Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik-vorm en meerdere hoofdpersonen

Nog een vraagje over de ik-vorm. Het schrijven in de ik-vorm bevalt me heel erg. Dat loopt voor mij veel vloeiender dan het schrijven in derde persoon. Nu zit ik alleen in de knoei met een verhaal dat ik eigenlijk vanuit het oogpunt van twee personages wil vertellen. Wisselend van personage A naar B naar A naar B etc. Graag zou ik voor het personage vanuit wie ik als tweede vertel (B) de ik-vorm gebruiken maar hoe ga je dan om als je vanuit het andere personage vertelt? De twee personages hebben elkaar in het begin nog niet ontmoet maar A kent B wel op de wijze hoe je zeg maar een beroemde Nederlander kent. B kent A nog niet aan het begin van het boek. Het is ook niet geheel logisch hoe B zou vertellen over A waar B zelf niet bij is geweest. A zal daarentegen zeker niet over bepaalde kanten van B willen vertellen. Erm... voordat het te abstract wordt met al die ABABjes... zijn hier handige tips & trucks voor?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan per hoofdstuk een ander perspectief doen, en bijv. het hoofdstuk als titel de naam van de ik-persoon geven. Je kan ze ook door elkaaar gebruiken per hoofdstuk, maar dan moeten de stemmen van A en B wel heel anders zijn om nog uit elkaar te halen zijn door de lezer, of dat je A en B in totaal verschillende omgevingen laat leven, waardoor het ook duidelijk is dat dan A aan het woord is, omdat hij zingt en B daar niet van houdt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het ook in hoofdstukken opdelen. Dat heb ik ook wel eens gedaan voor een kortverhaal met drie perspectieven, dan had ik telkens een hoofdstukje met de naam van de "ik" als titel.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een ms had ik onder elk hoofdstuk schuingedrukt de naam van de persoon die aan het woord was gezet (in het begin was het 1:A, 2:B, 3:A, 4:B, etc., maar nadat ze elkaar hadden ontmoet deed ik ook wel eens drie hoofdstukken elkaar A of twee keer B). Ik heb nooit gehoord dat iemand dat irritant vond of in de war raakte, dus misschien is dat een manier die ook voor jou werkt. :) Je moet alleen niet halverwege de hoofdstukken gaan wisselen zonder dat duidelijk aan te geven. Je schrijft in de ikvorm en niet in volgens een algemene verteller, dus je kunt kiezen wat je personages vertellen en wat ze achterhouden. Geef A en B wel een eigen karakter, zoals Waus al zegt, want anders zijn ze niet uit elkaar te houden.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Spirit, Ik had vroeger ook een verhaal met drie personages en ieder hoofdstuk werd geschreven in de ik-vorm vanuit een ander personage. Ik schreef onder de titel van het hoofdstuk de naam vanuit het verhaal geschreven werd. Waar je heel erg op moet letten is dat je niet twee keer in dezelfde stem schrijft. Je moet echt twee personages bedenken die een eigen karakter hebben, op een eigen manier denken en op een eigen manier dingen doen. In ieder geval succes!

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk momenteel aan een MS waarin ik twee 'ik'- perspectieven heb, die ik afwisselend laat 'spreken.' Telkens als A spreekt, schrijf ik A boven de scene. Als B spreekt, dan B. Verschillende scenes samen vormen een hoofdstuk. Dit werkt best! Maar het moeilijkst is inderdaad de twee stemmen verschillend genoeg te maken. Je moet een heel goed idee hebben van je personages. Wat zijn hun karakters? Wat zijn hun maniertjes? Hoe spreken ze? Welke stopwoordjes gebruiken ze? Hoe kun je hun karakter in hun handelingen en taal uitdrukken? Het is een hele uitdaging, maar wel ontzettend leuk. :) Succes!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn volgende manuscript wil ik dit ook gaan doen, twee personen in de 'ik'-vorm beschrijven. Ik probeer nu eerst de structuur van het hele verhaal op te zetten. Als ik het straks uit ga schrijven ben ik van plan eerst het hele stuk van 'A' te schrijven en daarna het hele deel van 'B', waarmee ik twee aparte stijlen probeer te creëren.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Via: hé, dat is ook een heel interessante manier om twee personen in de 'ik'-vorm af te wisselen. :) Is het dan wel de bedoeling om de personages afwisselend aan bod te laten komen? Of eerst A's verhaal en dan B's verhaal?

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de opmerkingen allemaal. Ik denk dat ik dan inderdaad voor de dubbele ik vorm ga. Wordt een uitdaging om te schrijven, maar daardoor wel een mooi project denk ik. De twee personages hebben een geheel andere achtergrond dus dat zal ik zeker kunnen gebruiken om de verschillende stemmen te kunnen gebruiken. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat doet Via. Want in mijn verhaald zullen de personages door elkaar heen gaan lopen in een zelfde serie gebeurtenissen en het hele verhaal slechts éénmalig worden verteld. Uiteindelijk ontmoeten ze elkaar dat zal denk ik wel een stuk complexer worden om te gaan schrijven denk ik.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het afwisselend doen, A - B - A - B enzovoort. A en B komen elkaar al vrij snel tegen, en ik wil geen gebeurtenissen dubbel gaan schrijven, dus moet ik van tevoren goed nadenken wat er in elk hoofdstuk gaat gebeuren. Daarna wil ik eerst het verhaal van A helemaal schrijven, me inleven in A en haar een eigen stem geven, daarna hetzelfde voor B. Dan het hele gebeuren een tijdje laten liggen en gaan herschrijven, eerst vanuit A en dan later weer vanuit B.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat bij beide personen het ik-perspectief ligt.
Elk stuk is vanuit een ander geschreven. Het loopt niet door elkaar. Bijvoorbeeld: Kees Verwilderd kijk ik om me heen. Waar is Mien? Ik kijk voor en achter me het lange bospad af. Ze is nergens te bekennen. Net liep ze toch nog naast me? Ze is ook nergens tussen de bomen te bekennen. Ik loop over de bemoste grond richting de dichte begroeiing. 'Mien?' Er komt geen reactie. Verdomme, waar zit dat mens? Mien Leunend tegen de stam van de dikke eik sluit ik mijn ogen. Ik hoor Kees wel roepen, maar kan het niet opbrengen hem te antwoorden. Zelfs hier in de vrijheid van dit bos is zijn aanwezigheid nog beklemmend. Hij merkte het niet eens toen ik het pad af liep om het eekhoorntje dat ik dacht te zien van dichterbij te bekijken. Zijn stem, dwingend mijn naam uitstotend, klinkt steeds verder weg. Langzaam voel ik mijn spieren ontspannen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Aha. Ja, zo is het logisch. Ik vroeg me bijvoorbeeld af als ze de armen om elkaar heensloegen hoe je dat zou omschrijven. Maar misschien slaan ze de armen wel niet om elkaar heen. Je kunt natuurlijk de situatie ook vanuit één persoon beschrijven en later zeggen hoe de ander dat ervaren heeft.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Over gebeurtenissen niet dubbel schrijven: dat vermijd ik ook, maar soms kan het wel eens interessant zijn dit expres wel te doen. Dan moet het natuurlijk wel om een belangrijk punt gaan, waarbij je bijvoorbeeld de onmiddellijke emotie op een gebeurtenis van beiden wilt weergeven. Zo heb ik een vechtscene eerst beschreven vanuit karakter A (degene die vocht) om daarna in de volgende keer dat B aan de beurt was, haar perspectief te bechrijven, namelijk als nieuwe buitenstaander, die hiermee meteen een zeer bepaald beeld van karakter A krijgt. Leuk is trouwens ook om dialoog door te laten lopen als je A B A B afwisselt. Je begint bij het perspectief van A en wisselt dan halverwege o.i.d., waarna je verder gaat met B. Je kan dan leuk spelen met de gevoelens en perspectieven op de ander. :p

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn nieuwste thriller Tweestrijd is geschreven vanuit twee ik-perspectieven. Paar hoofdstukken A, dan paar hoofdstukken B, enzovoort. Sommige hoofdstukken overlappen elkaar en worden de ervaringen vanuit elke ik-persoon beschreven. Omdat daar onduidelijkheid bij kan ontstaan, zijn de hoofdstukken gedateerd. Ik heb er eerlijk gezegd totaal geen moeite mee gehad om het zo te schrijven. Het vult elkaar prima aan en ja, je moet wel twee verschillende karakters neerzetten, maar dat is juist het leukste ervan :)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is dat ook wel een goed idee. Ik heb zo eens een film gezien (Flipped) die op die wijze was opgebouwd. Begint van perspectief jongen. Vervolgens wordt een stuk van de scene herhaald uit het perspectief van het meisje en aangevuld met een extra uitloop Die uitloop wordt dan weer herhaald door de jongen en die bouwt er weer op voort wat dan weer door het meisje wordt herhaalt etc etc etc Best lastig om goed te doen maar het geeft wel een mooi effect. Niet iets wat ik mijn verhaal zoek denk ik, maar wel leuk.