Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

een periode overslaan

dit is mijn eerste berichtje en ik hoop dat het goed aankomt! ik schrijf nu al bijna vier jaar lang en ben nog steeds aan het ontwikkelen in mijn manier van schrijven. nu ben ik bijvoorbeeld (eindelijk) begonnen met hoofdstukken in mijn verhalen. nu vroeg ik me af hoe je aan kan geven dat er bijvoorbeeld een paar dagen voorbij zijn zonder dat tussen twee hoofdstukken te doen. ik wil mijn hoofdstukken namelijk iets langer dan twee A4'tjes hebben. ik hoop dat het een beetje te volgen is.. groetjes!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je het niet gewoon schrijven? bijvoorbeeld: Na haar hoopgevende gesprek met Lucas, vlogen de dagen voorbij. Toen ze hem vrijdag eindelijk terugzag, kon ze niet wachten hem haar liefde te verklaren.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar dat hoeft toch helemaal niet? De lezer kan die sublimale informatie heel makkelijk uit de tekst halen. Vergelijk het met (tijd-) sprongen in films: Daar suist ene J. Bond in z'n Austin Martin langs het Lido, terwijlend amicaal koutend met een vileine miditerranëe schone, en het volgend moment schuift hij quasinonchalant een gouden fiche op de dertien van de roulettetafel. Nee, hij heeft z'n autootje echt keurig in de P geparkeerd. We slaan namelijk een minder stukje over. Dit alles hierboven natuurlijk is wat dik aangezet. Maar het gaat vooral om de dynamiek. En toen... en toen... en toen... (ademhaling) En toen... en toen... en toen... (ademhaling) Ja, hier kan dat. Hier zitten mensen die gewend zijn aan het volgen van boogjes. Als je al zo'n tijdje aan het pennen bent, zit er wel een verhaal aan te komen! Laat wat van je horen. Knal iets in het proeflezen!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals hierboven aangegeven, kan je het gewoon letterlijk benoemen. Of je kunt het gewoon niet benoemen. Maar met dat laatste moet je wel oppassen, omdat je het niet gewoon achter de rest aan kunt plakken, maar er een witregel tussen moet plaatsen. Dat laat eigenlijk zien dat er een tijdssprong aan zit te komen, of een ander personage (afhankelijk van welk perspectief je gebruikt) en nog wel meer dingen. Witregels zijn fijn om een hoofdstuk een beetje te verlengen, maar gebruik ze niet teveel! Dan kan het snel vervelend worden. (Al zijn korte stukjes op sommige momenten heel krachtig.)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Witregel kan, zoals au Bergine zegt. Je kan in een dialoog zeggen dat Lucas en de hp elkaar over twee dagen weer zullen zien, dan een witregel, daarna iets waaruit blijkt dat het inmiddels twee dagen later is en ze elkaar weer ontmoeten, bijvoorbeeld "Ze vloog in zijn armen."