Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Conflicten, spanningsbogen, introductie van personages,....

Conflicten, spanningsbogen, introductie van personages,....

1 reactie [Laatste bericht]
RjvdVeen
Laatst aanwezig: 6 jaren 14 weken geleden
Sinds: 30 Jul 2013
Berichten: 16

Conflicten, spanningsbogen, introductie van personages,....

Conflicten, spanningsbogen, introductie van personages, direct in het verhaal komen, uitnodigen naar een volgende alinea, bladzijde, hoofdstuk, waarom is de persoon daar en meer van deze opbouwende feedback;
Dit zijn enkele opmerkingen die ik op proeflezen tegen kom.
Ik kan me zo voorstellen dat al deze gegevens niet direct op bladzij 1 hoofdstuk 1 geschreven kan worden.
Is er iets mis mee om dit te spreiden over het eerste hoofdstuk van het verhaal?
Gaande weg dat ik hier rond lees, bekruipt het gevoel me dat dit allemaal op de 1e pagina moet komen om een lezer in het verhaal te trekken. Hoe belangrijk is dat?
Mijn eerste verhaal begint als volgt (hfdst 1, blz 1):

Peter Stuijver zat voorovergebogen aan een tafeltje in een klein intiem restaurant.
Grote zweetdruppels vielen voor hem op tafel. Normaliter zit hij nooit voorover gebogen
aan een tafeltje in een klein intiem restaurant, maar nu wel.
Dat Peter hier zat kwam omdat hij zijn appartement was ontvlucht zodat de
interieurverzorgster zijn appartement schoon kon maken. Om haar niet voor de
voeten te lopen besloot hij om ergens wat te drinken. Hij zat geconcentreerd te
lezen en had zojuist een cappuccino besteld. In zijn linkerhand hield Peter een
iRex iLiad om zich op de hoogte te stellen van de laatste berichten. Zijn
duim en wijsvinger van zijn linkerhand omsloot zijn neus, waarbij de vingers de
neus naar de vleugels volgde om daarna de neusvleugels dicht te knijpen en
meteen weer los te laten. Terwijl hij dat deed maakte hij het geluid als haalde
hij snot op. Het was een gebaar wat Peter Stuijver automatisch deed als hij zich
concentreerde. Het zou haast een tic genoemd kunnen worden. Maar omdat deze
beweging niet dagelijks werd uitgevoerd was het dus geen tic. Naast hem op
tafel had Peter zijn Nikon D3 liggen, gereed om de nodige plaatjes te schieten.
Een kelner bracht de cappuccino. Het was een warme dag, zo eentje waarbij je
bij de minst geringe inspanning al dreef van de transpiratie, waardoor je tijdens
het lopen een straaltje vocht over de vloer liet druppelen. De luchtvochtigheid
was onmenselijk hoog. Gelukkig werkte de airco op volle toeren......

Hier zit nog geen conflict in, geen spanningsboog, (of wel?) Peter Stuijver wordt voor een deel voorgesteld,
maar wat is Peter dan verder nog?
Is dit het begin om verder te lezen? Wordt je al nieuwsgierig wat er gaat gebeuren?
Boeit dit de lezer of haakt hij af, en zo ja, waarom?

Graag uw feedback, aub.

Reacties

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 10 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5949

RjvdVeen, dit is een interessante vraag, maar omdat je er een proeftekst bijzet met de vraag om feedback, is het meer iets voor Proeflezen. Ikzelf kan het er niet naartoe verplaatsen; jij wel.

Doe dat even als je wilt, dan sluit ik dit topic.

Als algemene vraag - zonder de proeftekst - zou hij hier wel kunnen blijven staan.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!