Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Wat is show en tell?

Wat is show en tell?

7 reacties [Laatste bericht]
Aaron J.
Laatst aanwezig: 29 weken 6 dagen geleden
Sinds: 17 Jun 2015

Wat is show en tell?

Tijdens mijn vakantie heb ik fantasyboek gelezen. Nou, dat is nu weer niet zo heel speciaal maar toen ik het boek opzocht (die trouwens veel slechte recensies heeft gehad) spraken ze in de reacties heel veel over dat er 'meer tell dan show was' (dit was wel in het Engels dus ik weet niet of het juist vertaald is blush )

Mijn vraag is heel simpel en kort:

Wat is show en tell?

Uit de reacties heb ik geconcludeerd dat 'tell' slecht is en 'show' goed. En ik denk dat ik beter hier naar antwoord kan zoeken want de antwoorden van google zijn mij *net* ietsje te moeilijk vertelt.

Dank je wel smile thumbsup

Als ik iets niet moet doen, dan doe ik het niet. Als ik iets wel moet doen, dan doe ik het snel.

Reacties

Rudez
Laatst aanwezig: 3 weken 21 uren geleden
Sinds: 12 Jun 2012

Gebruik de zoekfunctie van de site eens, dan vind je volgens mij legio topics over dit boeiende onderwerp. Zoals deze bijvoorbeeld.

Zonder nu heel veel op de details in te gaan ben ik van mening dat er een zekere balans moet zijn. Er is zodoende niet echt sprake van TELL=SLECHT en SHOW=GOED, maar meer sprake van een slechte of goede balans tussen die twee begrippen.

Bovenstaande is slechts mijn mening. Feitelijk juist, geen speld tussen te krijgen en kloppend van begin tot eind, maar desondanks is het slechts een mening.

pr
Laatst aanwezig: 2 jaren 19 weken geleden
Sinds: 3 Nov 2013

Show is gewoon iets laten zien door middel van een actie of door iets wat iemand zegt, en tell is gewoon iets laten zien door een beschrijving, dat is tenminste wat ik denk dat de definitie is, maar pin me daar niet op vast.

Zoals je zelf al zegt had het boek meer tell dan show. Volgens mij is tell niet per definitie slecht, het is juist de balans ertussen die belangrijk is. De balans was in dit boek waarschijnlijk zoek. Daarnaast is het soms ook belangrijk om iets wat je vertelt ook te laten zien. Je kunt wel beschrijven dat iemand boos is, maar het is dan niet logisch dat hij enorm lief tegen zijn kater praat, en het beest wat een schatje hij de viervoeter vindt.

Hallo.

HHJT
Laatst aanwezig: 1 jaar 3 weken geleden
Sinds: 23 Okt 2014

http://www.schrijvenonline.org/nieuws/show-dont-te...

Zoals Rudez al meldt is de zoekfunctie een handige tool.

Tja
Laatst aanwezig: 13 uren 35 min geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Ik trek me er niet zoveel van aan. Show is nu in. Vroeger was tell in.
Ik gooi mijn kleren bij de voordeur neer en ren naakt door de straat. (hartstikke show)
Ik zei tegen mijn vriendin dat ik mijn kleren bij de voordeur heb neergegooid en naakt door de straat rende. (tell)

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

MVSmit
Laatst aanwezig: 26 weken 21 uren geleden
Sinds: 14 Mrt 2012

Zweetdruppels parelden op het voorhoofd van Piet. (show)
Piet had het ontzettend warm. (tell)

'Well, I'm still a million bucks shy of bein' a millionaire' - Del Griffith

ZENODotus
Laatst aanwezig: 4 weken 1 dag geleden
Sinds: 21 Jun 2008

Persoonlijk ben ik een grote voorstander van show, en heel wat minder van tell... Tell gaat al snel vervelen, zeker als het als bijzinnen wordt gebruikt. Maar het is niet zo dat een boek helemaal zonder tell kan, dan krijg je volgens mij al snel een overdaad aan actie, maar als je hele pagina's vol beschrijft dan zullen veel mensen afhaken... Nu is dat volgens mij wel een gevaar van fantasy, juist omdat je vaak een hele wereld uit het niets moet scheppen, misschien daarom dat ik niet zo van fantasy hou.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 12 uren 58 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Aaron J., we hebben een zoekfunctie op de site, rechtsboven aan de pagina. Als je daar show, don't tell intikt, krijg je een ris aan topics die over dit onderwerp gaan:

http://www.schrijvenonline.org/search/node/show%20...

Sluit met je reacties aan op een van de topics die we al hebben, nóg een topic over show, don't tell is op dit moment niet zinvol.

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!