Fictie

4 reacties [Laatste bericht]
SuperBrichtpony
Laatst aanwezig: 8 weken 15 uren geleden
Sinds: 11 Feb 2019

Fictie

Haii, kan iemand even uitleggen wat fictie dingen zijn enzo, zoals fanfictie of tienderficie? Ik zie dit vaak voorbij komen en vroeg me af wat het is?

Het is een droom om schrijfster te worden! Delen jullie dezelfde Passie?

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 4 uren 26 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010

Yo Amé,

Fictie zijn verhalen die verzonnen zijn. Verhaaltjes die jij bedenkt zijn fictie. Harry Potter is fictie.
Tienerfictie is dus verhalen die verzonnen zijn voor (of door) tieners. En als mensen verhalen verzinnen over series of films waar ze fan van zijn, dan heeft dat fanfictie. Bijvoorbeeld als ik een verhaaltje over Harry Potter zou verzinnen.

Alles wat niet verzonnen is, heet 'non-fictie'. Zoals je geschiedenisboek, of een verhaal uit de krant. Of als jij een verhaal schrijft over dingen die je in het echt gedaan hebt, dat is ook non-fictie.

Waar waren we gebleven?

SuperBrichtpony
Laatst aanwezig: 8 weken 15 uren geleden
Sinds: 11 Feb 2019
Diana Silver schreef:

Yo Amé,

Fictie zijn verhalen die verzonnen zijn. Verhaaltjes die jij bedenkt zijn fictie. Harry Potter is fictie.
Tienerfictie is dus verhalen die verzonnen zijn voor (of door) tieners. En als mensen verhalen verzinnen over series of films waar ze fan van zijn, dan heeft dat fanfictie. Bijvoorbeeld als ik een verhaaltje over Harry Potter zou verzinnen.

Alles wat niet verzonnen is, heet 'non-fictie'. Zoals je geschiedenisboek, of een verhaal uit de krant. Of als jij een verhaal schrijft over dingen die je in het echt gedaan hebt, dat is ook non-fictie.

Heel erg bedankt Diana! Als ik een verhaaltje over Ariana Grande zou verzinnen, zou dat dan ook fanfictie zijn?

Het is een droom om schrijfster te worden! Delen jullie dezelfde Passie?

Diana Silver
Laatst aanwezig: 4 uren 26 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Citaat:

Als ik een verhaaltje over Ariana Grande zou verzinnen, zou dat dan ook fanfictie zijn?

Ah, nee dat niet. Kijk maar:

Wikipedia schreef:

Fanfictie (in het Engels fanfiction of fanfic) is een fictie-genre geschreven door fans van een film, boek, televisieserie of een ander type media. De schrijvers ‘lenen’ de personages om hun eigen verhalen mee te maken

Als je over Ariana Grande iets zou bedenken, is het dus 'gewone' fictie.

Waar waren we gebleven?

TBNRgamemaster
Laatst aanwezig: 21 weken 3 dagen geleden
Sinds: 23 Mrt 2019

Haii, Amé...
Eigenlijk wel bedankt voor de info

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee