Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » hoofdstukken met titel of zonder titel

hoofdstukken met titel of zonder titel

8 reacties [Laatste bericht]
sportiefje
Laatst aanwezig: 3 jaren 21 weken geleden
Sinds: 2 Okt 2015

hoofdstukken met titel of zonder titel

Ik ben bezig met een boek over vijf maanden ziekbed en hoe ik ben geworden tot wie ik nu ben, maar twijfel erg wat wijsheid is. Enerzijds lijkt me hoofdstukken met titel makkelijker om te schrijven maar leest dat ook wel fijn.

Schrijfster van het in eigen beheer uitgegeven boek "Milly" en "Hoe Miriam is gekomen tot wie ze nu is na vijf maanden ziekbed" Die laatste is 19 januari jongsleden uitgekomen.

Reacties

Tja
Laatst aanwezig: 6 dagen 2 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Voor kinderen wel, voor volwassenen niet. Dat is mijn mening, hoor. Doe wat je zelf het prettigste vindt.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

sportiefje
Tja schreef:

Voor kinderen wel, voor volwassenen niet. Dat is mijn mening, hoor. Doe wat je zelf het prettigste vindt.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik twijfel momenteel teveel waardoor het schrijven stagneert vandaar de vraag

Schrijfster van het in eigen beheer uitgegeven boek "Milly" en "Hoe Miriam is gekomen tot wie ze nu is na vijf maanden ziekbed" Die laatste is 19 januari jongsleden uitgekomen.

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 35 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010

Doe wat je zelf op dit moment het fijnste vindt. Je kunt het altijd nog wijzigen. In deze fase van het schrijven ligt nog niets vast en het is zonde als je stagneert door zoiets onbenulligs als hoofdstuktitels.

AnneM
Laatst aanwezig: 3 jaren 50 weken geleden
Sinds: 31 Jul 2013

Voor mijn manuscript heb ik in eerste instantie de hoofdstukken titels gegeven. Dat was vooral erg handig wanneer ik een bepaalde passage terug wilde zoeken; een titel zegt meer dan alleen een nummer. Nu het bijna klaar is, heb ik de titels verwijderd. Ze waren niet meer nodig en voelden overbodig.

Er zijn slechts twee manieren om je leven te leiden. De ene is alsof niets een wonder is. De andere is alsof alles een wonder is. (Albert Einstein)

Marietje
Laatst aanwezig: 2 jaren 2 weken geleden
Sinds: 8 Jan 2014

Een goede titel per verhaal of per hoofdstuk is voor mij als lezer en als schrijver de kers op de taart.
laat het nu je schrijfproces niet stagneren en benoem de hoofdstukken als je dat nodig vindt, verwijderen kan altijd nog.
Succes! thumbsup

Volg mijn manuscript Control op Facebookpagina (https://www.facebook.com/Control-boek-in-wording-1...) onder pseudoniem May Laysen.

schrijvengeluk
Laatst aanwezig: 1 jaar 6 weken geleden
Sinds: 15 Apr 2014

Hallo sportiefje. Een idee voor je boek is: om het in drie delen te verdelen en dat met een titelblad aan te geven. Voor- , Tijdens- en na je ziekbed. Je kunt dan binnen die delen zonder titels werken of met dag aanduiding.
Succes.

schrijven is loslaten

sportiefje

Bedankt allemaal voor de reacties hier kan ik verder mee

bambino
Laatst aanwezig: 2 jaren 14 weken geleden
Sinds: 4 Dec 2014

Kwestie van smaak.

Persoonlijk vind ik het gebruik van hoofdstukken/subtitels/etc juist fijn. Als lezer kan ik vooraf inschatten wat me te wachten staat, hoe ver ik ben, etc.

Het kan daardoor bijvoorbeeld juist de spanning opvoeren. Als lezer verwacht je soms bepaalde antwoorden in een hoofdstuk en hoe dichter het einde ervan nadert, hoe spannender het word.

Bovendien gebruik ik ze ook wel eens als target. In de zin van; ik lees nog even dit hoofdstuk af en dan stop ik ermee voor vandaag.

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Meer informatie