Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Paar vragen omtrent schrijven

Hallo, Het lijkt mij leuk om mij wat meer te gaan verdiepen in schrijven. Maar, ik heb eerst een paar vragen. 1. Wat zijn de verschillende schrijfgenres? (naast Essay's, zelf verzonnen verhalen, Columns) 2. Wat is het verschil tussen schrijf genre en stijl? 3. Hoe kun je inspiratie opdoen uit quote's, gedichten, foto's en tekeningen? 4. En waar kun je nog meer inspiratie uithalen, dan boven genoemd? 5. Is er ook een site speciaal voor schrijven met inspirerende dingen uit punt 4, ook met tips om het zelf te doen? 6. Hoe kun je foto's en tekeningen een rol laten spelen met het schrijven, bijvoorbeeld Charles Darwin die tekende en er wat bijkrabbelde. 7. Als laatste ben ik wel benieuwd hoe schrijvers en dichters inspiratie kregen voor de tijd van de computers (shakespeare, Charles Darwin) hoe krijg ik die info, is daar een site voor? Dit waren alle vragen die ik nu kon opsommen. Met vriendelijke groeten, Rianne

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Rianne, welkom hier. Je stelt nogal wat vragen, teveel om in een draadje te beantwoorden. Veel van je vragen die je stelt zijn op dit forum uitgebreid besproken. Mag ik je adviseren om even de zoekfunctie te gebruiken? En kijk vooral even bij Balie: daar worden ook heel veel vragen beantwoord. En bij Atelier vind je oefeningen bijvoorbeeld hoe je inspiratie kunt opdoen met foto's (als ik me goed herinner). Dus voordat wij hele epistels gaan schrijven zou ik eerst zelf even gaan rondneuzen. Dan krijg je eerder de antwoorden die je zoekt dan op deze manier.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
oke, ga ik doen. Maar ik heb nog een vraag die makkelijk te beantwoorden is: Is schrijvenonline.org de grootste online schrijf community van nederland, of is er nog een schrijfsite die ook groot is? (niet dat ik daar belang bij heb)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is ook nog Zinniger Zinnen, maar dat is kleiner dan SOL volgens mij. Andere schrijfsites ken ik niet, tenzij je natuurlijk sites als Pure Fantasy en Pure Thrillers bedoelt. Die gaan specifiek over een genre.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Wat zijn de verschillende schrijfgenres? (naast Essay's, zelf verzonnen verhalen, Columns) Sprookjes, fantasy, waargebeurd, jeugdboeken, historische romans, enz. enz. De lijst is heel lang. 2. Wat is het verschil tussen schrijf genre en stijl? Genre is het soort boek dat je schrijft, bijvoorbeeld een sprookje en stijl is de manier waarop je het schrijft, bijv. humoristisch. 3. Hoe kun je inspiratie opdoen uit quote's, gedichten, foto's en tekeningen? Inspiratie is een nogal ongrijpbaar iets dat bij iedereen verschillend is en opeens op kan duiken of weg kan blijven. 4. En waar kun je nog meer inspiratie uithalen, dan boven genoemd? Overal 5. Is er ook een site speciaal voor schrijven met inspirerende dingen uit punt 4, ook met tips om het zelf te doen? Niet dat ik weet. Ik heb er geen behoefte aan. 6. Hoe kun je foto's en tekeningen een rol laten spelen met het schrijven, bijvoorbeeld Charles Darwin die tekende en er wat bijkrabbelde. Lees extreme loud and incredible close van Jonathan Foer eens. 7. Als laatste ben ik wel benieuwd hoe schrijvers en dichters inspiratie kregen voor de tijd van de computers (shakespeare, Charles Darwin) hoe krijg ik die info, is daar een site voor? Ik denk dat zij veel toneelstukken bekeken, boeken lazen, muziek luisterden en vooral onder de mensen waren en daar om zich heen keken.