Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » POV-personages die elkaar niet ontmoeten

POV-personages die elkaar niet ontmoeten

2 reacties [Laatste bericht]
Sholted
Laatst aanwezig: 1 uur 26 min geleden
Sinds: 19 Nov 2012
Berichten: 92

POV-personages die elkaar niet ontmoeten

Beste allemaal,

Momenteel werk ik aan een episch fantasyverhaal, verteld door het perspectief van vier à vijf personages. In het eerste boek (van een geplande trilogie) zullen de meeste van deze personages elkaar niet treffen. Mijn vraag: is dat erg? Hebben lezers de verwachting dat dit gedurende het verhaal wel gebeurt en stel ik ze aan het eind dus teleur? Het boek dat ik qua vertelstructuur vaak als voorbeeld gebruik is A Game of Thrones, waarin de POV-personages zo'n beetje over elkaar heen struikelen. Pas in latere boeken van de reeks wordt dat als ik het me goed herinner anders, naarmate de personages meer en meer over Martins enorme wereld verspreid raken.

Iets meer informatie over mijn personages: de meeste zijn wel met een bepaalde familieband met elkaar verbonden. Ze weten dus van elkaars bestaan en ik hint ook zo nu en dan naar toekomstige ontmoetingen. Het formaat van de wereld en de verhaallijn verhinderen echter dat ze elkaar in het eerste boek tegen zullen komen. Ik plan wel dat hun paden elkaar later wel kruisen.

Graag hoor ik wat jullie ideeën hierover zijn.

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 6 uren 5 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4985

Lijkt me op zich heel goed kunnen. De lezer verwacht natuurlijk dat ze elkaar op enig punt tegen gaan komen, dat kun je gebruiken. Inderdaad door over elkaar in elkaars verhaallijnen te stoppen.

Speel met de verwachtingen die je opwekt. Twee personages die tegenpolen zijn en elkaars ideëen niet begrijpen, die zullen, wanneer ze elkaar dan eindelijk tegenkomen, een geweldig conflict maken. Bijvoorbeeld.
Wees daarin niet bang dat je te voorspelbaar tewerk gaat. Een lezer moet zo'n ontmoeting júist zien aankomen, dan wordt het een spanningsboog. Dat het einde van die boog niet in boek 1 zal zitten, is niet erg. Wel moet je op het eind van boek 1 de belofte levend houden: de lezer moet niethet gevoel krijgen dat die ontmoeting er niet meer in gaat zitten. Blijf actief verwachting wekken, dan moet het helemaal goedkomen en lijkt me dit zelfs een mogelijkheid bieden tot een heel interessante verhaalstructuur.

Waar waren we gebleven?

krommenaas
Laatst aanwezig: 4 uren 32 min geleden
Sinds: 9 Dec 2014
Berichten: 298

Lijkt me geen probleem. Wat wel goed zou zijn is als je de verhaallijnen toch al aan elkaar kan knopen zonder dat de personages elkaar ontmoeten. Er kan bvb een belangrijke gebeurtenis zijn waar verschillende personages over horen (een oorlog, een heerser die sterft), of ze kunnen over elkaar horen (zoals in GoT, waar men in Westeros geruchten begint op te vangen over de draken van Daenerys). Dat maakt de schaal ook epischer doordat je een grote, verbonden wereld suggereert.

Wees wel gewaarschuwd dat het voor een beginnend schrijver veel moeilijker is om te debuteren met een boek dat niet op zich staat. Ik heb hetzelfde probleem smile

  • Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee