Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vertelperspectief

Goedenavond, Ik ben al een tijdje bezig met een verhaal, dat ik in boek-format wil krijgen. Graag zou ik jullie advies / tips / feedback / kritiek willen horen :) Het verhaal gaat over een meisje van middelbare schoolleeftijd, die wordt gepest door een klasgenoot. Het meisje is haar hele leven al gepest, en regelmatig van school verwisseld. Omdat ze er vanuit gaat dat het op een nieuwe school weer dezelfde kant op gaat, komt ze met een wraakactie. Ze gaat haar pester stalken, en hierin gaat ze heel ver. Ik heb al personages, locatie, scenes etc. maar ik zit heel erg te dubben hoe ik het zal opschrijven. Schrijf ik het vanuit de pester, met af en toe een stukje van de stalker erdoorheen maar op zo'n manier dat de lezer niet weet wie de stalker is? Of schrijf ik het vanuit de stalker, en weet je daardoor al wie de stalker is? Ik zit zelf aan de eerste optie te denken, maar daar ben ik dus nog niet helemaal uit... Wat is jullie advies hierin? Alvast bedankt!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Elisa, Zoals ik jou begrijp, wordt het slachtoffer na jarenlang gepest te zijn de pester & stalker en wordt de/een pester het slachtoffer. Ik denk dat beide perspectieven mogelijkheden bieden, afhankelijk van het ‘doel’ van je verhaal. Echter, de schrijver moet van al zijn karakters houden (goed of slecht) en de lezer moet affiniteit met de hoofdpersonen hebben (anders stopt hij/zij met lezen). Dat is een aardige opgave wanneer ik jouw onderwerp lees (en indien je niet direct in clichés wilt vervallen) maar wel een leuke uitdaging. Hoe kan de lezer met de pester meeleven wanneer de pester het slachtoffer wordt ? Hoe kan de lezer begrijpen dat het slachtoffer een stalker wordt ? Tot welke grens is de lezer bereid om met jou mee te gaan ? Zo spelen er nog meer vragen in deze ‘rolverandering’carrousel . Mogelijk kunnen de antwoorden op die vragen jou helpen bij het kiezen van het perspectief ? Succes !

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je eerst moet beslissen aan wiens kant je staat, of wiens kant je wilt laten zien. Wil je lezers laten zien waarom het stalkende meisje doet wat ze doet? Of wil je laten zien wat dit doet met een meisje/jongen die eerder altijd zelf pestte? Of misschien kies je ervoor om beide verhalen te vertellen, zodat beiden verhalen even veel tijd krijgen. Dat kan ook een heel mooi inzicht geven in waarom mensen doen wat ze doen en het is spannend omdat je wilt dat het met beide karakters goed afloopt - en je weet al dat dat niet kan.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat de gepeste met haar wraakactie komen. De laatste tijd is er nogal aandacht aan dat onderwerp besteed. Nader onderzoek leert - tot nu toe dan - dat het het beste is wanneer de gepeste "opstaat" tegen de pester. Dat kan een onmogelijke opgave zijn ...! Ik wens je uit het diepst van mijn hart succes met het schrijven van je boek.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel! :) Het is inderdaad een hele uitdaging, maar het idee spookt al zo lang door mijn hoofd dat ik er nu toch iets mee wil doen. Ik ga jullie vragen op papier zetten en daarmee aan de slag! Thanks!! :)