Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe bouw je de spanning op?

Beste schrijfvrienden en - vriendinnen, Ik heb onlangs een verhaal laten proeflezen en werd gelijk met de neus op de feiten gedrukt. Ook had ik als beginnend schrijver te horen gekregen dat je een ingezonden verhaal voor een verhalenwedstrijd niet op je blog mag publiceren. Een mens is nooit te oud om te leren. Enfin, ik kreeg dus kritiek op het verhaal dat er geen spanningslijn inzat. Mijn vraag aan jullie is hoe jullie dit opbouwen en wat een handige manier is om naar een zogezegd spanningshoogtepunt toe te werken. Alvast erg bedankt! Groetjes, Stan

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn vele manieren om spanning op te bouwen in een verhaal, maar dat is elk verhaal verschillend. Je kunt spanning opbouwen door een 'deadline' in te stellen: over drie uur gaat de bom, bijvoorbeeld. Met conflict krijg je ook veel voor elkaar. Met decor kun je dingen voor elkaar krijgen: nacht geeft toch een andere sfeer dan dag. Voor meer over spanning in verhalen kun je ook het schrijfboek 'Spanning in verhalen' van Rene Appel lezen. Daar staat ook veel in.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor jullie reacties! En ik zal die oefeningen eens doen over spanningsopbouw :) Groetjes

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik het prettig als spanning wordt opgebouwd door (het liefst subtiel) wat hints te geven en langzaam maar zeker het verhaal in te kleuren. Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor verhaal je wilt schrijven, maar twee mooie voorbeelden van boeken waarin spanning goed wordt opgebouwd zijn: De Boekendief - het verhaal wordt verteld door de dood; hij is een soort alwetend verteller en laat regelmatig in het verhaal flarden van de toekomst zien. Zijn uitspraken komen altijd uit, soms letterlijk maar ook vaak heel anders dan je als lezer verwacht. Het verslag van Brodeck, Philippe Claudel - het verhaal wordt in brokstukken verteld, waarbij de lezer pas op het einde weet hoe alles in elkaar steekt. Het zijn maar twee voorbeelden, maar toevallig ook nog eens twee geweldige boeken.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De spanning in èlk boek, of het nu wel of niet een spannend boek is, zit hem in de kunst om de lezer te laten verlangen naar de volgende zin. Hoe gaat het verder? Je krijgt een net van spanningsbogen: korte, die naar de volgende zin doen verlangen, en langere, die naar bepaalde plotwendingen zullen worden afgerond, en de spanningsboog die tot de ontknoping zal moeten leiden.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neem twee mensen, waarvan iedereen snapt dat ze aan elkaar vast zitten, of waarvan je laat zien dat ze aan elkaar vast zitten. En dan: de ene wil naar links en de ander naar rechts. Laat dan zien hoe dat gaat, dat rekken en trekken. Dat geeft letterlijk spanning.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Allereerst moet je heel goed weten wát (*) je vertellen wilt - daarna kun je kijken hóe (**) je dat vertellen wilt. Als je dat weet, kun je elementen invoegen die het verhaal spannend maken. (*) een bepaald thema?, een innerlijk conflict?, een confrontatie?, een ...? (**) in welke stijl?, vanuit welk of wiens perspectief?, welk genre?, et cetera. Maar eerst moet je weten wát je vertellen wilt, anders verdwaal je in je eigen verhaal en een zwalkend verhaal verliest al snel zijn spanning (zie het als een mottige, grijze draad in plaats van een strakke, rode).

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iets praktischer: 1. Schrijf de gebeurtenissen in je verhaal in chronologische volgorde op. Of mooi op een grafische tijdlijn. 2. Bedenk wat precies hetgeen is dat, bij de gebeurtenissen, verborgen moet blijven om de spanning te behouden. Misschien heeft niet elke gebeurtenis een geheim. Bedenk van die gebeurtenissen wat de toegevoegde waarde is voor je verhaal (bijv. verdieping/achtergrond of verbinding tussen verhaallijnen) 3. Probeer op de tijdslijn een 'route' te plannen die de gebeurtenissen uit de doeken doet én de spanning in het verhaal houdt. Probeer de geheimen uit stap 2 zo te doseren dat de lezer geboeid blijft maar niet teveel 'aha'-momenten heeft. Je hebt nu de volgorde van je verhaal en tegelijkertijd je spanningsboog uitgewerkt.