Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Sci-Fi doseren van informatie

Sci-Fi doseren van informatie

7 reacties [Laatste bericht]
unity1
Laatst aanwezig: 6 jaren 21 weken geleden
Sinds: 20 Apr 2013
Berichten: 3

Sci-Fi doseren van informatie

Goede middag iedereen

Enige tijdje geleden is Alexis, een hoofdpersonage voor een Sc-Fi verhaal mijn hoofd binnengewandeld.
Nu weet ik ondertussen wat haar problemen en doelstellingen zijn maar...

Ik ben nu begonnen met schrijven maar ik wil de lezer niet overladen met informatie, toch is er aan het begin van het verhaal heel wat informatie nodig die lezer moet weten. Nu is mijn vraag hoe doseer ik het geven van informatie zonder dat de lezer erin verdrinkt als het ware.

Het is de eerste keer dat een verhaal zo duidelijk en helder in mijn hoofd zit. Nu is alleen de opdracht om dit alles op een correcte manier uit te werken...

Binnenkort (een dezer dagen) vinden jullie een stukje bij proeflezen

Groeten

Reacties

angelray
Laatst aanwezig: 25 weken 2 dagen geleden
Sinds: 23 Mrt 2012
Berichten: 638

Hey unity1,

Leuk dat je aan het schrijven bent geslagen! Welkom hier op SOL smile
Om je vraag te kunnen beantwoorden, denk ik dat je iets meer informatie moet geven want nu is je vraag te algemeen. Ik weet niet welke informatie jij denkt over te moeten brengen. Ik snap dat je hier niet je hele plot of verhaalidee uit de doeken wilt doen en dat is ook verder niet nodig maar een beetje meer achtergrond zou wel handig zijn. Wat ik je wel kan vertellen zonder meer voorkennis is dat je ten alle tijde een infodump aan het begin van je boek moet vermijden. Hoe belangrijk jij ook denkt dat al die info is, een lange opsomming als eerste hoofdstuk haalt onherroepelijk alle vaart uit je verhaal. Bedenk dus goed welke informatie de lezer echt nodig heeft en welke informatie ook geleidelijk prijs gegeven kan worden.
Als voorbeeld neem ik even een snel bedacht scenario; stel dat je een sci-fi verhaal verteld dat gaat over een schip dat op zoek is naar een planeet waar leven mogelijk is (ik weet het cliché maar dit is even een snel voorbeeldje wink ). In het eerste hoofdstuk is het dan handig als je in ieder geval vermeldt dat je hoofdpersoon zich op een ruimteschip bevindt en dat de bemanning op zoek is naar een planeet waar leven mogelijk is. De lezer hoeft hier nog niet te weten dat je hoofdpersoon een geweldige gevechtspiloot is of dat hij stiekem verliefd is op de dochter van de kapitein. Ook is het nog niet belangrijk dat het schip onderdeel is van een vloot die samengesteld is uit schepen die eigendom zijn van wat over is gebleven van het vroegere Rusland, Amerika, China en Europa. Of dat deze werelddelen zich opgesplitst hebben in verschillende partijen die onderling oorlog voeren om de mooiste planeten in bezit te krijgen.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel met dit voorbeeld. Begin met een klein beetje cruciale informatie en lek daarna in de volgende hoofdstukken steeds een beetje informatie die de lezer dan pas nodig heeft om een infodump aan het begin te vermijden.

All the words that I gather, and all the words that I write. Must spread out their wings untiring, and never rest in their flight.

unity1
Laatst aanwezig: 6 jaren 21 weken geleden
Sinds: 20 Apr 2013
Berichten: 3

@ angelray

Bedankt voor uw uiteenzetting! Ik denk dat ik begrijp wat jij bedoeld.
Er staat een stukje bij proeflezen als je een duidelijk beeld wilt krijgen van het verhaal

Groetjes

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 58 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4947

De richtlijn die ik, in het begin van verhalen, altijd aanhou, is om informatie te geven vlak voordat het gebruikt wordt in je verhaal.

Wanneer er een beloning op het hoofd van je hoofdpersoon staat van oneindig imperial credits, dan zou ik die informatie geven één of twee scènes vóórdat een bounty hunter ten tonele verschijnt die probeert haar te doden.
Dat ze internet nodig heeft, dat wil ik horen wanneer ze een louche internetcafé binnenstapt en dat ze gewapend is, daar wil ik achterkomen in de alinea vóórdat er een heftig kroeggevecht losbreekt.

Ik weet niet of de richtlijn die ik hier schets de beste is. Maar ik weet wel dat hij voorkomt dat je loze informatie op willekeurige plekken gaat geven. Bijkomend voordeel is dat de lezer veel sneller geneigd is informatie te onthouden, omdat het snel nadat het gegeven is, terugkomt in een nuttige context. Bovendien geeft het vaak wat vaart aan je verhaal.

Dat is in ieder geval hoe ik het probeer te doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Waar waren we gebleven?

Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 7 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2008
Berichten: 2243

@Diana: tegelijkertijd kan het mij als lezer enorm storen als een bepaald probleem (de hp moet nodig iemand bellen en heeft geen mobiel meer) nauwelijks een bladzijde verderop al wordt opgelost (hp komt 'toevallig' een vriend tegen en kan diens telefoon gebruiken). Het is mijns inziens juist de kunst om de oplossingen al subtiel veel eerder in het verhaal te verweven, zodat het gewoon logisch is dat die later gebruikt worden (in plaats dat ze er kort voordien met de haren worden bijgesleept). Ik chargeer natuurlijk, want het gaat juist om die balans. Dus niet de hp vlak voor het gevecht hardop laten denken 'gelukkig dat ik vanochtend mijn dolk toevallig heb meegenomen want die komt nu goed van pas' maar de lezer al vele bladzijden eerder laten weten/zien dat deze hp nooit en te nimmer zonder wapen op stap zou gaan (en dus bij het uitbreken van het gevecht weet dat ze gewapend is). Mijn duit in het zakje.

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 58 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4947

Ik heb het niet over het oplossen van specifieke problemen door hoofdpersonen, Zjaan. Ik heb het over het introduceren van een Sci-Fi wereld aan het begin van een verhaal.

Waar waren we gebleven?

Archeryangel
Laatst aanwezig: 5 jaren 20 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2010
Berichten: 167
Hekate
Laatst aanwezig: 2 jaren 48 weken geleden
Sinds: 10 Jun 2010
Berichten: 3001

Geweldige link, Archeryangel!

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Mis Schrijven Magazine niet!

Mis het komende nummer van Schrijven Magazine niet, word vóór maandag 23 september abonnee!

Speciale aanbieding!