Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vorm is tijdelijk niet aanspreekbaar

Ik schrijf een verhaal vanuit de ik vorm. Nu is mijn vraag de volgende. Mijn ik personage is ernstig ziek en krijgt daardoor een aantal dagen niets mee wat er om hem heen gebeurd. Ik heb eerst geprobeerd om het tijdelijk vanuit een ander personage te schrijven, maar dat vond ik niet goed passen. Ook het na die tijd vertellen aan de ik persoon wat er tijdens zijn ziekte gebeurd was liep niet prettig. Nu heb ik dit stukje ook vanuit de ik persoon geschreven en loopt het beter, maar ik weet niet of dat kan. Ik zou een voorbeeld geven. 'Ik merk niets van alles om mij heen, dat mijn moeder mijn hand vast pakt en hoopt op een wonder en dat mijn vriendin op zoek is naar het geneeskrachtig kruid.' Ik heb geleerd dat je alleen datgene beschrijft vanuit de ik persoon wat hij zelf beleefd, maar dat is in deze niet zo. Toch voelt het voor mij niet verkeerd. Ik hoor graag jullie mening.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het beschrijven alsof aan je personage later is verteld wat er gebeurde: Ik merkte niets van wat er zich om me heen afspeelde. Later hoorde ik hoe mijn moeder mijn hand bleef vasthouden en hoopte op een wonder, hoe mijn vriendin op zoek ging naar het geneeskrachtige kruid. Maar op het moment zelf overheerste duisternis. Of je kunt ervoor kiezen dat de hoofdpersoon het gist: Ik merkte niets van wat er zich om me heen afspeelde. Waarschijnlijk hield mijn moeder mijn hand vast, dat deed ze altijd, en zat ze aan mijn bed te smeken om een wonder. Mijn vriendin zou in de boeken duiken en op zoek gaan naar geneeskrachtige kruiden, ik kende haar al langer dan vandaag. Ik weet natuurlijk niet wat beter passend is voor je verhaal. Wat je ook kunt doen is de hoofdpersoon het laten meemaken vanuit een ander bewustzijn, dat hij bijvoorbeeld als 'geest' of 'schim' van zichzelf in de ziekenhuiskamer zit en het zo meemaakt. Of je kunt hem er later achter laten komen, als hij op zoek gaat naar wat er precies allemaal is gebeurd toen hij in coma lag.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je vanuit de ik persoon schrijft dan moet je dat doen. Dat is een keuze die je maakt en daar zul je je aan moeten houden. Mij irriteert het mateloos als er opeens van perspectief wordt gewisseld, waar dat eerder niet gebeurde. In jouw geval zou je achteraf wat kunnen samenvatten. Wat is het eerte wat je HP ziet/hoort/ruikt/waarneemt als hij/zij wakker wordt? Hoe zou die persoon er achter kunnen komen wat er gebeurd is? Bijvoorbeeld: 'Ik voelde mijn moeders hand om de mijne terwijl ik langzaam aan wakker wordt. Heeft ze die de hele tijd vastgehouden? Als ik overeind ga zitten zie ik mijn vriendin op de stoel liggen slapen. Naast haar ligt haar kruidentas, met de inhoud ernaast. Ze moet iets hebben gezocht.' Even uit de losse pols en waarschijnlijk niet de situatie die je in gedachten hebt, maar misschien dat je hier iets mee kunt. Show don't tell :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Katniss en Likaiar hier kan ik wel iets mee. Fijn om te horen dat jij het ook storend vind Likaiar als je in ik persoon schijft en dan ineens overschakelt op een ander personage. Je eerste voorbeeld vond ik erg mooi omschreven Katniss. Ja, de situatie is inderdaad heel anders, maar ik heb wel wat aan je reactie Likaiar. :)