop aan hoe je hoofdpersonage Barns ziet: als John of als Barns. Want je schrijft vanuit hém/háár.

En dan weet je wat je schrijven moet: John of Barns.

Perspectief en focalisatie, wat verstaan we eronder en hoe gebruik je ze? Lees het hier.

Don Leone
Laatst aanwezig: 1 uur 1 min geleden
Sinds: 20 Apr 2019
Berichten: 18

Inderdaad !
Op een enkele uitzondering na (wanneer de context beleefdheid/respect vereist) heb ik er overal John van gemaakt. Leest prettiger en voelt intiemer aan.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN