Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitdaging: de slechtste openingszin die je kan bedenken

Goede openingszinnen schrijven is één ding. Maar om een echt gedrocht neer te pennen is echt creativiteit nodig. Een forum spelletje dus: wie schrijft de allerslechtste openingszin voor een roman in een genre naar keuze.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan leerzaam zijn. Lezen van elkaar hoe de ander vindt dat de openingszin in ieder geval niet moet. Ik stoor me er als lezer aan wanneer een openingszin niet goed loopt, irrelevant is of clichés bevat. Merels wekker ging en ze sloeg hem uit en gaapte, terwijl de regen neer beukte op het schuine dak van haar slaapkamer. of Het was nacht. Bijvoorbeeld.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan leerzaam zijn. Lezen van elkaar hoe de ander vindt dat de openingszin in ieder geval niet moet.
Voor dit eventueel verkeerd wordt opgevat: het leek me vooral een leuke vingeroefening om eens expres echt slecht te schrijven. Dit bedoel ik dus niet als discussie of als les, maar echt als uitdaging: wie kan de allerlelijkste allerslechtste openingszin schrijven. Wees zo vrij als je je voelt, het is de bedoeling dat je slecht schrijft.* * Ik zag een soortgelijke draad in een Amerikaans forum, en het leek me leuk om er een Nederlandse versie van te starten.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit eens een filmpje gezien waarin een amateurschrijver een openingszin had neergepend met daarin de woorden "winderigheid" en "incontinentie" - naar eigen zeggen om het klimaat te beschrijven. Een straffe als hij zijn manuscript ooit verkocht krijgt

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan leerzaam zijn. Lezen van elkaar hoe de ander vindt dat de openingszin in ieder geval niet moet.
Voor dit eventueel verkeerd wordt opgevat: het leek me vooral een leuke vingeroefening om eens expres echt slecht te schrijven. Dit bedoel ik dus niet als discussie of als les, maar echt als uitdaging: wie kan de allerlelijkste allerslechtste openingszin schrijven. Wees zo vrij als je je voelt, het is de bedoeling dat je slecht schrijft.*
Ik was de knipoog vergeten ;) Ik zie het eerder als een vermakelijk spelletje en vind het wel een keer lekker, slecht schrijven en expres in al mijn valkuilen trappen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen de moderator die maandagochtend op de redactie kwam, dronk hij koffie in sloten terwijl hij dit topic sloot, wegens helaas niet passend in het forumformat.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien een idee om toe te voegen waarom je een bepaalde oepningszin slecht vindt - zoals in # 1 - want wat voor zin heeft het om uitsluitend iets te noteren en vervolgens te constateren dat het (super)slecht is, zonder een reden?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een idee om toe te voegen waarom je een bepaalde oepningszin slecht vindt - zoals in # 1 - want wat voor zin heeft het om uitsluitend iets te noteren en vervolgens te constateren dat het (super)slecht is, zonder een reden?
Plezier.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het was een prachtige dag." "Ik was mijn Don Quichot aan het lezen, toen ik het vreselijke nieuws vernam." "Vandaag brak ik een record met een arm erbij." "Mijn pen was zoek en het dictee was begonnen." "Ik rende door het park, sloeg hem in mijn armen en drukte mijn rode lippen tegen zijn blauwe." "Mijn beste vriendin had me al die tijd bedrogen." "Mijn vriendinnen en ik waren op het punt te gaan shoppen, toen die slechte Tamara met haar builen en beugel verscheen"

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zonnestralen baanden zich zegevierend een weg door het woud aan weefsel dat de buitenwereld kortelings nog zo achteloos gescheiden had gehouden van de hoofdpersoon, die zojuist wakker werd."

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De regen stroomde als tranen langs de ogen van de stad terwijl ze haar welgevormde lichaam probeerde te beschermen tegen de priemde vingers van de genadeloze autumn breeze.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede openingszinnen schrijven is één ding. Maar om een echt gedrocht neer te pennen is echt creativiteit nodig. Een forum spelletje dus: wie schrijft de allerslechtste openingszin voor een roman in een genre naar keuze.
Genre: thriller "Als we het spook bang proberen te maken zal die ons nog banger maken, met zijn witte huid."

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De poep bleef aan zijn zool plakken als een straatverkoper die zijn quotum ECI abonnementen nog niet gehaald had, en net had gehoord dat hij veel van boeken hield.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze wist niet dat het donker was totdat ze de lantaarnpalen zag.
Als dat jouw slechtste opening is... :) Ik vind 'm mooi. Mysterieus, waarom weet ze niet dat het donker is? Ze is niet blind, ze ziet de lantaarnpalen. Waar zit ze met haar gedachten? Is er iets met haar gebeurd?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Belg, een begrijpend lezer, bleek een Nederlander te zijn met een laag geletterdheid niveau.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de vierde van December, terwijl alle deugdzame kindertjes in Nederland sliepen, abseilden een bende van satanistische pieten door een schoorteen van de familie Hendriks; de gehele bende pieten kroop uit de schoorsteen, en ze verzamelden zich in de woonkamer, waar ze een duivels plan smeedden, om de familie Hendriks uit te moorden; vervolgens liepen ze de trap op, en openden de kinderkamer, waar twee onschuldige engeltjes van kinderen sliepen; een piet rukte het meisje uit bed, en een andere piet rukte een arm van het engeltje uit; bloed spetterde en droop over de hele kamer, wat de pieten opwond; vervolgens dronken twee andere pieten het bloed van het meisje, in de naam van Lucifer en Beelzebub. Zo, beste lezertjes, begint ons verhaal.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het was volle maan toen de weerwolf onder de beschutting van de duisternis de knappe blondine met de parmantige borstjes had neergeslagen met zijn klauwen, terwijl hij huilend de maan begroette en zijn tanden blikkerden.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik mag oordelen gaat de hoofdprijs naar Heinrich Bohl, in zijn verhaal 'Doktor Murkes gesammelte Schweigen.' Elke morgen als Murke het omroepgebouw had betreden, onderwierp hij zich vrijwillig aan een gymnastiekoefening, die voor hem van vitaal belang was: hij sprong in de lift, stapte niet uit op de tweede verdieping waar hij zijn kamer had, maar steeg hoger, de derde, de vierde, de vijfde verdieping voorbij en telkens werd hij bang wanneer de voer van het lifthokje zich boven de grond van de vijfde verdieping verhief en knnarsend de lege ruimte inschoot waar geoliede kettingen, vette stangen en piepende katrollen hem van opwaartse in neerwaartse richting duwden." Alles is fout: lelijk rithme, lelijke zinsopbouw, niet beeldende beeldspraak, nodeloos zware woorden (in het Duits: Existentialuebung, Angstfruhstuk) inconsequent tijdgebruik (in Nederlandse vertaling), lelijke syninymen (in Nederlandse vertaling), en het bereidt niet voor op het verhaal dat dit keer bij uitzondering niet over het Duitse noodlot gaat. Het is zo'n zin waarbij je na afloop denkt 'nou en?' en 'zucht'. Maar het is heel knap geconstrueerd, zoek de twintig (?) plaatsen waar Bohl de draak steekt met schrijfregels. Ik citeer Harryhol: "(...) om een echt gedrocht neer te zetten is echt creativiteit nodig" en Doktor Murke met openingszin is een van de verhalen die ik meeneem als ik naar een onbewoond eiland word verbannen. Ik ben het niet eens met Thomach (#3): "Er was eens ..." vind ik een perfecte openingszin. Informatief: na drie woorden weet je dat het een sprookje wordt of een limerick, als er meer dan vier zinnen volgen is het een sprookje en wordt in de rest van de eerste zin de hele probematiek samengevat en weet ik of ik verder wil lezen of niet. Wat wil je nog meer van een openingszin - een verrassende wending, na nog niets?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Ik ben vrij behoudend als het aankomt op seks' Lori Borill - Naakte waarheid (uit de erotische serie van Harlequin) (don't ask)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was vrijdag bij een lezing van Jan Brokken (van De vergelding). Hij beweerde dat W.F. Hermans ooit had gezegd dat elke Nederlandse roman begint met een weerbericht.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het regende die zaterdagmorgen, toen hij haar voor het eerst ontmoette bij de viskraam, op de altijd zo gezellige markt van de voormalige universiteitsstad Franeker.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nederlandse roman: "Terschelling" Hoofdstuk 1 Het stormde. Mijn gele zuidwester wurgde mij bijna. Tranen en zand in mijn ogen. Ze vroeg me voor haar uit te lopen. De wind tilde haar bijna op. Ik bedacht dat anorexia meer nadelen had. Het weerbericht had ik in de wind geslagen. ...

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het was een warme en zonnige juni-dag in Amsterdam. " In een dappere poging om mijn eerste boek te gaan schrijven, was de bovenstaande zin alles wat ik als openingszin kon bedenken... Maar goed, pas als mijn verhaal er staat, ga ik me met de details bemoeien :D