Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vrije meningsuiting

Mag ik in een fictief verhaal schrijven dat de koningin een domme kut is? Het is fictief, dus verzonnen. Of staat het grondwettelijke recht op vrije meningsuiting sowieso boven de belediging van het koningshuis?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik in een fictief verhaal schrijven dat de koningin een domme kut is? Het is fictief, dus verzonnen. Of staat het grondwettelijke recht op vrije meningsuiting sowieso boven de belediging van het koningshuis?
Ja dat mag. Zonder meer.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar waarom zou je zulke schuttingtaal gebruiken?
Mijn enigszins beperkte woordenschat verhindert mij mijn boodschap niet krachtig genoeg over te kunnen brengen zonder het gebruik van schuttingtaal. Om bepaalde gevoelens over te dragen zijn alleen die woorden en gedachten functioneel die de lezer met walging en afschuw vervullen (Peter van Eeten). De lezer wakker schudden is de taak van de schrijver. En dat gaat niet zonder slag of stoot.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongeacht de reden, het is aan de schrijver om de woorden te gebruiken die hij of zij het best vind passen. En zeker als je personages laat spreken heb je ontzettend veel vrijheid. Want stel nou dat je een boek schrijft over iemand die de koningin wil vermoorden. Zou je dan niet mogen schrijven wat dat personage van de koningin vindt? Dat is absurd. En dus is het ook ook gewoon toegestaan.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongeacht de reden, het is aan de schrijver om de woorden te gebruiken die hij of zij het best vind passen.
Dat wilde ik horen.
En nu je het hebt gehoord denk je dat dat waar is?