Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Welk genre?

Hallo schrijvers, Ik ben al een poos bezig met het schrijven van mijn eerste boek werktitel: geen sprookje. Nu zit ik met de vraag onder welk genre ik mijn a.s. boek moet scharen. Het is geschreven alsof het een sprookje is, de HP is een prinses. Zaken als oorlog, romantiek, tovenaars, draken komen er allemaal in voor maar het boek is ook echt grof ( zeker niet voor kinderen) . In de verhaallijn zit 'deels autobiografisch' het verhaal over ervaringen met en rondom een psychopaat verwerkt ( de slechte tovenaar ). Hoewel het een lieflijk sprookje lijkt is het dus ook wel een thriller. Als groentje weet ik niet of er een genres bestaat waaronder dit logischerwijs onder valt? Weet iemand dit? Alvast bedankt voor jullie reactie. Groet Nancy

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, Waarom een hokje van een(sub)genre opzoeken Young urban low fantasy e.d. dit lijkt me prima: Geen sprookje roman

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] draken komen er allemaal in voor [...]
Fantasy.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kans is groot dat het woord 'genre' en de betekenis/bedoeling en het nut daarvan over 4 eeuwen niet meer bestaat. Nu al is zichtbaar dat geen enkele uitgever meer wil weten in welk genre het boek valt. Ook in de bibliotheek kan je een boek niet meer vinden in het hok 'genre'. Stel dat je een boek wil kopen in de winkel - helaas - ook daar geen indeling in 'genre'. Op internet is het wel mogelijk een boek te vinden op titel en/of schrijver. Welk genre het is maakt niet uit. Om het een roman te laten zijn moet het passen in het hokje '40.000' woorden. Ja, het klopt - alles is het resultaat van goedbedoelde hokjesbouwers - en doe het gerust niet, als je niet gevonden wil worden.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Yrret, Ik denk zeker nog in genres maar de veelvoud ervan ( sub-genres) maakt het voor mij erg verwarrend. Je verwees naar draken en gaf Fantasy als advies. Daar heb ik over getwijfeld maar bij nader inzien dekt het niet de lading. Volgens mij bedoelde Jan dat het dan een roman is genaamd ' geen sprookje' Dat heb ik er tenminste uitgehaald of begrijp ik het verkeerd?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans,
Volgens mij bedoelde Jan dat het dan een roman is genaamd ' geen sprookje' Dat heb ik er tenminste uitgehaald of begrijp ik het verkeerd?
Precies: de roman Geen sprookje. dan hebben we het over nur code 301: literaire roman, novelle. Daarin is ook ruimte voor draken en prinsessen. ;) Als het genre nauwer wordt aangeduid, vervalt het, naar mijn smaak, snel in lege aanduidingen. Onlangs las ik een aanprijzing, van een uitgever!, voor een 'spannende thriller'. Het genre 'thriller' is kennelijk onvoldoende. voor een overzicht. http://www.boek.nl/nur/300

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank Jan voor de bevestiging en ook de link! Als groentje ben ik daar heel blij mee. Haha 'spannende thriller'. Doet vermoeden dat ze een reeks Thrillers hebben uitgegeven die qua spanning nogal onder de maat waren. Binnenkort verkrijgbaar, jawel een échte 'spannende Thriller'. ;)