Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn eigen autobiografie

Beste allemaal, Met veel zin en enthousiasme schrijf ik voor het eerst op dit forum! Wat heb ik een zin om te beginnen, om mijn eigen verhaal mooi en integer neer te zetten. Om met de nodige humor, zelfbewustzijn en spanning een leven te beschrijven, mijn leven. Een verhaal dat anderen aanspreekt, aan het denken zet, iets geeft waarmee ze verder kunnen. Maar nu het begin: waar begin ik? het is zoveel? er zijn zoveel lijnen? het is van vroeg, heel vroeg? dingen die ik niet meer zozeer weet maar tot op heden wel ervaar, hoe beschrijf ik dat? Hoe ga ik om met namen van mensen die dichtbij me staan? etc... Begrijp me goed: het schrijven van mijn boek is voor mij geen verkapte vorm van therapie. Nee, ik voel sterk de behoefte om te delen. Te delen wat ik beleefd en ervaren heb en hoeveel rijker ik daar als mens van geworden ben. Zijn er mensen die mij 'op weg' kunnen helpen? Die mij een zetje in de goede richting kunnen geven? Die mij op 'de rails' kunnen zetten? Alles is welkom! Liefs, Regina

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn op dit forum meer topics die hierover gaan. Waarschijnlijk te vinden via de Zoekfunctie: levensverhaal, (auto)biografie.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het weekblad Voetbal International schrijf ik al ruim tien jaar (onder meer) levensverhalen van voetballers. Ik heb ontelbare biografieën en autobiografieën gelezen als bronmateriaal. Sommige boeken waren heel saai, dan was aan mij de taak er toch een leuk leesverhaal van te maken. Omdat voetballers net echte mensen zijn, kan ik in zijn algemeenheid wel wat tips geven voor het schrijven van een levensverhaal. Als ik schrijf, zoek ik vaak naar een rode draad in iemands leven. In gedachten stel ik mezelf een aantal vragen, zodra ik een goed beeld van iemand heb gekregen. Een paar vragen zijn essentieel. - Wat zou dit verhaal interessant maken om te lezen? - Wat heeft het karakter van deze man/vrouw gevormd? - Waarom is deze man/vrouw zo succesvol? In de laatste vraag is 'succesvol' ook te vervangen door woorden zoals gedreven, ongelukkig, arm, rijk, etc. Het gaat erom dat je iets wilt vertellen over iemand, ieder mens heeft op een zeker moment iets bereikt, iets verloren of anderszins bepaalde ervaringen opgedaan. Dat heeft ergens toe geleid. Iemand die heel gedreven is, kan die karaktereigenschap hebben verkregen doordat zijn ouders bijzonder arm waren. Dan is het bijzonder nuttig om stil te staan bij de jeugd van zo'n persoon, want zo leg je de link tussen de gedrevenheid en iemands leven. Dit soort verbindingen maken een autobiografie logisch, lezenswaardig en begrijpelijk. Met als overkoepelende vraag: 'Hoe is het toch allemaal zo gekomen?' Het is voor mij belangrijk in het begin van mijn verhalen interesse van de lezer op te wekken. Wat maakt iemand apart of bijzonder? Wat is de relevantie, waarom moet mijn verhaal absoluut gelezen worden? Soms begin ik met een leuke anekdote, een bepaald voorval of een quote. Ik neem mijn lezers af en toe in mijn eerste zin al mee terug in de tijd, zodat ze lezen over een gebeurtenis. Dat hoeft niet eens iets heel belangrijks te zijn. Maar het zorgt voor betrokkenheid. Ik leg dan de link tussen de gebeurtenis en iemands leven, waarna ik meestal chronologisch het verhaal oppak. De chronologische opbouw is het meest gangbaar in autobiografieën, om voor de hand liggende redenen. Die opbouw lijkt heel eenvoudig. Voor de niet geoefende schrijver liggen echter heel wat valkuilen klaar. Niet elke gebeurtenis in iemands leven is even interessant. Het is goed om keuzes te maken en bijzaken van hoofdzaken te onderscheiden. Natuurlijk is het leuk om te vertellen dat iemand vroeger een lieve oma had, maar heeft die kennis voor de lezer een functie? Net zoals bij elk ander verhaal moet de schrijver weten wat hij moet weglaten. Conclusie: Begin met na te denken waarom het verhaal interessant is. Maak een schets met belangrijke gebeurtenissen of voorvallen. Probeer na te gaan hoe een karakter is gevormd, en als je over jezelf schrijft jouw karakter. Vergeet ook niet te praten met anderen. Vraag anderen naar jezelf. Succes :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
In aanvulling op de tips van Andrea: Uit de schrijfbibliotheek: http://www.schrijvenonline.org/boek/hoe-schrijf-j… en http://www.schrijvenonline.org/boek/handboek-voor… voor de algemene tips Verder komt er in Augustus nog een titel uit: Hoe schrijf ik een biografie, Dik van der Meulen ISBN: 9789045702056 Overigens is een autobiografie altijd "eigen". Anders was het een gewone biografie ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Dries, Dargor, Marriejeanne, Jocoja53, Helga en AndreaClimbing, Allereerst bedankt dat jullie de moeite genomen hebben om te reageren, doet met veel goed! Ik kan veel met jullie tips! Een schematje maken met daarin opgenomen de antwoorden op de vragen van Dragor. Andere topics bekijken en Lid worden van "schrijven online plus". Ook kan ik eens kijken welk boek mij zou kunnen helpen. Maar.....niet teveel ineens: laat ik eerst maar eens beginnen met een schematje en de antwoorden op de vragen. Nogmaals, bedankt allemaal en tot lezens! Groetjes, Regina

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Regina, ook ik ben bezig met een verhalenreeks waarbij ik put uit mijn eigen ervaringen. Ook uit de medische hoek. Ook met het dilemma over gebruik van namen en situaties. Beroepsgeheim en integriteit. Ook ik graaf af en toe diep in mijn geheugen om gebeurtenissen en anekdotes terug te halen. Struikelblokken als vorm en taal heb ik inmiddels aardig overwonnen ( al zeg ik het zelf). Succes met de eerste opzet. Ik ga zo je eerste 550 woorden aandachtig lezen en laten bezinken, ik las het al vluchtig door. Voor een allereerste zin je je boek zou ik alleen niet beginnen met het woordje IK :nod:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel veel tips zijn al gegeven, maar ik denk dat ik er nog wel eentje heb. Als allereerste kun je een tijdbalkje, een horizontale lijn op papier zetten met daarin de mijlpalen en jaartallen die je zo nog weet. Vervolgens neem je een stuk papier en je gaat daar alle woorden opschrijven die je te binnen schieten. Daarna die woorden ordenen zodat je groepjes woorden krijgt die bij dat ene onderwerp horen. Dat onderwerp heeft een tijdsplaats in je balkje dus dat zet je er alvast bij. Als je zo doorgaat met alles wat je te binnen schiet, vragen en antwoorden aan/van eventueel familie, foto's kijken of teruggaan naar je jeugdstraat zijn ook vaak heel inspirerend. Weer opschrijven, ordenen en plaatsen. Daarna tik je alles chronologisch in je pc, maakt een plan (rode draad van Dargor) en volgens mij ben je dan al een heel eind op weg. Veel succes. :thumbsup: