Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wisselen van opvolgende scenes in een hoofdstuk

Dag schrijvers, Bij deze heb ik een vraag die ik jullie graag eens zou willen stellen, heb er eigenlijk enorm veel maar deze houd me momenteel het meeste bezig. Ik ben dus al lang bezig met het schrijven van een boekenserie omtrent zware Scifi, waarvan ik na meer dan twee jaar eindelijk begonnen ben met het herschrijven van mijn eerste. De vraag die ik jullie wil stellen is de volgende. In bepaalde hoofdstukken wissel ik van de ene scene af naar een andere die elkaar chronologisch opvolgen in een poging zo (hopelijk) wat spanning te creëren. Ik heb ondertussen al gelezen dat je dit kan doen met een witregel maar dat vind ikzelf, en dan ook de lezer, veel te verwarrend. Iemand vertelde me dan dat hij ooit eens een boek gelezen heeft waarin de schrijver dit oploste door deze verschillende stukken af te scheiden door welgeteld drie sterretjes. Zou dit een goede oplossing kunnen zijn? Zoja, *** of * * * Zijn er misschien andere manieren om dit aan te geven? Men heeft me voorgesteld het te doen door deze te nummeren maar dat doe ik in een hoofdstuk enkel en alleen maar als er een bepaalde hoeveelheid tijd voorbij is gegaan. Grts

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt een streepje gebruiken: - Of een punt: . Of drie punten: ... En zo kan je nog wel even doorgaan. Ik vind het het prettigst lezen als wat je dan ook gebruikt op een regel staat, dus niet onder elkaar.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ondertussen al gelezen dat je dit kan doen met een witregel maar dat vind ikzelf, en dan ook de lezer, veel te verwarrend
Ik zie niet in wat er verkeerd is aan correct gebruik van witregels. Het verwarrende zou kunnen zijn dat je witregels op andere plaatsen niet correct gebruikt. De *** wordt wel gebruikt onderaan een pagina, waar je dus niet kunt zien dat er een witregel zit tussen de laatste zin op pagina x en de eerste zin op pagina x+1.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Witregels verwarrend? Maar die gebruiken bijna alle uitgegeven schrijvers, elke lezer kent ze en weet wat ze doorgaans betekenen. Waar zit 'm precies de verwarring in jouw ogen?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dat gezien, maar er waren dan geen sterretjes, maar een aparte mooie afscheiding. Bladeren volgens mij, of een paar kronkelende lijnen. Dat was een fantasyboek. Dus geen sterretjes, maar een kleine afbeelding. Wat ook kan (zoals in Game of Thrones) is de naam van het hoofdpersonage gebruiken als je van perspectief wisselt. In een scéne met Jan staat er dan "Jan" boven. Als het wisselt nar Piet staat er "Piet" en als het dan weer teruggaat staat er "Jan" boven. Of zet boven elke nieuwe scéne plaats en datum. Dan kan de lezer ook goed volgen waar de scéne zich afspeelt en wanneer, zodat verwarring minder snel ontstaat. Iets als [i]Planeet Zilikian, Sabya-stad (noorden), 14 december 301390/[i]