Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Synopsis

Weten jullie misschien hoe lang een synopsis moet zijn? Dus uit hoeveel woorden het ongeveer moet bestaan?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: Vaak een A4-tje. Het ligt aan de uitgever. Als het niet verplicht is, is 200 woorden misschien ook genoeg.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou het zelf meestal op een A-viertje of minder, maar je kan het beste even aan de uitgeverij vragen wat ze het liefste zien: een korte samenvatting of een overzicht waarin je zo ongeveer per hoofdstuk aanstipt hoe het verhaal verloopt, of misschien nog iets anders.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat de meeste uitgevers inderdaad liefst maximum één A4 hebben, maar dat zal ook van de lengte en gecompliceerdheid van het verhaal afhangen, neem ik aan.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat de meeste uitgevers inderdaad liefst maximum één A4 hebben, maar dat zal ook van de lengte en gecompliceerdheid van het verhaal afhangen, neem ik aan.
Dit zal voor mijn verhaal alvast van toepassing zijn Hekate. Met één A4 wordt het lastig een duidelijke en toch korte synopsis te schrijven. Ik zit nu al op 15 hoofdstukken en het worden er 18 á 19 en meer dan 120.000 woorden. Dat gaat mij alvast niet lukken. Als ik dus een uitgever benader zal ik alvast gaan vragen of dit bezwaarlijk is, dat de synopsis niet op één A4 past.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk op de site van de uitgever of bel op. De een vraagt een A-4tje of 5, de ander een halve. De een wil daarbij de samenvatting van je verhaal in één zin, met een kleine uitleg, de ander wil ook een beschrijving van personages en "wereld". @ Richard van T: als je synopsis niet op één A4 past, dan deugt je plot niet, of je kunt zelf geen onderscheid maken tussen de hoofd- en bijzaken.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Richard van T: als je synopsis niet op één A4 past, dan deugt je plot niet, of je kunt zelf geen onderscheid maken tussen de hoofd- en bijzaken.
Dat zal wel loslopen Schlimazlnik. Het komt eerder door het feit dat ik nog nooit een synopsis heb geschreven. Daar zal ik dus gewoonweg, als de tijd daar is, onderzoek naar moeten doen. Mijn gevoel zegt dat lukt nooit op één A4, wie weet heb ik het dus helemaal fout, of misschien niet. Dat zie ik wel als ik hem ga schrijven. Met in mijn achterhoofd de "eisen" van de uitgever.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou ieder verhaal in een paar zinnen, of zelfs in één zin moeten kunnen samenvatten. Dus dat past sowieso op één A4. Maar ik kan me voorstellen dat je voor een erg complex verhaal, of bijvoorbeeld voor een trilogie, een synopsis van meer dan 1 bladzijde kunt schrijven zonder dat het echt over bijzaken gaat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De bedoeling van een synopsis is dat de uitgever even snel kan kijken waar je manuscript in hoofdlijnen over gaat. Die zitten echt niet te wachten op ellenlange epistels. Bij een trilogie geef je in één of twee zin aan waar de trilogie over gaat, en dan per deel nog een of twee zinnen. Het is wel heel confronterend om je manuscript gereduceerd te zien tot één zin, maar aan de andere kant kan dat ook een goede leidraad zijn bij het herschrijven: wat niet direct met die basis heeft te maken, zou je kunnen schrappen. De synopsis is ook geen flaptekst: je moet dus ook vertellen hoe het afloopt. Je hoeft niet alles op te schrijven wat er gebeurt, dat staat al in het manuscript. Je kunt er wel dingen inzetten als: - samenvatting van de plot - belangrijkste gebeurtenissen (die waar de plot omklapt). Als je een strak plot hebt, zullen dit 3-5 gebeurtenissen zijn. - ontwikkeling van de hoofdpersonen - tijd en plaats waar het zich afspeelt - eventuele uitleg over idee, thema, motief Als je daar telkens één zin voor gebruikt, heb een half A4-tje.