Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Benoemen van bestaande merken

Benoemen van bestaande merken

9 reacties [Laatste bericht]
Sintel
Laatst aanwezig: 4 jaren 27 weken geleden
Sinds: 27 Jan 2015
Berichten: 10

Benoemen van bestaande merken

Hallo!

Er worden merken in mijn boek vernoemd, maar bestaande merken, waaronder vooral kledingszaken. Bv Superdry, G-Star,... maar ook iPod komt er in voor.

Hoewel ik het in sommige gevallen vind dat het een beter beeld geeft aan de lezer indien ze het merk kennen, vrees ik ervoor dat dit misschien als reclame wordt beschouwd, terwijl het wel duidelijk is dat dit absoluut niet mijn bedoeling is.

Mijn vraag: worden bestaande merken in boeken aanvaard? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet als 'reclame' worden beschouwd?

Hartelijk bedankt!

(Mijn grootste excuses als dit forumbericht hier niet op zijn plaats hoort. )

Ah, waarom ook niet

Reacties

Thomach
Laatst aanwezig: 2 jaren 24 weken geleden
Sinds: 4 Nov 2009
Berichten: 1721

Om toekomstige problemen te voorkomen, zou ik de namen toch weghouden. Ik zie niet in wat dit zou veranderen aan je verhaal.

thomaszijnstrip.com

Yrret
Laatst aanwezig: 4 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6073

Ik ben voor merknamen - dus een Levi 501 jeans - dan weet ik direct met wat voor een vrouw ik heb te maken.

Ik ben een fan van Apple-vrouwen - dus als de hp een Apple heeft wint zij aan aantrekkingskracht.

Ik eis een perfecte verbinding - dus Vodafone als provider en zij heeft minimaal een Vertu Signature Cobra.

Autorijden het liefst in een Toyota Prius Hybrid Synergy Drive.

De juiste namen gebruiken - maakt niet uit van welk merk - kan iets toevoegen.

Mijn eigen hp fiets op een Cannondale Urban. Wat dat [merk] betekent maakt niet uit, maar het klinkt altijd beter dan een SpartaMet - met ION technologie.

Smaak? Ja, vaak wel - soms niet.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Tja
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14124

Ik gebruik ook automerken. Als een hoofdpersoon een auto heeft, vind ik het wel logisch om te noemen waarin hij rijdt. Cola gebruik ik ook, evenals andere drankmerken. Dit geldt ook voor kleding en parfums.
ik zie het echt niet als reclame, maar als details om dingen te verduidelijken.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Suicune
Laatst aanwezig: 1 jaar 15 weken geleden
Sinds: 24 Okt 2012
Berichten: 559

Dat kan, maar pas wel op. Zorg ervoor dat de merken die je gebruikt echt bekend zijn en dat ook nog wel een tijdje zullen blijven. Coca Cola bijvoorbeeld. Maar bijvoorbeeld Superdry kende ik niet eens, moest ik eerst googlen. (Google is dan misschien wel weer een geschikte naam om te gebruiken).
Als je bekende merknamen gebruikt en die merken raken uiteindelijk "uit" (we leven in een tijd waarin veranderingen snel gaan, dus merken raken soms ook snel weer "uit") krijgt jouw verhaal een tintje van "vroeger". Zo is het wel meteen duidelijk in welke tijd het zich speelt, maar als je wilt dat jouw verhaal tijdloos is (dus dat je het zowel kan plaatsen in 2006 als in 2020, als het ware), kun je beter merknamen vermijden. Vaak is het ook niet nodig. "Mobiel" kan prima in de plaats van iPhone, gympen in plaats van All Star, en meer van dat soort dingen.

Codex Phantasiae: een blog met tips voor fantasyschrijvers! https://codexphantasiae.wordpress.com/

katniss
Laatst aanwezig: 2 jaren 40 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2011
Berichten: 263

Ik gebruik merknamen in mijn boeken omdat het een bepaalde associatie wekt en mijn type in het boek versterkt. Mijn hp's bellen met een iPhone en rijden in een New Beetle (van pappie gekregen) en in Alfa 159 (want stoere auto met een eigenwijze smoel en heel toevallig rijd ik er zelf ook in ;p).

Eigenlijk gebruik ik een merk dus alleen als het mijn karakter omschrijft / versterkt. Net als hierboven gezegd door Yrret zegt eigenlijk, als je hp een levis 501 draagt, kun je als lezer haar perfecte billen voor je zien wink.

Winnaar Coffee Company Book Award 2014 en 2e plaats Hebban Crimezone Debuutprijs 2014 met Dodenweg.
Nevel, het vervolg op Dodenweg verschijnt mei 2015.
Hitte, de eerste New Adult van een Nederlandse auteur, verschijnt in februari bij Storm Publishers.

Ostinato
Laatst aanwezig: 4 uren 4 min geleden
Sinds: 12 Jan 2013
Berichten: 1627

Wel eens wat van Bret Easton Ellis gelezen? Stikt van de merknamen. Zelfde voor Stephen King. Maak je geen zorgen. Als je denkt dat merknamen functioneel zijn in je verhaal, gebruik ze dan. Bedenk wel dat je verhaal sneller gedateerd raakt met merknamen.

Ontdekker van de Lekkerkerker kerkerkerkerker.
Echter niet de enige.

Hekate
Laatst aanwezig: 3 jaren 4 weken geleden
Sinds: 10 Jun 2010
Berichten: 3001

Ik dacht ook meteen aan American Psycho van Bret Easton Ellis. Uiteraard dateert het je verhaal, maar dat kan net de bedoeling zijn. Ik zou niet graag hebben dat mijn verhaal zowel in 2006 als in 2020 gedateerd kan worden, net als ik niet graag zou hebben dat het de lezer niet duidelijk is of het zich nu in West-Europa of in de Stille Zuidzee afspeelt.

Overigens zijn zowel Superdry (ik denk aan maandverband) als G-Star (een kledingmerk?) mij volledig onbekend, dus zorg dan wel dat de lezer uit de context kan afleiden waar je het over hebt.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Sintel
Laatst aanwezig: 4 jaren 27 weken geleden
Sinds: 27 Jan 2015
Berichten: 10

Hartelijk bedankt voor de reacties! De tips komen geweldig van pas! smile
Zowel Superdry als G-star zijn trouwens kledingmerken smile

Ah, waarom ook niet

EenBrabander
Laatst aanwezig: 2 jaren 15 weken geleden
Sinds: 10 Mei 2015
Berichten: 99
Sintel schreef:

Zowel Superdry als G-star zijn trouwens kledingmerken smile

Wou ik net zeggen ja big grin

Merken gebruiken zou ik gewoon doen. Als de uitgever problemen ermee heeft zegt die dat wel.
Verder gebruik ik in mijn verhaal ook enkele verzonnen merken. (Dat krijg je als de vader van de hoofdpersoon een multimiljonair en ondernemer in een fictief land is met massa's opgekochte bedrijven.)

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!