Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Tips/valkuilen vervolgverhaal

Tips/valkuilen vervolgverhaal

4 reacties [Laatste bericht]
parrot
Laatst aanwezig: 27 weken 3 dagen geleden
Sinds: 1 Sep 2009

Tips/valkuilen vervolgverhaal

Onlangs heb ik een jeugdverhaal afgerond. Het verhaal heeft voldoende aanknopingspunten voor een vervolg. Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van schrijvers die een vervolgverhaal hebben geschreven.
- Voor welke uitdagingen kwamen jullie te staan?
- Wat bleken valkuilen?
- Wat zou je nooit meer of juist wel weer doen?
Alle tips zijn welkom.
Vast bedankt voor jullie reacties.

Https:/www.inekefritz.com

Reacties

Tja
Laatst aanwezig: 13 uren 28 min geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Ik heb een paar keer gehoord dat lezers een open einde niet prettig vinden.
Je kunt het ook zo afsluiten en in het tweede boek het weer oppakken.
Zoiets als wat was ze blij dat ze het goed afgerond had. Vervolgens komt er dan
nog een staartje.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

parrot

Dank voor je reactie, tja. Dit verhaal is een afgerond geheel. Er staat één opmerking in waaruit je kunt afleiden dat er mogelijk een vervolg komt. Je kunt die opmerking echter ook anders interpreteren. Voor de duidelijkheid zal ik mijn beginpost aanpassen.

katniss
Laatst aanwezig: 2 jaren 32 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2011

Nevel is het vervolg op Dodenweg, Engelenbloed het vervolg op Engelenveer. Kortom... ik ben een enorme fan van vervolgen wink. Maar het is lastig!

Je karakters moeten consistent blijven in hun doen en laten, maar wel (liefst) in elk boek een ontwikkeling doormaken die interessant is voor de lezer (en voor het personage zelf). Ieder verhaal heeft een afgeronde plot, maar ondertussen heb je te maken met subplots die doorwerken in andere delen. Die moeten niet te uitgesmeerd zijn, want dan zijn ze niet meer interessant, maar tegelijkertijd leuk en boeiend genoeg om de lezer dat vervolg in te trekken.

Een open einde kan, maar dan met 1 (of 2) subplots, liever niet met het hoofdplot van een deel.

Je moet vooraf goed gaan plannen. Welke lijntjes leg je in boek 2/3 voor boek 4/5/6 etc. Dat vergt deels strakke planning, maar aan de andere kant moet je verhaal niet te 'strak gebonden' zijn. Dat leest niet lekker (want dat gaat vaak ten koste van de flow in je verhaal).

Het leuk is (een van de leuke dingen) om bijpersonages in delen te laten groeien. Ze worden zo belangrijker en komen meer tot hun recht. Ook daar is het het lastige om ze consistent te houden.

Winnaar Coffee Company Book Award 2014 en 2e plaats Hebban Crimezone Debuutprijs 2014 met Dodenweg.
Nevel, het vervolg op Dodenweg verschijnt mei 2015.
Hitte, de eerste New Adult van een Nederlandse auteur, verschijnt in februari bij Storm Publishers.

parrot

Hallo Katniss,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Heel waardevolle tips, allemaal. Ik houd ze in gedachten bij het schrijven van deel 2.
Nogmaals bedankt.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee