Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is show en tell?

Tijdens mijn vakantie heb ik fantasyboek gelezen. Nou, dat is nu weer niet zo heel speciaal maar toen ik het boek opzocht (die trouwens veel slechte recensies heeft gehad) spraken ze in de reacties heel veel over dat er 'meer tell dan show was' (dit was wel in het Engels dus ik weet niet of het juist vertaald is :o ) Mijn vraag is heel simpel en kort: Wat is show en tell? Uit de reacties heb ik geconcludeerd dat 'tell' slecht is en 'show' goed. En ik denk dat ik beter hier naar antwoord kan zoeken want de antwoorden van google zijn mij *net* ietsje te moeilijk vertelt. Dank je wel :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gebruik de zoekfunctie van de site eens, dan vind je volgens mij legio topics over dit boeiende onderwerp. Zoals deze bijvoorbeeld. Zonder nu heel veel op de details in te gaan ben ik van mening dat er een zekere balans moet zijn. Er is zodoende niet echt sprake van TELL=SLECHT en SHOW=GOED, maar meer sprake van een slechte of goede balans tussen die twee begrippen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Show is gewoon iets laten zien door middel van een actie of door iets wat iemand zegt, en tell is gewoon iets laten zien door een beschrijving, dat is tenminste wat ik denk dat de definitie is, maar pin me daar niet op vast. Zoals je zelf al zegt had het boek meer tell dan show. Volgens mij is tell niet per definitie slecht, het is juist de balans ertussen die belangrijk is. De balans was in dit boek waarschijnlijk zoek. Daarnaast is het soms ook belangrijk om iets wat je vertelt ook te laten zien. Je kunt wel beschrijven dat iemand boos is, maar het is dan niet logisch dat hij enorm lief tegen zijn kater praat, en het beest wat een schatje hij de viervoeter vindt.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik trek me er niet zoveel van aan. Show is nu in. Vroeger was tell in. Ik gooi mijn kleren bij de voordeur neer en ren naakt door de straat. (hartstikke show) Ik zei tegen mijn vriendin dat ik mijn kleren bij de voordeur heb neergegooid en naakt door de straat rende. (tell)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk ben ik een grote voorstander van show, en heel wat minder van tell... Tell gaat al snel vervelen, zeker als het als bijzinnen wordt gebruikt. Maar het is niet zo dat een boek helemaal zonder tell kan, dan krijg je volgens mij al snel een overdaad aan actie, maar als je hele pagina's vol beschrijft dan zullen veel mensen afhaken... Nu is dat volgens mij wel een gevaar van fantasy, juist omdat je vaak een hele wereld uit het niets moet scheppen, misschien daarom dat ik niet zo van fantasy hou.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Aaron J., we hebben een zoekfunctie op de site, rechtsboven aan de pagina. Als je daar show, don't tell intikt, krijg je een ris aan topics die over dit onderwerp gaan: http://www.schrijvenonline.org/search/node/show%2… Sluit met je reacties aan op een van de topics die we al hebben, nóg een topic over show, don't tell is op dit moment niet zinvol.