Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Opsomming van gebeurtenissen

Opsomming van gebeurtenissen

2 reacties [Laatste bericht]
Meikiepeik
Laatst aanwezig: 4 weken 1 uur geleden
Sinds: 30 Mrt 2015

Opsomming van gebeurtenissen

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden kreeg ik van een uitgeverij de reactie dat het manuscript teveel een opsomming van bepaalde gebeurtenissen was.
Nu ik het teruglees, snap ik waarom ze dat vinden, alleen ik heb geen flauw idee hoe ik het kan verhelpen.

Dus vandaar de vraag: hoe laat ik mijn verhaal een verhaal worden, en niet zomaar een opsomming van gebeurtenissen?

Groetjes,

Mike

Ooit zal er een dag komen dat ik meneer Koch de hand mag schudden, en mag zeggen dat zijn werk niets is. http://www.mjvanholsteijn.nl

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 1 uur 2 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

meikiepeik,

'Dus vandaar de vraag: hoe laat ik mijn verhaal een verhaal worden, en niet zomaar een opsomming van gebeurtenissen?'

Maak van de belangrijke gebeurtenissen (3 of 4) een serie scenes - en schrap de overige gebeurtenissen.

Fallen Angel
Laatst aanwezig: 2 weken 4 dagen geleden
Sinds: 16 Jan 2014

Ik sluit me bij Janpmeijers aan.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar de impact op je personages. Als je iedere gebeurtenis invloed laat hebben op je hoofdpersoon en/of andere personages, dan wordt het al sneller een geheel.
(Deze veranderingen bij de personages hoeven trouwens niet meteen heel groot te zijn, maar kunnen deel zijn van een geleidelijke verandering in het hele verhaal.)

Alvast veel succes bij de herschrijving!

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee