Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vraagje over proloog

Hi allemaal, Ik vroeg me af of een proloog bij het "deel 1" van het boek hoort. Mijn boek is opgedeeld in 3 delen, maar ik vroeg me af of het proloog dan niet zelf al een "deel" is. Of is dat gewoon een persoonlijke voorkeur en zijn daar geen regels voor? Groetjes Ilse

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hoeft geen proloog te schrijven. Vaak geef je iets weg in een proloog. Vind je dat de lezer iets moet weten of niet? Ik zie het niet als een deel. Het ligt eraan hoe jij het zelf vindt.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Frietjefrut, Volgens mij heb ik nog nooit een boek gelezen waar het proloog in het eerste deel verwerkt zat. Toch heb je als schrijver natuurlijk ook het recht om alle geschreven en ongeschreven regels te breken. Tja heeft een goed punt. Maak er een doordachte keuze van. Je vraag suggereert dat je dat misschien nog moet doen. Vriendelijks, Mender Marinus

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Toevallig wilde ik ook iets over een proloog schrijven, hoewel ik niet zo van prologen houd. Terwijl ik aan het schrijven ben, zie ik ineens een stukje dat misschien beter in een proloog past dan het ergens tussendoor te zetten. Wat vinden jullie? Klaas, de eigenaar van het pand, had voor een habbekrats een loods gekocht. Hij was met vervroegd pensioen maar wilde nog actief blijven in het bedrijfsleven. Daarom had hij de loods van binnen opgeknapt. Hij had een advertentie in de krant gezet en die ook op internet geplaatst. In de advertentie stond dat het om een bemiddelingsbedrijf ging en dat het bedrijf mensen van verschillende opleidingen en ervaringen nodig had. Tot zijn verbazing had hij heel veel reacties gekregen. Uiteindelijk had hij voor zes kandidaten gekozen die elkaar volgens hem goed aanvulden. Aangezien hij nog geen winst had, moest hij de werknemers voorlopig uit eigen zak betalen. Hij was benieuwd of de zaak zou lopen zoals hij wenste.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een proloog kan een bijzonder krachtig middel zijn om een stukje van de achtergrond van een verhaal te vertellen. Een goede proloog kan enorm helpen bij het neerzetten van een stukje sfeer. In fantasy-verhalen wordt een proloog bijvoorbeeld vaak gebruikt om een belangrijke gebeurtenis die zich voor het verhaal afspeelt te vertellen vanuit het perspectief van een ander personage, bijv. een stad die aangevallen wordt door een draak vertellen vanuit de ogen van een inwoner van die stad. De lezer kan dan de emoties voelen en is meteen aangehaakt als de rest van het boek bestaat uit een missie om die draak te doden (door een heel ander personage). Om te bepalen of iets een proloog is of niet hanteer ik altijd een simpele vuistregel. Is het stuk tekst geschreven vanuit de ogen van de hoofdpersoon? Dan hoort het wat mij betreft NIET thuis in een proloog, maar in het verhaal zelf. De uitzondering hierop is wanneer de proloog zich qua tijd afspeelt in een heel ander deel van het leven van de hoofdpersoon, bijv. een traumatische gebeurtenis in zijn jeugd (zwaar auto-ongeluk, verlies van een moeder, etc.) Op die manier geef je je personage een stukje achtergrond en is het vanaf het begin van het echte verhaal meteen duidelijk waarom die persoon handelt zoals hij handelt. Let wel, je kunt dan al wel een heleboel informatie weggeven waarvan het misschien leuker is als de lezer het gaandeweg het verhaal ontdekt, bijvoorbeeld via de gedachten van de hoofdpersoon of een flashback. @Tja: even om jouw vraag te beantwoorden en tegelijkertijd mijn eigen advies op te volgen: is Klaas de hoofdpersoon? Is het kopen van het pand integraal onderdeel van het begin van het verhaal? Zo ja, dan zou ik er geen proloog van maken, Als Klaas niet de hoofdpersoon is (bijv. de hoofdpersoon blijkt een van de zes medewerkers te zijn) dan is het wel leuk om hier een proloog van te maken.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, normaal niet. In de inhoudstafel van je boek zie je dus Proloog Deel I .. Hoofdstuk 1 .. Hoofdstuk 2 Deel II .. Hoofdstuk 3 ..

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank je, Nylok. Klaas is niet de hoofdpersoon. De zes medewerkers zijn tot nu toe de hoofdpersonen. Het kopen van het pand is een relevant onderdeel van het verhaal.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor de reacties! In mijn verhaal (fantasy) is de proloog vanuit het oogpunt van de "slechterik" en de gebeurtenis is cruciaal voor de rest van het verhaal, maar de hoofdpersoon is aanwezig, maar nog als baby. daarom leek het me leuker om het vanuit het oogpunt van de slechterik te doen, omdat een baby zich het natuurlijk niet beseft / kan navertellen. Ben normaal gesproken ook niet zo van de prologen, als ik zie dat een boek er eentje heeft lees ik die meestal niet en ga gewoon meteen naar Hfst 1. Hmmmm, kan ook aan mij liggen :D

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In jouw geval zou ik er persoonlijk wel een proloog van maken, Ilse :) Wel jammer dat jullie allebei zeggen een proloog niet te lezen. In veel fantasyboeken (zeker in bijv. de serie van Het Rad des Tijds) zijn de prologen mijns inziens vaak de meest interessante van het hele boek, al heeft dat in dit specifieke geval ook wel te maken met de tergend trage schrijfstijl die de auteur in de reguliere hoofdstukken hanteert.