Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Personage in laatste hoofdstuk introduceren

In het laatste hoofdstuk van mijn ms (kan ik nog zo omgooien) introduceer ik een personage, dat twee of drie scènes meespeelt en waar de hp zijn woede op afreageert, maar dat verder niet voorkomt. Hij is een klasgenoot van mijn hp en al eerder worden gedachten van mijn hp over zijn klasgenoten genoemd. Maar zijn naam verschijnt pas in het laatste hoofdstuk. Vinden jullie dat kunnen? In het boek Jane Eyre wordt op het laatst nog een extra personage geïntroduceerd *, en dat boek is heel goed aangeslagen. Maar dat boek komt al uit de 19e eeuw. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen :) * Het boek heb ik niet gelezen, dit las ik ooit ergens. De film heb ik wel gezien.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken je verhaal niet, maar als het daarin past, moet het kunnen. Je zou misschien de naam al eerder voor kunnen laten komen, zodat er herkenning is. Ik zou het erin schrijven en je proeflezers vragen of het kan. :) In het algemeen vind ik het best apart klinken, maar in jouw verhaal kan het dus volstrekt logisch of passend zijn, dat weet ik niet. Maar ik ben niet zo van de regels, het kan best zijn dat er een schrijverswet is die zoiets verbiedt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan uitgebreidere wetten stoor ik me ook niet zo :D Ik denk dat het wel in mijn ms kan. Al door het boek heeft mijn hp het af en toe over zijn klasgenoten, niet heel vaak, maar ze zijn wel aanwezig. Misschien laat ik het er wel in voor mijn proeflezers. Het extra personage heeft wel een heel mooie naam haha.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jij denkt dat het kan: ga ervoor! :D Zeker als de klasgenoten al het hele verhaal aanwezig zijn. Dan is diegene niet echt meer nieuw. Je kunt het altijd nog veranderen. Is dit trouwens je manu van je boekpresentatietopic? Je maakt me nieuwsgierig naar de naam van je personage... :P

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, je bent productief bezig dan. :D Succes! Hopelijk mag je ooit een boekpresentatie openen waarin je die prachtige naam kenbaar kunt maken. :)

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard zonder je ms te kennen: kan de lezer begrijpen dat dit personage pas op het eind opduikt? Is het logisch in je verhaal? En is er een reden dat hij niet eerder opduikt als je toch deze rol voor hem reserveert?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou dit personage al ergens aan het begin heel terloops vernoemen, maar dat is misschien een persoonlijk iets. Ik laat personages (als het in het verhaal past) graag al een keertje voorbij komen voordat ik ze introduceer. Iets wat de lezer bij een eerste lezing niet doorheeft, maar bij de tweede keer wel. (hopend dat de lezer het de moeite vind mijn verhaal te herlezen, uiteraard)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Hekate eens. Laat het personage terloops voorbijkomen, maar ook weer niet té onopvallend. Stel, de hp reageert zijn woede af op de hp door een glas melk over zijn trui heen te gooien. Laat hem dan ergens in het begin van het verhaal bijvoorbeeld opscheppen dat hij een nieuwe trui van een bepaald duur merk krijgt. En dat je hp dan al zoiets heeft van 'lekker boeiend', omdat je hp niet geïnteresseerd is in merkkleding.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zegt dat je hoofdpersonage zijn woede afreageert op dit nieuwe personage, moet je ervoor kunnen zorgen dat het voor de lezer logisch/geloofwaardig is dat hij zo uitvalt. Anders valt het ontzettend buiten de toon. Daarom is het dus inderdaad een goede tip om hem van tevoren inderdaad even te benoemen of desnoods even een cameo te geven ergens halverwege het boek.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waus, wat is je overweging om de naam pas in het laatste hoofdstuk te noemen en niet al eerder wanneer je personage zijn woede op hem / haar afreageert? Zoiets doe je toch niet terloops tegen iemand die er niet toe doet?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thérèse, mijn hp reageert zijn woede pas op de ander af in het laatste hoofdstuk ;) Met de reden voor de woede bij mijn hp zit het wel goed. Maar misschien laat ik hem dan toch eerder voorkomen, wat minder algemeen dan alleen 'de klasgenoten van mijn hp' :)