Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Korte verhalen en hoofdstukken.

Hoi allemaal! Ik ben bezig met een nieuw, kort, verhaal. Waarschijnlijk is het voor een wedstrijd maar ik ben er nog niet geheel zeker van. Ik had alleen even een kleine vraag aangezien ik nu ''vastloop.'' Kunnen korte verhalen ook hoofdstukken hebben? Alvast bedankt voor het antwoord :)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kies meestal voor witregels of sterretjes, maar anderen gebruiken soms ook hoofdstukken (en sommige lezers vinden dat ook weer prettig). Gewoon je eigen keuze dus ;) Maar een hoofdstukje van enkele regels (een hele korte scène vanuit een bepaald personage) is wel een beetje sneu. Een langer hoofdstuk in een kortverhaal kan prima. Jij schrijft het, dus jij mag kiezen hoe je 't hebben wilt ;)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké bedankt voor het antwoord ik ga even kijken hoe lang de scène word en anders kan ik het hoofdstuk altijd nog vervangen door een wit regel :) In ieder geval kan ik nu verder :D Nogmaals bedankt!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Mijre zegt :) als jij een hoofdstuk wil van 1 woord, kan dat ook. Het is tenslotte jouw verhaal.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Mijre zegt :) als jij een hoofdstuk wil van 1 woord, kan dat ook. Het is tenslotte jouw verhaal.
Haha zie je het al voor je :P... Hoofdstuk 23.. Einde

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net een kort verhaal afgerond met drie hoofdstukken. Ik heb een boek van Guus Kuijer liggen: hoofdstuk zoveel: ik ben nu dertien..

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een kort verhaal in hoofdstukken wilt indelen, is het zinnig om eens kritisch naar de structuur van het verhaal te kijken: - hoe bouw je je alinea's op? - hoe bouw je je paragrafen op? - waar ligt het verschil tussen een hoofdstuk en een paragraaf? - welke indeling van je verhaal accepteer je door het in hoofdstukken te verdelen? Loopt de verdeling misschien gelijk met een klassieke indeling van verhalen? In dat laatste geval is het verdelen in hoofdstukken niet direct noodzakelijk. Een nieuwe paragraaf maak je gewoonlijk door het invoegen van een witregel. Je hoofdstuk zal daar dan van moeten verschillen. Bijvoorbeeld door een titel te gebruiken, of een nummering. Wanneer je titels gebruikt kun je die in een kort verhaal slim gebruiken in het spel van onthullen en versluieren dat je met een lezer speelt. Wanneer je sterretjes gebruikt, moet je erop bedacht zijn dat die in sommige tekstverwerkers als een woord tellen. Er zijn mensen die een nieuw hoofdstuk op een nieuwe pagina laten beginnen (soms zelfs per se rechts). Dat zie je in boeken immers ook. Ik vind het als lezer van amateurverhalen echter vervelend, omdat het onnodig veel papier kost als je het wilt afdrukken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marondesh, Herman Finkers heeft ooit zoiets gedaan. Het hoofdstuk heette: 'Aan mijn zwangere buurvrouw'. Midden op de pagina stond één woordje: 'Sorry.' :D

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe in korte verhalen altijd hoofdstukjes, er vanuit gaande dat het verhaal niet kleiner dan 3000 woorden is. Bij de laatste UA kreeg ik in mijn juryrapport dat ze mijn hoofdstukindeling sterk vonden. Een jurylid zei: "Netjes, ik ben een voorstander van hoofdstukjes en je hebt het verhaal goed ingedeeld." Een ander zei: "Ik vond je hoofdstukken sterk omdat de emotie die je als titel geeft het hoofdstuk doordrenkt." Dat zijn dus twee juryleden die het fijn vonden, dat wil niet zeggen dat iedereen het waardeert, het kan prima. Hoofdstukken gebruik je voornamelijk voor het overzicht en om de lezer iets meer te prikkelen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marondesh, Herman Finkers heeft ooit zoiets gedaan. Het hoofdstuk heette: 'Aan mijn zwangere buurvrouw'. Midden op de pagina stond één woordje: 'Sorry.' :D
Hahahaha geweldig :P. Dat iemand daar op komt.