Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een juiste titel?

Er kan op onderstaand artikel via de link niet gereageerd: http://www.schrijvenonline.org/nieuws/ga-eens-met… Ik gebruik het graag even als voorbeeld. Mijn mening: Die titel voegt werkelijk niets toe aan het onderwerp. Vraag me af waarom er gekozen is voor die titel. Ik neem ook maar aan dat de zwoel kijkende dame van de begeleidende Shutterstockfoto ergens buiten bed en beeld een boek in haar handen heeft en misschien zelfs wel een pen verborgen heeft onder de dekens. De link naar Tzum.info werkt trouwens niet. Wie het artikel schreef, staat niet vermeld. (Een discussie over het onderwerp: 'leesvrouwen' of "Vrouwelijke auteurs hebben een handicap. Ze worden minder besproken en vallen minder vaak in de prijzen." start ik niet, daar zijn al andere topics elders op het forum over geopend.) Blijft: Waarom zo'n titel? En die foto? Wat ik wel begrijp: je verhaal een (sensationele) titel geven die niet het verhaal vertegenwoordigt kan je meer lezers (views/kliks) opleveren - bij blogposts, of op sociale media. Vooral bij column-achtige verhalen kan een uitdagende titel een extra toevoeging zijn. Zelf besteed ik veel aandacht aan het bedenken van goede titels en soms kies ik bewust voor controversieel. Voor een (neem ik aan) serieus bedoeld artikel als in voorbeeld zou ik daar echter niet voor kiezen. Wat zijn jullie gedachten? Hoeveel aandacht geef je aan het bedenken van een passende (of juist niet passende) titel?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan ook de uitleg van de titel niet terug vinden in het geschreven stuk. Waarschijnlijk bedoelt de schrijver dat recensenten vaker een boek geschreven door een vrouw, moeten lezen in bed. Alsof het bed de enige plaats is om boeken te lezen! Vermoedelijk is het stuk herschreven en is de titel blijven staan waardoor het nergens meer op slaat. Mijn mening over een titel: Een titel hoort bij een verhaal en daarom probeer ik altijd in de titel de lading van het verhaal weer te geven, zonder te verklappen waar het over gaat. Want met een goede titel kan men lezers nieuwsgierig maken.Het kan een verhaal verdieping geven of zelfs verklarend zijn. Voor mij is een verhaal zonder titel niet af tenzij het verhaal erom vraagt om geen titel te hebben. Een goede titel betekent voor mij ook dat de schrijver goed over zijn verhaal heeft nagedacht. Dus ja, ik besteed veel aandacht aan een titel!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan ook de uitleg van de titel niet terug vinden in het geschreven stuk. Waarschijnlijk bedoelt de schrijver dat recensenten vaker een boek geschreven door een vrouw, moeten lezen in bed. Alsof het bed de enige plaats is om boeken te lezen! Vermoedelijk is het stuk herschreven en is de titel blijven staan waardoor het nergens meer op slaat.
Laten we het hopen. Dit artikel werd ook gedeeld via SO's facebookpagina, en is dus blijkbaar een artikel geschreven door de redactie :confused:
Mijn mening over een titel: Een titel hoort bij een verhaal en daarom probeer ik altijd in de titel de lading van het verhaal weer te geven, zonder te verklappen waar het over gaat. Want met een goede titel kan men lezers nieuwsgierig maken.Het kan een verhaal verdieping geven of zelfs verklarend zijn. Voor mij is een verhaal zonder titel niet af tenzij het verhaal erom vraagt om geen titel te hebben. Een goede titel betekent voor mij ook dat de schrijver goed over zijn verhaal heeft nagedacht. Dus ja, ik besteed veel aandacht aan een titel!
Ik heb zelf een voorkeur voor korte titels, maar ik zag laatst een verhaal langskomen met een z.g.n. subtitel. Dat vond ik eigenlijk heel leuk. Misschien ga ik dat ook eens proberen :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begin meestal met een naam als werktitel. Daarna denk ik erover na. Niet lang. Ik heb nu een titel bedacht die misschien niet door de beugel kan, maar hij past wel bij het verhaal.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als Tja begin ik met een werktitel, met name om het document te kunnen opbergen. terwijl het verhaal vordert, komen nieuwe titels voorbij. Ik heb mijn ms vier keer een andere titel gegeven. Het is als een slogan bedenken. Eens met Marietje dat de titel de lading moet dekken en intrigerend zijn. Ik houd van kort, net als Miranda.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Subtitels worden vaak onderschat. Als je de titel schrapt en vervangt door de subtitel, hou je - naar mijn idee - vaak iets mooiers over.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Subtitels worden vaak onderschat. Als je de titel schrapt en vervangt door de subtitel, hou je - naar mijn idee - vaak iets mooiers over.
Titels worden al vaak onderschat, denk ik. Niet alleen voor een boek of verhaal, maar ook voor hoofdstukken, en niet te vergeten: gedichten. Kan juist zo sterk zijn, als de titel een meerwaarde geeft bij het begrijpen van een gedicht :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker. Maar ik haakte even in op jouw opmerking over subtitels. En toen moest ik denken aan 'Kroniek van een aangekondigde dood' waar ik me gisteren in verloor. Dat lijkt me, in oorsprong, eerder een subtitel. Edit: :) Weer eens traag van begrip vandaag :o

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn beste titels bedenk ik terwijl ik schrijf, vaak al bij de eerste alinea. De werktitel wordt dan toch vaak de uiteindelijke titel. Heb ik 'm echter niet gelijk, poeh. Dan blijf ik veranderen, zoals Leonardo al zegt in #4.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar voor romans voel ik mij als lezer juist wel aangetrokken door lange titels. Deze bijvoorbeeld: De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween (Jonas Jonasson)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar da's dan wel een 'trucjesboek'. Geinig, niet meer dan dat. Leuk de kunst afgekeken van Tom Sharpe. Maar de titel trekt en blijft hangen, da's waar. Daarna kwam ie met 'De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje'. Als je 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween' gelezen hebt, denk je dan toch 'laat maar zitten' (Ik althans).

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat dachten jullie van "A Heartbreaking Work of Staggering Genius", de titel van het debuut van Dave Eggers? OT: ik dacht ook meteen aan "boeken geschreven door vrouwen lezen in bed". De context (SOL) is toch ook belangrijk? De gekozen titel is wel wat platvloers, misschien met de gedachte clicks te genereren.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zolang je de naald niet kwijt bent, is er niets aan de hand. Om weer een waarschuwing te voorkomen, wil ik wel even zeggen dat ik van korte titels houd. Als er een lange titel op de cover staat, heeft het geen zin om daar nog een 'plaatje' achter te plaatsen. 'Ik wil de wereld verbeteren, maar tot nu toe ben ik er niet in geslaagd. Toch blijf ik mijn best doen'. Hier gaat toch niemand voor?

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Ik wil de wereld verbeteren, maar tot nu toe ben ik er niet in geslaagd. Toch blijf ik mijn best doen'.
Lijkt me de subtitel van het Nieuwe Testament.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:D Fout. ik durf hier niet eens te zeggen wat de titel van mijn verhaal wordt. Alleen een paar proeflezers weten het, en de uitgever natuurlijk. Als ik het opstuur. Ik moet nog het een en ander veranderen/aandikken.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zijn jullie gedachten?
})
Hoeveel aandacht geef je aan het bedenken van een passende (of juist niet passende) titel?
De vijand achtervolgt mij. Zal hij denken dat ik links ga - of rechts? Ik gaf aandacht aan een ander en vergat mijzelf. En daarom - ben ik dood. Het past mij niet - te bedenken wat een ander denkt. Ik ben tijdloos - Mijn lezer behoeft geen titel.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik hoef ook geen titel. Die laat ik aan anderen over. Is een rondje zee een goede titel? Heb ik voor mijn eigen verhaal bedacht. Zal ook wel niet door de beugel kunnen. Waarom ga ik niet slapen? Dit is niet off-topic om deze tijd.