Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verkeerde inschatting van een personage door de ik-persoon

Even een vraagje allemaal. Momenteel ben ik bezig met een verhaal waarin de ik-persoon een compleet verkeerde beoordeling van een personage heeft. De ik-figuur heeft het gewoon niet op dit andere personage en hoewel dit andere personage best sympathiek ik, wordt hij door de ik-figuur steeds neer gezet als een onsympathieke griezel. Het is echter zeer lastig om de goed bedoelde acties van dit personage zo te laten neersabelen door de ik-figuur zonder een van de twee echt onsympathiek te maken. Zijn hier tips/trucks voor?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan een goedbedoelde actie van personage B (niet de ik-persoon) verkeerd uit laten vallen, waardoor A (de ik-persoon) kwaad op hem blijft en alles verkeerd uit blijft leggen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet bang zijn om iemand onsympathiek te maken. Dat ze elkaar nu verkeerd begrijpen, waardoor een van hen minder sympathiek wordt, wil nog niet zeggen dat ze dat voor altijd moeten blijven.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je uit de ogen van de ik-persoon vertelt, en de ik-persoon vindt dat andere personage onsympathiek, dan is het onmogelijk om dat andere personage voor de lezer toch sympathiek neer te zetten. Tenzij de ik-persoon het andere personage stiekem ook wel sympathiek vindt. Maar toch, je blijft door de ogen van de ik-persoon kijken. Alleen zíjn mening doet er dan toe.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt je ik-persoon ook op een negatieve manier eigenschappen over de ander laten vertellen die er eigenlijk helemaal niet toe doen. Iets over de kleding van de persoon, over de muzieksmaak, over wat hij/zij op brood heeft... En dat dan helemaal belachelijk maken. Zoiets.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de opmerkingen allemaal!! @The Menace: Bedankt! Dat is een goede tip en valt zeker ook binnen de lijnen van wat van het HP mag worden verwacht @Harmony Het probleem dat je schetst is inderdaad mijn punt. De lezer zal het personage ook onsympathiek gaan vinden, terwijl de lezer eigenlijk moet denken: Yo, ik-persoon, wordt eens wakker, je ziet het helemaal verkeerd. @Waus Wat je omschrijft is inderdaad de reden hoe het zich ontwikkeld. De ik-persoon en het andere personage kennen elkaar al vaagjes, maar dan doet het andere personage met goede intenties een domme zet, waardoor het beeld van de ik-persoon wordt vertekend.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je uit de ogen van de ik-persoon vertelt, en de ik-persoon vindt dat andere personage onsympathiek, dan is het onmogelijk om dat andere personage voor de lezer toch sympathiek neer te zetten. Tenzij de ik-persoon het andere personage stiekem ook wel sympathiek vindt. Maar toch, je blijft door de ogen van de ik-persoon kijken. Alleen zíjn mening doet er dan toe.
Tenzij je een ''sympathy with the bad guy'' creëert, maar dan moet de slechterik wel enorm authentiek zijn.