Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

3e en 1e pers

Hallo. Ik ben bezig met het schrijven van een stukje uit de 1e pers. Maar de rest van mijn verhaal is 3e pers. Over hoe die denkt over iemand die hij net leert kennen. Doe je dat het best in 1e of 3e pers? Kan je in een verhaal afwisselen tussen 3e pers en 1e pers? Bv. 1e pers bij dromen, of dagboeken of de gedachten die een persoon heeft over iemand Alvast bedankt

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het beste is om - als je begint met schrijven - uit te gaan van één persoon. Als jij dus schrijft over iemand in de eerste persoon enkelvoud (dat is: ik), dan kun je je daar het beste aan houden. Die persoon kan dus heel goed denken over iemand die hij of zij net leert kennen, bijvoorbeeld: 'Hij lijkt me leuk.' Hetzelfde kun je aanhouden bij dromen. Succes!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het algemeen is het beter om een vertelperspectief te kiezen en dat vast te houden. Wisselen tussen eerste en derde persoon is (meestal) storend. En het hoeft ook niet. Derde persoon geeft je ook de mogelijkheid om in het hoofd van een persoon te gaan. Voorbeeld: Henk kwam de kamer binnen waar Kim het haarzelf inmiddels gemakkelijk had gemaakt. 'Doe je dat thuis ook?' vroeg Henk. De modder die van haar schoenen op zijn glanzend schone tafel droop maakte hem witheet. Wat een onbeschaamde dame om zomaar zijn huis binnen te vallen en er dan zo'n troep van te maken! 'Oh sorry,' zei Kim, die een streep blubber achterliet terwijl ze langzaam haar schoenen van tafel haalde. Henk staarde naar de bende en voelde hoe hij zijn vuisten zo sterk balde dat zijn nagels in zijn vlees prikten. De laatste keer dat hij iemand met zo weinig fatsoen... etc etc.... Zo blijf je in de derde persoon maar ben je vrij om de gedachtewereld van de persoon te tonen. Er is uiteraard ook niets mis met de eerste persoon, al is dat in veel gevallen een lastiger perspectief om in te schrijven. Dat is echter voer voor een ander topic ;-)