Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

twee in 1

Ach, het plezier van de forums... :nod: Momenteel ben ik aan 'iets' (hm) bezig, waarvan al een stukje op proef staat. Is mijn vraag als volgt: hoe kan een dagboekfragmentje best verwerkt worden? Als doorlopende tekst? Ik heb er zelf wat dialoog door verwerkt, alsof je het zou lezen als een verhaal. Het is niet opgebouwd met korte woorden, korte zinnen, uitroepen of dergelijke. Geen pijltjes die verwijzen naar deze of gene, of gebruik van codes... Het is... uitgewerkt. Is dit mogelijk of moet ik het echt beknopt houden? (voor het vlottere, snellere leeswerk) En welke werkwoordstijden worden best gebruikt? (Het fragment vindt plaats ih verleden)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, Ik zou niet weten over welk stuk je het hebt ;-)
En welke werkwoordstijden worden best gebruikt? (Het fragment vindt plaats ih verleden)
Wat belangrijk is – denk ik – met een dagboek, is dat je je moet beseffen dat de schrijver van het dagboek het op de dag van de gebeurtenissen schrijft. Het wordt altijd achteraf geschreven, tenzij je een fanatiekeling treft die het direct neerpent (dat noemt men facebook hehe). Een dagboek wordt volgens mij altijd geschreven zoals je het verteld. De schrijfster (in jouw verhaal is het een vrouw) lucht haar hart. Ze verteld hoe ze zich voelt. Ze schrijft geen dialogen. Er zijn weinig mensen die gesprekken precies herinneren. Je kunt dialogen in een dagboek best makkelijk omzeilen. Om een stukje uit jouw fragment te pakken:
"Ik zou niet weten waarom. Het gaat goed tussen ons.”
Hij begreep mijn keuze niet. Dacht zelfs dat het goed tussen ons ging. Verder denk ik dat je in een dagboek alle ‘regels’ omtrent herhaling kunt laten gaan, tot op zekere hoogte. De persoon moet het aan je vertellen, je moet het niet oplezen. Tenminste, zo zou ik het doen.