Verhalen schrijven vanuit de Ik-Perspectief, Gangbaar?
[14-12-2017] Hoi Allemaal.
Allereerst wil ik iedereen toewensen: Hele Fijne Feestdagen en Een Gezond Nieuw Jaar; 2018.
Dan mijn vraag.
Mijn vraag gaat over de gangbaarheid van een schrijf perspectief.
Ook vraag ik me af of er vaker vanuit dit perspectief wordt geschreven, en zo ja: in welke mate komt dit zo ongeveer voor?
Het perspectief waar ik op doel is het "Ik-Perspectief" (Ik heb geen idee of dit perspectief bestaat en of ik naar een bestaand perspectief verwijs, maargoed)
# Voorbeeld: Wat ik bedoel: #
Ik kom ongerust aan bij het oude vervallen huis, niets wijst er op dat het nog bewoond wordt.
De ramen en deuren van het huis, evenals de garage en kelder, zijn bedekt en afgesloten met verweerde planken en platen.
Ik kreeg door dat ik hier naartoe moest komen, dat Mark gewond bij dit huis naar binnen was gestrompeld; Hoe is hij dan binnen gekomen, vraag ik me vertwijfeld af, ondertussen zoeken mijn ogen het huis af, hopende een mogelijke ingang te ontdekken waar hij naar binnen kon zijn gegaan.
Ik kom er achter dat een entree tot het huis niet zo eenvoudig te vinden is want mijn zicht kan niets ontdekken.
Ik betreed voorzichtig het erf en begeef me via de steeg naar de achterzijde.
Mark moet hier toch ergens naar binnen zijn gegaan, bedenk ik me en opnieuw onderwerp ik het huis aan een grondige inspectie.
#
Dus vanuit dit soort perspectief beschreven en verteld.
Is dit een gangbare vorm van vertellen en beschrijven of komt het méér voor dat een verhaal wordt beschreven vanuit een derde persoon.
Zijn er voorbeelden van boeken en verhalen die geschreven zijn vanuit dit perspectief.
Alvast bedankt!
Het percentage van het
Tik je in de zoekfunctie
De Duistere Schrijver
Een verhaal vertellen in het
Dank jullie wel. ik was
Niet te vaak met Ik beginnen.
Probeer eens uit of je geen
Het leest inderdaad
De ik-vraag houdt mij ook
Mijn verhaal is ook vanuit de
Zelf ben ik voor een van mijn