Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

perspectief kiezen bij 2 hoofdpersonen in verschillende situaties

In mijn boek is het de bedoeling dat er 2 hoofdpersonen zijn: een man en een vrouw. het bestaat uit korte verhalen die telkens de man en vrouw behandelen maar elke keer in andere situaties. Bij elk verhaal staat een afbeelding over die situatie Hoe kan ik nu het beste de ervaringen van zowel de man als de vrouw beschrijven? Ik dacht eerst aan een dagboekvorm; dan schrijven ze elk hun eigen ervaring, maar, dan krijg je telkens 2 losse stukken. Toen dacht ik aan een alleswetende verteller, zeg de vriendin van de vrouw. Zij vertelt de verhalen, maar, dan zit ik weer hoe ik de man aan woord kan laten komen. Hoe kan ik dit nu het beste indelen?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou hiervoor de derde persoon limitatief gebruiken. Dus alles in de hij/zij vorm, maar wel beschreven met alleen de kennis en ervaringen van de op dat moment gebruikte hoofdpersoon. In Schrijven magazine staat een artikel over vertelperspectief, misschien dat dat je veder kan helpen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begin dit jaar las ik een boek waarin de vrouw in de eerste persoon sprak, en over de man in de derde persoon geschreven werd. Een en ander per hoofdstuk afgewisseld. Las prettig, het was een mooi boek - alleen, erggg, nu ben ik vergeten hoe het heette. Moet ik toch eens op gaan schrijven. Ik heb gemerkt dat het perspectief zichzelf vaak aandient. Dat je dan begint met een keuze, en ineens merkt dat je in een ander perspectief begint te schrijven. Ik kies dan altijd voor de tweede, de nieuwe, het perspectief dat als vanzelf ging.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Je kan dat van de vrouw in zij-perspectief schrijven, dus enkel vanuit haar, en dat van de man in hij-perspectief, dus enkel vanuit hem. - Je kan de man of de vrouw in ik-perspectief schrijven en de andere in hij/zij-perspectief. - Je kan zowel de man als de vrouw in ik-perspectief schrijven, maar dan moet je wel duidelijk aangeven wie wanneer aan de beurt is. Ik zou bij deze keuze niet de vrouw en de man in één hoofdstuk aan het woord laten zijn, wat wel weer kan bij de vorige twee keuzes. Bij deze eerste drie manieren moet je trouwens maar net ze allebei een eigen stem kunnen geven, dat kan lastig zijn/is lastig. - Je kan ook een alwetende verteller laten meespelen, maar dan niet een personage (heel origineel idee trouwens! :!: ) maar dat je als schrijver meer een verteller wordt die alles weet en alles vertelt. - De dagboekvorm, zoals jij het noemt. Dat kan wel, niks mis mee. - Iemand/meerdere mensen die zowel de man als de vrouw constant in de gaten houdt, maar dan krijg je weer een heel ander verhaal. En er zijn nog wel meer mogelijkheden, maar die weet ik zo gauw ff niet.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kennen ze elkaar? Laat haar over hem vertellen, en hem over haar. Zou een hele leuke dialoog kunnen worden, zonder dat ze het doorhebben. Jij weet wat zij van elkaar weten, en dan ontwijk je de alwetende verteller. (Ik ben ook eens zo begonnen in een verhaal dat ik nooit heb afgeschreven. Daar moet ik toch eens mee verdergaan.)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Je kan ook een alwetende verteller laten meespelen, maar dan niet een personage (heel origineel idee trouwens! :!: ) maar dat je als schrijver meer een verteller wordt die alles weet en alles vertelt.
Volgens mij is dit niet heel origineel, maar dat terzijde. :P Dit is ook lastig. Je hebt in een verhaal een personage, een verteller en een schrijver. Daar zit (veel) verschil in, al weet ik zo snel niet hoe ik 't benoemen moet. De schrijver kan, zeg maar, de verteller tegenwerken. Vaak valt de schrijver samen met de verteller, heb ik het idee.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
he, dank jullie voor het meedenken. Ik denk dat ik ga kiezen voor een 3e vertelster die vanuit de ik vorm verteld over de 2 andere personen in de hij en zei vorm.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou hiervoor de derde persoon limitatief gebruiken. Dus alles in de hij/zij vorm, maar wel beschreven met alleen de kennis en ervaringen van de op dat moment gebruikte hoofdpersoon.
Zeker.