Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Benoemen van bestaande merken

18 april 2015 - 11:40
Hallo! Er worden merken in mijn boek vernoemd, maar bestaande merken, waaronder vooral kledingszaken. Bv Superdry, G-Star,... maar ook iPod komt er in voor. Hoewel ik het in sommige gevallen vind dat het een beter beeld geeft aan de lezer indien ze het merk kennen, vrees ik ervoor dat dit misschien als reclame wordt beschouwd, terwijl het wel duidelijk is dat dit absoluut niet mijn bedoeling is. Mijn vraag: worden bestaande merken in boeken aanvaard? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet als 'reclame' worden beschouwd? Hartelijk bedankt! (Mijn grootste excuses als dit forumbericht hier niet op zijn plaats hoort. )

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2015 - 16:35
Om toekomstige problemen te voorkomen, zou ik de namen toch weghouden. Ik zie niet in wat dit zou veranderen aan je verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2015 - 19:19
Ik ben voor merknamen - dus een Levi 501 jeans - dan weet ik direct met wat voor een vrouw ik heb te maken. Ik ben een fan van Apple-vrouwen - dus als de hp een Apple heeft wint zij aan aantrekkingskracht. Ik eis een perfecte verbinding - dus Vodafone als provider en zij heeft minimaal een Vertu Signature Cobra. Autorijden het liefst in een Toyota Prius Hybrid Synergy Drive. De juiste namen gebruiken - maakt niet uit van welk merk - kan iets toevoegen. Mijn eigen hp fiets op een Cannondale Urban. Wat dat [merk] betekent maakt niet uit, maar het klinkt altijd beter dan een SpartaMet - met ION technologie. Smaak? Ja, vaak wel - soms niet.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
19 april 2015 - 0:05
Ik gebruik ook automerken. Als een hoofdpersoon een auto heeft, vind ik het wel logisch om te noemen waarin hij rijdt. Cola gebruik ik ook, evenals andere drankmerken. Dit geldt ook voor kleding en parfums. ik zie het echt niet als reclame, maar als details om dingen te verduidelijken.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2015 - 20:23
Dat kan, maar pas wel op. Zorg ervoor dat de merken die je gebruikt echt bekend zijn en dat ook nog wel een tijdje zullen blijven. Coca Cola bijvoorbeeld. Maar bijvoorbeeld Superdry kende ik niet eens, moest ik eerst googlen. (Google is dan misschien wel weer een geschikte naam om te gebruiken). Als je bekende merknamen gebruikt en die merken raken uiteindelijk "uit" (we leven in een tijd waarin veranderingen snel gaan, dus merken raken soms ook snel weer "uit") krijgt jouw verhaal een tintje van "vroeger". Zo is het wel meteen duidelijk in welke tijd het zich speelt, maar als je wilt dat jouw verhaal tijdloos is (dus dat je het zowel kan plaatsen in 2006 als in 2020, als het ware), kun je beter merknamen vermijden. Vaak is het ook niet nodig. "Mobiel" kan prima in de plaats van iPhone, gympen in plaats van All Star, en meer van dat soort dingen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2015 - 17:52
Ik gebruik merknamen in mijn boeken omdat het een bepaalde associatie wekt en mijn type in het boek versterkt. Mijn hp's bellen met een iPhone en rijden in een New Beetle (van pappie gekregen) en in Alfa 159 (want stoere auto met een eigenwijze smoel en heel toevallig rijd ik er zelf ook in ;p). Eigenlijk gebruik ik een merk dus alleen als het mijn karakter omschrijft / versterkt. Net als hierboven gezegd door Yrret zegt eigenlijk, als je hp een levis 501 draagt, kun je als lezer haar perfecte billen voor je zien ;).

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2015 - 22:37
Wel eens wat van Bret Easton Ellis gelezen? Stikt van de merknamen. Zelfde voor Stephen King. Maak je geen zorgen. Als je denkt dat merknamen functioneel zijn in je verhaal, gebruik ze dan. Bedenk wel dat je verhaal sneller gedateerd raakt met merknamen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2015 - 16:27
Ik dacht ook meteen aan American Psycho van Bret Easton Ellis. Uiteraard dateert het je verhaal, maar dat kan net de bedoeling zijn. Ik zou niet graag hebben dat mijn verhaal zowel in 2006 als in 2020 gedateerd kan worden, net als ik niet graag zou hebben dat het de lezer niet duidelijk is of het zich nu in West-Europa of in de Stille Zuidzee afspeelt. Overigens zijn zowel Superdry (ik denk aan maandverband) als G-Star (een kledingmerk?) mij volledig onbekend, dus zorg dan wel dat de lezer uit de context kan afleiden waar je het over hebt.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 mei 2015 - 18:29
Hartelijk bedankt voor de reacties! De tips komen geweldig van pas! :) Zowel Superdry als G-star zijn trouwens kledingmerken :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 mei 2015 - 18:59
Zowel Superdry als G-star zijn trouwens kledingmerken :)
Wou ik net zeggen ja :D Merken gebruiken zou ik gewoon doen. Als de uitgever problemen ermee heeft zegt die dat wel. Verder gebruik ik in mijn verhaal ook enkele verzonnen merken. (Dat krijg je als de vader van de hoofdpersoon een multimiljonair en ondernemer in een fictief land is met massa's opgekochte bedrijven.)