Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

een mix van technieken?

Oké, dus mijn verhaal speelt zich af in de toekomst en is behoorlijk gedetailleerd. Dat besef ik nu ik hier een kort fragmentje heb geplaatst bij proeflezen. Ik ben nu bezig met het uitschrijven en uitwerken van het hele idee. Ik begin opeens dingen te doen die ik anders nooit doe: zo heb ik net een structuur ingevoegd die er zo uit ziet: tijdslijn van dingen die gebeurden VOOR de aanvang van het verhaal extract uit een boek dat pas aan het einde van deel 2 100% duidelijk zal zijn korte inleiding op het verhaal waarin setting wordt geschetst sequentie 1: een dag die beschreven wordt vanuit het gezichtspunt van een nevenpersonage, dit voornamelijk om de locatie te introduceren, deze dag bestaat uit vele langere scènes achter elkaar en in de laatste scène wordt er ingezoomd op het hoofdpersonage sequentie 2 flashback : de levensloop van het hoofdpersonage , in de eindscène wordt duidelijk dat hij naar de locatie van sequentie 1 besluit te gaan sequentie 3---> sequentie 8 : een periode op de hoofdlocatie die bestaat uit vele lange scènes achter elkaar, met perspectiefwisseling (hoofdpersonage versus nevenpersonages van sequentie 1) sequentie 9: drama: totaal conflict , dat zal leiden tot een nieuwe locatie enzovoorts Ik heb het gevoel dat een mix van allerlei vertelperspectieven en chronologie afgewisseld met achronologische stukken enzovoorts misschien weleens veel minder chaotisch zou kunnen zijn dan het me altijd geleken heeft. Bijvoorbeeld een alwetende verteller combineren met een meervoudig vertelperspectief, dat is toch eigenlijk zo gek niet? Wie heeft meer ervaring en kan iets vertellen over het mixen van allerlei technieken in één verhaal? Zijn er valkuilen? Ik heb zelf schrijvers voor ogen als Ken Follet en Frederic Forsyth, zit ik dan een beetje in de goede richting te denken? En heeft er misschien nog iemand tips wat betreft een andere auteur die een beetje in de buurt komt van deze twee auteurs? Als ik er zo over nadenk is dat wat me aanspreekt in boeken: als een personage vanuit allerlei hoeken gevolgd wordt en er ook een aantal andere nevenpersonages vrij duidelijk worden uitgewerkt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tille als je zo gaat werken dan moet je eigenlijk een flowchart maken van de gehele struktuur van het verhaal op papier of op de computer. In iedere scene zet je het vertelperspectief er boven. Doe je dit niet en ga je 'uit je hoofd' schrijven dan raak je de weg gegarandeerd kwijt. Vooral bij een groot verhaal met vele personages. Ook moet je er op letten dat je niet te veel in herhaling ga vallen. Niet ieder vertelperspectief hoeft dezelfde handeling vanuit zijn gezichtspunt te beschrijven. Als Jan de kamer doorloopt en via de deur kwaad naar buiten gaat. Dan is dit een keer vermelden voldoende. Als Piet en Harry en Kees dit ook nog eens gaan vertellen vanuit hun standpunt dan wordt het erg saai. Vandaar mijn advies om het bij te houden, wat en wanneer er door wie iets wordt gedaan. Succes.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe maak ik een flowchart? Ik weet niet eens wat dat is. edit: Oké, ik heb een idee van wat het is. Ik heb er nog nooit mee gewerkt.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hallon: dat is heel mooi, maar ook wel heel ingewikkeld uitgewerkt :D Ik zie er een beetje tegenop want ik wil vooral schrijven nu , maar zonder zo een flowchart ga ik het niet redden, dat besef ik wel . Inplannen dan maar.