Woordkeuze

2 reacties [Laatste bericht]
SchrijvenNico
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 20 Aug 2013

Woordkeuze

Voor een verhaal voor kleine kinderen is het van belang te weten wat de juiste woordkeuze is.

Het woord 'cadeau' wordt normaal gebruikt in de Nederlandse taal. Maar kan ik voor kleine kinderen beter kadootje gebruiken?

Het is voor mij logischer en makkelijker te lezen voor kinderen. Wie weet raad?

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 2 uren 21 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
SchrijvenNico schreef:

Het woord 'cadeau' wordt normaal gebruikt in de Nederlandse taal. Maar kan ik voor kleine kinderen beter kadootje gebruiken?

Kleine Nederlandse kinderen houden niet van een kadootje. Zij willen/eisen - een bijzonder groot cadeau.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/kado-cadeau

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Suma
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 6 Sep 2007
Yrret schreef:
SchrijvenNico schreef:

Kleine Nederlandse kinderen houden niet van een kadootje. Zij willen/eisen - een bijzonder groot cadeau.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/kado-cadeau

Yrret, ik open de link even niet, maar staat dat er werkelijk? Even dan taaladvies in deze onderuit halen. Mijn 4-jarige kleinkinderen vinden een ingepakt schaartje als cadeau even geweldig als een nieuwe fiets, om maar iets te noemen.

Om op de vraag terug te komen, zou ik zeggen dat je voor echt kleine kinderen gerust kadootje mag gebruiken. Of een verrassing met mooi papier.

Geef woorden aan gedachten.

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.

Word abonnee