Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Continuïteitsfouten

Continuïteitsfouten

4 reacties [Laatste bericht]
jbuschgens
Laatst aanwezig: 9 uren 17 min geleden
Sinds: 4 Feb 2015

Continuïteitsfouten

Goedemiddag,
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er bedoeld wordt met continuïteitsfouten? Zijn hier voorbeelden van te noemen? Ik heb er geen enkel beeld bij.
Alvast bedankt!

Werkt aan haar eerste meesterwerk!

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 1 uur 22 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010

Waar heb je het woord gelezen?

Ik vermoed dat het verwijst naar fouten in de loop van je scène of verhaal. Zoals dat een personage een deur opent waarvan je eerder vertelde dat die al open stond, van zijn stoel opspringt terwijl hij al stond, of kinderen van school gaat ophalen op een zondag.

Kijk nou. Mijn kwajongensstreken en spookverschijnselen zijn in Amerika beland...

jbuschgens
Laatst aanwezig: 9 uren 17 min geleden
Sinds: 4 Feb 2015

Ok, Diana Silver, bedankt voor je reactie! Dat verheldert de zaak!

Werkt aan haar eerste meesterwerk!

muzy95
Laatst aanwezig: 1 uur 18 min geleden
Sinds: 27 Nov 2010

Een continuïteitsfout is wanneer iets inconsistent is met wat eerder is gezegd of getoond. Een personage met blauwe ogen die later ineens groen zijn, bijvoorbeeld. Om Diana Silvers voorbeelden even te gebruiken, de deur en de stoel vallen onder continuïteitsfouten, kinderen ophalen op zondag niet.

Conventies, geen regels.

Ceridwen
Laatst aanwezig: 4 uren 16 min geleden
Sinds: 15 Feb 2006

En weer wel als je eerder zei dat ze op maandag naar school gingen.

Een continuïteitsfout kan ook ontstaan in een plot. Als de gebeurtenissen niet in een logische volgorde plaatsvinden, raakte de lezer de weg kwijt. Je kan ook met opzet spelen met de continuïteit, maar dan zijn het geen fouten meer en heb je je best gedaan om ervoor te zorgen dat de lezer het verhaal wel kan begrijpen.

Schrijven

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u...

Speciale aanbieding
Familieroman

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u....

Superaanbieding
Tommy Wieringa

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 22 januari 16.00 u....

Leuke aanbieding
Ontknoping

Speciale aanbieding