twee in 1

2 reacties [Laatste bericht]
marlie
Laatst aanwezig: 1 jaar 19 weken geleden
Sinds: 29 Okt 2015

twee in 1

Ach, het plezier van de forums... nod

Momenteel ben ik aan 'iets' (hm) bezig, waarvan al een stukje op proef staat.
Is mijn vraag als volgt: hoe kan een dagboekfragmentje best verwerkt worden?

Als doorlopende tekst?
Ik heb er zelf wat dialoog door verwerkt, alsof je het zou lezen als een verhaal.

Het is niet opgebouwd met korte woorden, korte zinnen, uitroepen of dergelijke. Geen pijltjes die verwijzen naar deze of gene, of gebruik van codes...
Het is... uitgewerkt.

Is dit mogelijk of moet ik het echt beknopt houden? (voor het vlottere, snellere leeswerk)
En welke werkwoordstijden worden best gebruikt? (Het fragment vindt plaats ih verleden)

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened. (Lao Tzu - Te Tao Ching 3.3).
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

Reacties

marlie
Laatst aanwezig: 1 jaar 19 weken geleden
Sinds: 29 Okt 2015

Sorry Therese, voor het twee maal plaatsen. Ik deed aan dubbel-klik!

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened. (Lao Tzu - Te Tao Ching 3.3).
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

Dave89
Laatst aanwezig: 13 weken 2 dagen geleden
Sinds: 14 Jan 2016

Hoi Marlie,

Ik zou niet weten over welk stuk je het hebt ;-)

Citaat:

En welke werkwoordstijden worden best gebruikt? (Het fragment vindt plaats ih verleden)

Wat belangrijk is – denk ik – met een dagboek, is dat je je moet beseffen dat de schrijver van het dagboek het op de dag van de gebeurtenissen schrijft. Het wordt altijd achteraf geschreven, tenzij je een fanatiekeling treft die het direct neerpent (dat noemt men facebook hehe). Een dagboek wordt volgens mij altijd geschreven zoals je het verteld. De schrijfster (in jouw verhaal is het een vrouw) lucht haar hart. Ze verteld hoe ze zich voelt. Ze schrijft geen dialogen. Er zijn weinig mensen die gesprekken precies herinneren.

Je kunt dialogen in een dagboek best makkelijk omzeilen. Om een stukje uit jouw fragment te pakken:

Citaat:

"Ik zou niet weten waarom. Het gaat goed tussen ons.”

Hij begreep mijn keuze niet. Dacht zelfs dat het goed tussen ons ging.

Verder denk ik dat je in een dagboek alle ‘regels’ omtrent herhaling kunt laten gaan, tot op zekere hoogte. De persoon moet het aan je vertellen, je moet het niet oplezen.

Tenminste, zo zou ik het doen.

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Word abonnee van Schrijven Magazine

Mis het komende nummer van Schrijven Magazine niet, word vóór maandag 16.00 u. abonnee!

Superaanbieding!