Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Beroepen: echte of fictieve bedrijven?

Beroepen: echte of fictieve bedrijven?

9 reacties [Laatste bericht]
Jinnie93
Laatst aanwezig: 3 jaren 23 weken geleden
Sinds: 15 Mrt 2016
Berichten: 3

Beroepen: echte of fictieve bedrijven?

Hallo allemaal!

Zoals ik in mijn voorstel-stukje al zei heb ik me hier geregistreerd omdat ik me sommige dingen af blijf vragen tijdens het schrijven. Dus hopelijk vind ik hier wat hulp en inspiratie !

Mijn eerste vraag is iets wat ik nog niet heb kunnen vinden op het forum. Als het gaat om het beroep van een personage, is het dan not done om een bestaand bedrijf te noemen, en moet je een fictieve naam bedenken? Ik vond wel al een forumonderwerp waarbij werd gesproken dat het noemen van merken (a.k.a. HEMA, Albert Heijn/Aldi, etc.) oké is. Hierbij werd trouwens wel gezegd dat het dan positief moet zijn wat er over dat merk geschreven wordt, kan dat kloppen?

Maar bij mij gaat het dus om het beroep, geldt daar dan hetzelfde? Kan iemand werken bij de McDonalds/Bijenkorf/Albert Heijn zolang er niet op een negatieve manier over wordt gesproken, of gelden daarvoor andere regels.. Mijn hoofdpersonage is bijvoorbeeld werkzaam bij een groot/bekend uitzendbureau. Moet ik dan een naam bedenken en is het gebruiken van de naam Randstad / Unique iets wat afgeraden wordt? smile Voor mijn verhaal inhoudelijk maakt het in principe verder niet veel uit, maar ik ben gewoon benieuwd wat beter is. Thnx alvast!

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 9 uren 31 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5998
Jinnie93 schreef:

Maar bij mij gaat het dus om het beroep, geldt daar dan hetzelfde?

Neen, voor beroepen gelden andere regels.

Zo zijn er ook regels voor; [schrik niet] geloof - huidskleur - leeftijd - land - auto - kippen en/of geslacht.

Jinnie93 schreef:

Kan iemand werken bij de McDonalds/Bijenkorf/Albert Heijn zolang er niet op een negatieve manier over wordt gesproken, of gelden daarvoor andere regels.

Als... jouw HP - floormanager bij de McDonalds - een klant doodschiet omdat die klant een zak plofkip-bloed over een klein kind gooide dat een Happy meal Kipnuggets bestelde. Stel dat dit in jouw brein ontstaat - en je bedenkt dan een regel dat je over die Mc - B - AH niet negatief mag schrijven. Hoe zou je zo`n regel dan noemen?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 47 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4944

Het is zeker gewoon done om bestaande bedrijven te benoemen.

Waar waren we gebleven?

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 47 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4944

Dit is zoals ik het begrijp:

Een bedrijf kan zijn merk beschermen door het te registreren. Het merk krijgt dan de naam 'gedeponeerd handelsmerk' en dat geeft het bedrijf de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen tegen anderen die haar handelsmerk gebruiken/misbruiken/kopiëren. Alle rechten en beschermingen die zo'n registratie met zich meebrengen, gaan echter over commerciële dingen: bedrijven mogen elkaars merken niet gebruiken voor commerciëel gewin, of voor reclame, en meer van zulks.
Deze hele wet heeft niets te maken met literaire fictie. Dus, zolang het bedrijf geen last heeft van jouw verwijzing naar zijn merknaam, zit je in ieder geval goed en hoef je je nergens zorgen om te maken. (Laatste aantekening: het bedrijf is zelf verantwoordelijk voor het bewaken van zijn merk. Ik denk dat de juridische afdeling van HEMA en McDonalds wel wat beters te doen hebben dan jouw achter de broek zitten voor een totaal onschuldige verwijzing naar hun bedrijf. Daar komt nog eens bij dat het het meest waarschijnlijk is dat de juridische afdeling van McDonalds nooit van het bestaan van jouw boek zal afweten...)

Waar waren we gebleven?

Yrret
Laatst aanwezig: 9 uren 31 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5998
Diana Silver schreef:

Daar komt nog eens bij dat het het meest waarschijnlijk is dat de juridische afdeling van McDonalds nooit van het bestaan van jouw boek zal afweten...)

Ik zou ze een exemplaar van mijn boek sturen. Dagelijk [!] 62 miljoen [!] klanten wereldwijd.

"The murder at McDonalds." Gratis bij een McChicken menu.

Verrek, krijg ik plots een idee voor een verhalenbundel. Ik bied mijn boek aan bij McDonalds voor 0,01 cent p.e.k.k.

62.000.000 x 0,01 x 365 = $$$$$

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

kiksgreggel
Laatst aanwezig: 10 weken 2 dagen geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 488

Als het voor je verhaal toch niks uitmaakt (fictie?), kun je beter verzonnen namen gebruiken. Zeker als het bedrijf in kwestie een grote rol heeft in het verhaal. Gewoon om eventuele problemen te voorkomen. Maar als het voor je verhaal essentieel is dat iemand bij Albert Heijn werkt, dan moet je dat gewoon doen. Als je je manuscript bij een uitgever inlevert, kun het hier samen met je redacteur nog over hebben.

Werkt aan 4de en 5de thriller. 'Geen weg terug' verschijnt op 30 mei 2017. 'Gezworen vrienden' (2014). 'Bloedgeld' (2012). 'edwardhendriks.nl' Lees gratis mijn korte verhalen via Smashwords

Young adult
Laatst aanwezig: 1 jaar 36 weken geleden
Sinds: 30 Dec 2015
Berichten: 28

Door deze topic ben ik geïnspireerd om hier een aantal kortverhalen over te schrijven. Ik wil beginnen met een pakkende naam voor al die verhalen bij elkaar. Ik kan (voor mezelf) geen goede bedenken. Weten jullie het mischien?

Young Adult

Alweer herschrijven?!

HHJT
Laatst aanwezig: 1 jaar 3 weken geleden
Sinds: 23 Okt 2014
Berichten: 381
Young adult schreef:

Ik wil beginnen met een pakkende naam voor al die verhalen bij elkaar. Ik kan (voor mezelf) geen goede bedenken.

Serieus? Je hebt nog geen letter op papier staan en je bent al bezig met het verzinnen van een definitieve titel? Waarom verzin je niet een gewoon een werktitel? Dat lijkt me voor nu meer dan voldoende.

Dave83
Laatst aanwezig: 37 weken 5 dagen geleden
Sinds: 12 Jun 2011
Berichten: 33

Heel veel hangt af van hoeveel van je verhaal in dat bedrijf afspeelt. Als je het over iemand hebt die in een productiedeel van het bedrijf werkt, kan het zijn dat je dit niet mag opschrijven (bedrijfsgeheim), dit wil dan natuurlijk wel zeggen dat je weet hoe het in zijn werk gaat. Natuurlijk kan je in het andere geval dingen verzinnen, maar dit kan er dan weer voor zorgen dat het ongeloofwaardig over zal komen.
Daarom kan je misschien beter een fictief bedrijf uit de grond stampen, dat veel overeenkomsten heeft met bestaande bedrijven, maar waarbij je zelf een bedrijfscultuur kan creëren.

Een merk gebruiken kan dan weer wel. Zo heb je in Vlaanderen Aspe die zijn hoofdpersonage steeds een Duvel liet drinken (omdat hij dit zelf ook dronk).
Toen hij dan van biermerk veranderde, was dit groot nieuws in Vlaanderen.

Wil je echt zekerheid, kan je altijd de PR-dienst van het bedrijf contacteren.

Blog over mijn manier van schrijven: https://woordchemie.wordpress.com/

¡4n4
Laatst aanwezig: 1 jaar 8 weken geleden
Sinds: 19 Apr 2016
Berichten: 14

Als je kritiek wil uiten op zo'n bedrijf, kan je natuurlijk ook een fictief bedrijf nemen dat zó veel overeenkomsten heeft met het betreffende bedrijf dat iedereen het doorheeft. Dan is het satire en dan mag het wink Ook zonder kritiek te uiten kan dit werken, een vermomd bedrijf.
Als het geen grote rol speelt, kun je denk ik wel de echte bedrijfsnaam gebruiken. Als het wel een grote rol speelt, zou ik persoonlijk een fictief bedrijf maken. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik niet weet hoe het er bijv. bij McDonalds of De Bijenkorf precies aan toe gaat. Dan ga je al snel óf in algemeenheden vervallen, óf de grootste onzin over dat bedrijf opschrijven.
Nog een dingetje: we weten niet hoe lang bedrijven blijven bestaan. Ik vond laatst een oud verhaal terug waarbij iemand een baantje had bij V&D... Als je iets heel gedetailleerd hebt uitgewerkt, is het zonde als dat bedrijf net failliet gaat en je alles moet veranderen, of heel erg niet up-to-date overkomen.

~ Samarikk, Aldehr, Mmaghafir, Rethia en Eltid! ~

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Mis Schrijven Magazine niet!

Mis het komende nummer van Schrijven Magazine niet, word vóór maandag 23 september abonnee!

Superaanbieding!