Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lezer keuzes laten maken

Beste Lezers en Schrijvers, Ik zou ooit eens een boek willen schrijven over een Zombie-Apocalypse, dat staat op mijn schrijf wishlist. Maar dan niet zomaar een Zombie boek, maar eentje waarin je zelf keuzes kan maken. Dus bijvoorbeeld, de HP staat op het punt om iemand te vermoorden, maar als lezer kun je dan kiezen of hij dit wel of niet doet: Wel vermoorden (lees verder op pag. ...) Niet vermoorden (lees verder op pag. ...)( Zou dit een leuk concept zijn? Zou dit moeilijk worden? Heeft iemand hier ervaring mee? M.v.g. Mike

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt erg gaaf. Ben benieuwd of het ook te realiseren valt, wat dat lijkt me wel lastig. Je krijgt misschien wel een heel dik boek, als je al die keuzes wilt uitwerken tot volledige verhalen. Een lezer is er in ieder geval wel even zoet mee. Tenminste, als je zo iemand bent als ik, die altijd weer terug wilt lezen om te zien wat er gebeurt als ik die andere keuze had genomen...

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, klopt! Het zou inderdaad een heel dik boek worden... maar ergens heeft dat ook wel weer wat. Bedankt! Ik was op zoek naar dat soort boeken maar ik kon ze niet vinden. M.v.g. Mike

Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb enkele strips gelezen waarin een dergelijk keuze systeem is uitgewerkt. Maar in gewone boeken was ik het nog niet eerder tegen gekomen. Het klinkt wel erg interessant en ik wil graag eens zoiets lezen.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan niet zomaar een Zombie boek, maar eentje waarin je zelf keuzes kan maken.
Het deed mij meteen denken aan computerspellen als Heavy rain waarin zowel de alternatieve gameplay als het maken van keuzes die het verhaal daadwerkelijk beïnvloeden de beleving van de speler vergroten.
Dus bijvoorbeeld, de HP staat op het punt om iemand te vermoorden, maar als lezer kun je dan kiezen of hij dit wel of niet doet: Wel vermoorden (lees verder op pag. ...) Niet vermoorden (lees verder op pag. ...)(
In Heavy rain is een kidnapper actief. Hij speelt een spelletje met de ouders door ze aan sadistische spelletjes te laten deelnemen. Als ze het spel voltooien zijn ze een stap dichter bij de plek waar het kind verborgen is. Ik meen me te herinneren dat in Heavy rain de vader van een ontvoerde zoon op een gegeven moment ook voor de keuze komt te staan om wel of niet een drugsdealer te vermoorden.
Je krijgt misschien wel een heel dik boek, als je al die keuzes wilt uitwerken tot volledige verhalen. Een lezer is er in ieder geval wel even zoet mee. Tenminste, als je zo iemand bent als ik, die altijd weer terug wilt lezen om te zien wat er gebeurt als ik die andere keuze had genomen...
Volgens mij hoeft zo'n boek niet per definitie dik te zijn. Een keuze zet niet altijd een nieuwe verhaallijn in gang, lijkt me. Een bepaalde keuze kan je weer terugzetten op een verhaallijn die je een tig bladzijden geleden verlaten hebt door de keuze die je toen maakte. Uiteindelijk zullen dus tien verhaallijnen kunnen uitlopen in bijvoorbeeld maar drie verschillende einden. Een kwart eeuw geleden vulden we op die manier een belastingformulier in of moest je zo de studiefinanciering aanvragen. :D
Zou dit een leuk concept zijn?
Ja, misschien onder het mom van we kunnen lezen niet gemakkelijker maken maar wel leuker. Bovendien denk ik wel dat het geschikter zou zijn voor een ereader of iPad dan voor een papieren boek. Op de één of andere manier blijf ik het toch meer een spel vinden dan een boek.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Nee, totaal niet. Ik kan je vertellen dat ik met grote ogen gekeken heb naar de waslijst aan boeken die schuilging achter de link die in Fohers reactie staat. En daar zal ik zeer zeker een boek van gaan lezen.
Zou dit moeilijk worden?
Voor de schrijver lijkt het me een flinke puzzel. Realiseer jezelf dat je gedeeltes zult verzinnen en schrijven die nooit gelezen worden omdat de lezer bepaalde keuzes niet gauw zal maken. Alleen fanatiekelingen zullen je hele boek blijven lezen om alle erachter te komen wat er achter ieder deurtje zit. Succes.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou dit een leuk concept zijn?
Ja. Het hoeft niet een dik boek te zijn waar hoofdstukken niet worden gelezen. Het eind van een hoofdstuk zou weer terug mogen grijpen naar een eerder hoofdstuk - dat door de keuze op dat moment - niet is gelezen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, en Duizend dingen achter deuren van Joke van Leeuwen is er ook een. Zeer de moeite waard. Kinderboek.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als kind had ik een 'Choose your own adventure book', heel leuk om te lezen. Geen idee of zo iets in de huidige tijd nog zal werken, maar het is de moeite waard om het eens te proberen, lijkt het me.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lover of Loser is toch ook zo'n boek? Van Carry Slee? Weet het niet helemaal zeker meer, maar ik meen dat het ook zo'n boek is. Was erg leuk om te lezen!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Dit is een leuk concept. Zelf ben ik ooit ook begonnen met een kinderverhaal op dit principe, maar het is nooit afgeraakt. Tegenwoordig heb je ook de E-readers. Ik denk dat dit soort boeken hier echt wel op thuis hoort. Zo kan de lezer ook niet eventjes snel een paar bladzijden van de andere keuzes lezen en hoeft hij niet ettelijke pagina's door te bladeren. Veel succes ermee.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De adventure-boeken van Ian Livingstone (die in de jaren tachtig en negentig ook in het Nederlands verschenen) waren (zijn?) erg populair. Deze boeken hadden welluidende titels als 'De proef der kampioenen', 'De burcht Chaos' en 'Het Onheilswoud'. Het verhaal was verdeeld in een groot aantal korte hoofdstukken, die steevast werden afgesloten met diverse opties: open je de deur en ga je de kerker binnen? Ga dan naar hoofdstuk 86. Drink je liever eerst een biertje in de taveerne? Ga dan naar hoofdstuk 54. Enzovoort. Urenlang bladerplezier. Geen idee of dit nog steeds zou aanslaan.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens in 1994 volgde ik een college creatief schrijven waarbij we werkten met software dat dit mogelijk maakte, decisions, heette het. Het concept is dus niet nieuw. Maar wat heb ik er een plezier aan beleefd! De docent zei dat ik er 'iets' mee moest gaan doen...... Destijds was de uitdraai op papier de enige mogelijke vorm om de tekst aan te bieden. Maar de ereader moet dit voor de lezer inderdaad een stuk leuker maken. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.