Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Tips om een verhaal dramatischer te maken.

Tips om een verhaal dramatischer te maken.

14 reacties [Laatste bericht]
Nathalie Beersma
Laatst aanwezig: 6 jaren 5 weken geleden
Sinds: 11 Aug 2013
Berichten: 1

Tips om een verhaal dramatischer te maken.

Hallo,

We zijn geneigd om de mooie dingen van een reis te benadrukken en negatieve ervaringen zoveel mogelijk weg te laten. Nu ben ik uitgedaagd om te schrijven over een tegenvaller. Eerst moet ik erover schrijven zoals het echt was en daarna moet ik het herschrijven en het dramatischer, of juist poëtischer maken.

Nu kan ik zelf alleen ervaringen herinneren die slechts minder indrukwekkend waren of waar ik negatieve dingen over kan zeggen, maar er was niets mis mee. Het was misschien alleen dat ik er meer van had verwacht/gehoopt.

Verder vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van wat precies een dramatisch verhaal is. Hoe ziet dat er uit qua stijl (woordkeus, zinslengte, opbouw, beeldspraak, toon, etc.)

Mijn vraag is dus:
Heeft iemand tips hoe je een verhaal dramatischer maakt?

Alvast bedankt!

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 5 uren 26 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4949

Drama zit 'm meestal in conflict. Schrijvers gebruiken dat woord te pas en te onpas: het heeft een veel bredere betekenis in schrijversland dan in de normale wereld. Als je op de site zoekt naar 'conflict' kom je al een hoop topics en tips tegen waar je wat aan zou kunnen hebben.

Waar waren we gebleven?

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 8 uren 50 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5919

Drama = diepte.

Een jongen die zijn bal kwijt is, kun je een basisigegeven noemen, of een conflict zoals Diana zegt (*). Je kunt dat gegeven als een intrige uitwerken door te laten zien hoe de jongen zijn bal is kwijtgeraakt - misschien hebben pestende klasgenoten hem de bal ontfutseld en op het platte dak van het fietsenschuurtje van de school gegooid.

Dan heb je een conflict.

Dramatisch wordt het wanneer je in het verhaal verweeft dat de jongen zijn bal gekregen heeft van zijn lieve Oma (die in de schulden zit en eigenlijk geen geld had om een bal voor hem te kopen).

Nog dramatischer wordt het wanneer je laat weten dat de jongen van zijn ouders niet met zijn Oma mag omgaan (omdat ze in de schulden zit, en de ouders zich daarvoor schamen).

Weer dramatischer wordt het wanneer de jongen iets weet van zijn Oma, wat zijn ouders niet weten, omdat ze niet met haar omgaan, omdat zij in de schulden zit en zij zich daarvoor schamen.

Extra dramatisch wordt het wanneer datgene wat de jongen wel weet maar de ouders niet, is dat Oma een ongeneeslijke ziekte heeft, en van haar laatste geleende centjes voor haar kleinzoon iets heeft willen kopen waarvan ze dacht dat hij het leuk vond, en waarvan ze ook meende dat ze hem iets voor het leven gaf, omdat ze gezien meende te hebben dat er een voetballerstalent in hem stak.

En die bal is de jongen kwijt. Maar niet alleen die bal. De bal vertegenwoordigt in een verhaal als dit veel meer. Vandaar: drama = diepte.

Drama is geen melodrama, al lijkt het in dit voorbeeld misschien zo; je zou ook een vrolijker voorbeeld kunnen bedenken, met leukere verwikkelingen. Er zijn vele soorten drama.

Citaat:

Verder vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van wat precies een dramatisch verhaal is. Hoe ziet dat er uit qua stijl (woordkeus, zinslengte, opbouw, beeldspraak, toon, etc.)

Waar het om gaat is het aanbrengen van diepte, nuance, gelaagdheid. Elementen die elkaar versterken. Daarvoor moet je eerst en vooral weten wát je schrijven wilt. Waar gaat je verhaal over, wat wil je overbrengen? Wat is het belang van dit verhaal?

En dat uitwerken.

(*) dat schrijvers het begrip conflict te pas en te onpas gebruiken, betwijfel ik. Ik weet niet welke schrijvers dat doen.

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 5 uren 26 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4949

Alle schrijvers van schrijfboeken die ik ooit gelezen heb. Ik bedoel er slechts mee dat er in deze context meer mee bedoelt wordt dan je misschien zou denken; allerdaags wordt het woord meestal alleen gebruikt voor ruzies en onenigheden en ik wilde onderstrepen dat dat een te beperkte interpretatie zou zijn.
Hebben we het hier niet al eens over gehad?

Daarnaast, bedankt voor je voorbeelden hierboven. Ik vind ze leuk en ze maken een hoop duidelijk.

Waar waren we gebleven?

wolfke
Laatst aanwezig: 1 jaar 43 weken geleden
Sinds: 13 Nov 2011
Berichten: 1004

Bedankt Thérèse, ik vind je voorbeelden en uitleg verrijkend!

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 15 uren 54 min geleden
Sinds: 24 Aug 2006
Berichten: 3847

Je kunt ook laten zien wat iemand voelt en denkt bij een bepaalde gebeurtenis. Dus de innerlijke wereld van het personage. Dit kan door te beschrijven wat er gebeurt lichamelijk met het personage: ogen, lichamelijke reacties, mondhoeken e.d.
Wat voor reacties in het gedrag, in dialoog. Wat Thérèse schrijft is in ieder geval belangrijk in een verhaal. Want ieder verhaal is als het goed is anders, met andere motieven en andere achtergrond. Denk ook aan geschiedenis, wat uit deze tijd heeft invloed op jouw personage?

Yrret
Laatst aanwezig: 7 uren 24 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
Nathalie Beersma schreef:

We zijn geneigd om de mooie dingen van een reis te benadrukken en negatieve ervaringen zoveel mogelijk weg te laten.

Beste Nathalie, * we * zijn dat niet. Ik heb nog nooit iets moois meegemaakt tijdens een reis. Ik heb mijn laatste reis nog niet gemaakt. Toch zal dat elk moment kunnen gebeuren. Ik voel het gewoon. Ik ga dood.

Nathalie Beersma schreef:

Eerst moet ik erover schrijven zoals het echt was en daarna moet ik het herschrijven en het dramatischer, of juist poëtischer maken.

Ik vind dingen die echt gebeurt zijn niet leuk. Herschrijven in een illusie. Dat is net zo onmogelijk als herdenken. Je vergeet gewoon hoe het was. Ik wil alles vergeten wat ik weet. Opnieuw beginnen zonder kennis. Gedachtenloos de dingen doen die ik wil, zonder te weten dat ik ze wil, tot ik ze heb gedaan en ze dan weer vergeten.

Nathalie Beersma schreef:

Het was misschien alleen dat ik er meer van had verwacht/gehoopt.

Ik verwacht niets meer. Niet van mijzelf. Niet van een ander. Niet van iets. De zon mag doven. Alles mag donker worden. Een schaakspel met slechts zwarte stukken. Zelfs as is mij te grijs.

Nathalie Beersma schreef:

Verder vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van wat precies een dramatisch verhaal is. Hoe ziet dat er uit qua stijl (woordkeus, zinslengte, opbouw, beeldspraak, toon, etc.)

Ik kan niets bedenken. Zo loopt mijn leven al mijn leven lang. Soms hoor ik een toon die mij bekend voorkomt, blijkt het toch niet aan mijn verwachting te voldoen en sluit ik mijn oren. Ik kies mijn woorden niet meer. Ik open mijn mond en daar begint gelijk de ellende weer. Omdat anderen iets horen, dat ze niet verwacht hadden. Ik laat de hoop varen. Er is geen toekomst meer voor mij.

Nathalie Beersma schreef:

Heeft iemand tips hoe je een verhaal dramatischer maakt?

Lieg.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 44 weken 2 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732
Nathalie Beersma schreef:

Verder vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van wat precies een dramatisch verhaal is. Hoe ziet dat er uit qua stijl (woordkeus, zinslengte, opbouw, beeldspraak, toon, etc.)

Mijn vraag is dus:
Heeft iemand tips hoe je een verhaal dramatischer maakt?

In aanvulling op de anderen: de lengte van de zinnen hebben een directe correlatie met het ademritme van de lezer. Korte zinnen verhogen de spanning en het drama.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Mirjam Hildebrand
Laatst aanwezig: 2 jaren 23 weken geleden
Sinds: 8 Apr 2013
Berichten: 324

Doe niet zo dramatisch Yrret.

www.mirjamhildebrand.nl
Rumme Rups (mei 2014)
Opsekopse wereld (oktober 2015)

Harryhol
Laatst aanwezig: 6 dagen 19 uren geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1818

Een verhaal krijgt meer 'drama' naarmate de personages het moeilijker hebben. Inderdaad is conflict hier de kern. Conflict is echter niet hetzelfde als 'ruzie'. Conflict kan zijn: de trein proberen te halen maar tijdens het rennen je schoen verliezen. Of midden in een romantisch moment waarin je je liefde wilt bekennen de hik krijgen. Dat is allemaal conflict en zorgt voor spanning.

Conflict is wat ontstaat als iets het streven van je personage tegenwerkt.

Zorg dus voor problemen. En zorg er voor dat problemen 'stapelen': ze halen de trein, maar ontdekken in de verkeerde trein te zitten. Ze stappen uit op het volgende station, maar daar blijkt pas de volgende dag een trein terug te gaan. En er is geen hotel. Maar wel een beschut plekje onder een brug. Waar wellicht een gevaarlijke zwerver ook zijn slaapplaats blijkt te hebben.

Enzovoort enzovoort.

Drama volgt dan automatisch.

Yrret
Laatst aanwezig: 7 uren 24 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
Harryhol schreef:

Een verhaal krijgt meer 'drama' naarmate de personages het moeilijker hebben. Inderdaad is conflict hier de kern. Conflict is echter niet hetzelfde als 'ruzie'. Conflict kan zijn: de trein proberen te halen maar tijdens het rennen je schoen verliezen. Of midden in een romantisch moment waarin je je liefde wilt bekennen de hik krijgen. Dat is allemaal conflict en zorgt voor spanning.

Conflict is wat ontstaat als iets het streven van je personage tegenwerkt.

Zorg dus voor problemen. En zorg er voor dat problemen 'stapelen': ze halen de trein, maar ontdekken in de verkeerde trein te zitten. Ze stappen uit op het volgende station, maar daar blijkt pas de volgende dag een trein terug te gaan. En er is geen hotel. Maar wel een beschut plekje onder een brug. Waar wellicht een gevaarlijke zwerver ook zijn slaapplaats blijkt te hebben.

Enzovoort enzovoort.

Drama volgt dan automatisch.

Hi Harry, leuk je weer eens te lezen.

Er klopt natuurlijk niets van, wat je schrijft. Conflict zorgt niet voor spanning. Drama volgt nooit automatisch.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Noek
Laatst aanwezig: 2 jaren 16 weken geleden
Sinds: 19 Nov 2011
Berichten: 287

being evil

Harryhol schreef:

Een verhaal krijgt meer 'drama' naarmate de personages het moeilijker hebben.

Niet voor mij. Ik heb een slecht karakter en zie graag iemand op zijn bek gaan being evil

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 44 weken 2 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732
Yrret schreef:

Conflict zorgt niet voor spanning. Drama volgt nooit automatisch.

Mee eens. Conflict is een noodzakelijke, maar niet voldoende voorwaarde voor spanning.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Yrret
Laatst aanwezig: 7 uren 24 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
Noek schreef:

Ik heb een slecht karakter en zie graag iemand op zijn bek gaan being evil

Dus!

Je houdt wel van een beetje drama?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Tampa Bay
Laatst aanwezig: 5 jaren 44 weken geleden
Sinds: 18 Jul 2013
Berichten: 62

Hitchcock: Drama is life with the dull parts cut out of it.

Vraag is, wat hou je dan over smile

"The secret of getting ahead, is getting started."

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!