Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pagina's vraag

Indien je je manuscript in A4 formaat in word schrijft, minstens 150 bladzijden typt, hoeveel pagina's zal je boek dan tellen?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt er maar net van af welk lettertype, lettergrootte, welke marges en regelafstand je gebruikt in je manuscript en van de layout van het boek. Het aantal manuscriptpagina's is niet echt een handige graadmeter om te berekenen hoe dik je boek wordt. Als je dat wilt weten, heb je meer aan het aantal woorden van je manuscript. Ik geloof dat een gemiddeld boek tussen de 250 en 300 woorden per pagina bevat (kan ook meer zijn, afhankelijk van de kosten die een uitgever wil maken (meer woorden op één pagina is goedkoper)). Deel het aantal woorden van je manuscript door een van die getallen en je weet (ongeveer) hoeveel pagina's boek je hebt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
in A4 formaat in word 150 bladzijden ... Word geeft je automatisch een woordenaantal: op deze manier. Dus verwijs liever niet naar het aantal pagina's in welke software, dat zegt niemand iets: vermeld je woordenaantal. Verder, Sholteds gemiddelde van 250-300 komt op mij over als vrij laag, ik denk altijd aan 350 als paginagemiddelde. Dat ligt - naast de factoren die Sholted al noemde - ook aan het genre: sommige soorten boeken hebben gemiddeld genomen een andere opmaak, met meer of minder woorden per bladzijde, dan andere soorten. Dus neem in een boekhandel - vijf, tien, vijftien - boeken ter hand die qua vormgeving lijken op het boek dat jij wil schrijven. Schat het aantal woorden op verschillende pagina's, en neem het gemiddelde van al je tellingen. Goeie kans dat dat in de buurt zit van het getal dat jij zoekt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nouja, A4 is alleen een bladformaat, namelijk 21 bij 29 centimeter. Je kunt alles vragen, maar ik denk dat de uitgever het je af zal raden, want een boek op A4 formaat is niet te hanteren voor lezers. Waarom zou je dat willen? Mag ik vragen met welke uitgever je in contact bent? Heb je het woordenaantal van je verhaal al weten te achterhalen? Daar heb je echt meer aan wanneer je wilt denken in termen van uiteindelijk pagina-aantal.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Him Sunday, Ik ben eigenlijk ook nieuwsgierig naar de antwoorden. Zelf zou ik een kopie van mijn werk in een nieuw document. En dan met ctrl+a (alles selecteren) lettertype aanpassen, met de grootte spelen. Kijken wat de resultaten zijn wanneer je de pagina instellingen (marges) veranderd. Je kan ook spelen met de ruimte tussen de regels en alinea's. Maar veel hangt ook af Let er wel op dat je het originele werk opslaat en afsluit terwijl je aan het experimenteren bent met je kopie ! Dit is geen exacte wetenschap, maar ver zal je er niet naast zitten.