Dialoog 2.0

4 reacties [Laatste bericht]
SchrijfMarjolein
Laatst aanwezig: 3 jaren 23 weken geleden
Sinds: 6 Okt 2013

Dialoog 2.0

Dag allemaal,
Ik ben bezig met een schrijfopdracht, maar loop helemaal vast. Wellicht hebben jullie tips. De opdracht is dat iemand in een slaapkamer is en belt met iemand. Er is iets aan de hand, dat mag ik zelf invullen. De moeilijkheid zit in het feit dat ik alleen de dialoog in de kamer mag verwerken. Dus de ander hoor je wel, maar mag je niet 1 op 1 verwerken in je dialoog.
Dus zoiets als:
'Wat zeg je. Josje is weg gelopen en je bent hem al een paar uur kwijt.'
'Hoe kan dat nou?'
'Dat begrijp ik, maar..

Bovenstaand is heel simpel natuurlijk, maar hoe zorg ik er nou voor dat het dynamisch is, dat je toch snapt wat er aan de hand is, maar dat het niet haast een grote monoloog onder elkaar lijkt.

Tips? Alvast hartelijk dank.
Marjolein

Reacties

Mender Marinus
Laatst aanwezig: 24 weken 6 uren geleden
Sinds: 4 Jan 2016

Hoi Marjolein,

Mag je volgens de opdracht ook vertellen wat de persoon in de slaapkamer ziet? En misschien daarbij voelt?

Bijvoorbeeld:

"Waar blijf je nou?" Rita luistert, maar bekijkt vooral die foto.
"En dan? Ze kunnen je toch niet iedere dag dwingen om over te werken?" Tenerife, wat was het leven prachtig. En ver weg nu. Gek, beseft ze, waar ze vroeger droomde van haar toekomst, droomt ze nu van vroeger.
"Dan neem je maar ontslag!" Nu wacht ze niet eens.
"Je zorgt maar dat je er bent, lul, het is je dochter verdomme! Hoe vaak denk je nog een diploma-uitreiking te gaan zien?"
Het mobieltje spat uiteen, Tenerife aan gruzelementen.

Makker

Het leven is nu eenmaal niet in een oneliner te vatten.

SchrijfMarjolein

Hoi Makker,

Bedankt! Inderdaad je mag alles in detail beschrijven. Dus jouw tekst helpt mij enorm.
Ik ga aan de slag!

Groet, Marjolein

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 48 weken 6 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

SchrijfMarjolein

Bedankt. Ik heb er echt wat aan gehad!

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!