Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Benodigheden bij schrijver

Hallo, ik ben zeventien jaar en schrijf al een tijdje verhalen. Ik ben best wel goed in verhalen verzinnen, maar ik ben niet zo goed in het opschrijven hiervan. Ik ben bezig met een boek te schrijven, maar ik denk niet dat het nog goed is. Wat moet ik qua stijl en techniek beheersen, om beter te kunnen schrijven. Ik weet niet of ik een stukje hier mag plaatsen, dus doe ik dat niet.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kan bij proeflezen :).. Verder veel verhalen lezen, en boeken aanschaffen (personage, conflict, perspectief, spanning in verhalen en dergelijke). Ps: welkom :D

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lillojon, kijk eens rond op de site. Er staan al heel veel schrijftips en technieken beschreven onder het kopje atelier. Ook kan je eens in de schrijfbibliotheek kijken. Op proeflezen kan je een klein stukje tekst plaatsen en vragen om commentaar. Dan weet je meteen waar je aan toe bent :-) En: gewoon door blijven schrijven! Je hoeft niet meteen 'goed' te zijn. Je mag (moet zelfs) leren! En bovenal plezier hebben natuurlijk.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk in je eigen favoriete boeken hoe die auteur omgaat met de techniek. Maak je eigen fouten en leer ervan. Schrijf lekker door en vraag anderen om feedback. Misschien werkt het voor jou om een boek over schrijven zelf te lezen, misschien ook niet. :D

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het ook eens proberen met een kort verhaal in plaats van gelijk een hele roman.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik ben best wel goed in verhalen verzinnen, maar ik ben niet zo goed in het opschrijven hiervan.
Misschien moet je niet beginnen met het schrijven, maar met het uitwerken van je verhaal. Maak bijvoorbeeld een schema van plaatsen en gebeurtenissen in je verhaal, zet je personages helder neer, beschrijf het plot (dat is waar het verhaal naartoe moet). Je kunt daar klein mee beginnen: 1. bepaal waar het verhaal over gaat - dat kun je soms in één woord zeggen, bijvoorbeeld: wraak 2. vanuit dat gegeven werk je verder uit wie wraak neemt - op wie - en waarom - en waar dit gebeurt Als je dat plaatje voor je hebt, start je met de beginsituatie: hoofdpersoon bevindt zich ergens en doet iets. Wát, dat is aan jou, de schrijver. Jij voert je personage het verhaal in - jij kent het verhaal. Het werkt goed om te weten wat je schrijven wilt, en daarna pas te gaan schrijven. Loop je vast in een bepaalde techniek die je niet beheerst, bijvoorbeeld het vasthouden van het perspectief, dan kun je daar een cursus of workshop bij zoeken. Of veel op SO lezen!