Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Structuur van een verhaal/roman.

30 november 2010 - 11:17
Ik ben al een tijdje bezig met een verhaal/roman. Ik mag er lekker lang over doen van mezelf, zodat ik alle mogelijkheden van het schrijven goed kan bestuderen en uitproberen. Ik heb nu het volgende probleem: In het verhaal zitten 2 hoofdpersonen, A + B. Het onderwerp gaat over keuzes maken en de gevolgen van een goede of foute keuze op een bepaald moment in hun leven. Er zit één rode draad in beider levens. De twee personages kennen elkaar de eerste 5-6 jaar van de beschreven tijd aanvankelijk niet, maar komen elkaar tegen, en de rode draad zorgt ervoor dat er een soort lotsverbondenheid ontstaat. Voor het gemak heb ik alles in hij/zij perspectief geschreven, maar dat kan nog veranderen. Ik heb nu de drie verhaallijnen duidelijk, deels uitgeschreven en moet een keuze gaan maken: - Maak ik aparte hoofdstukken met het leven van A en B (vóór de 'ontmoeting')? - En ga ik daarna verder met hoofdstukken van A + B samen? of - Maak ik een verhaal waarbij de scenes van A + B door elkaar geweven worden met als leidraad voor de hoofdstukken het verloop van de tijd? Het probleem is dat ik niet te veel 'weg wil geven' over de toekomst die de twee personages mogelijk kunnen hebben. Ik wil graag de lezer zelf laten ontdekken dat er bepaalde raakvlakken zijn in het leven/de geschiedenis van de beide personages. Dat brengt nml de spanning in het verhaal. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2010 - 19:17
Hoi Beca, Als ik het goed begrijp is jou verhaal als twee stromen die tezamen komen. Het ligt eraan vanaf welk punt je het verhaal gaat vertellen. Als je begint vanuit de hoofdstroom zul je met flashbacks moeten werken. Dit is erg lastig voor de lezer. Hij moet iedere keer weer nadenken. Als je begint met HP A een stukje en dan weer met HP B een stukje en weer terug naar HP A dan kun je de spanning opbouwen terwijl ze onderweg zijn naar elkaar zonder dat ze het van elkaar weten. Als de twee stromen elkaar tegenkomen kun je verdergaan in een gezamelijke vorm. Dit leest veel makkelijker maar is wat moeilijker om te omschrijven in woorden. Wat voor jou duidelijk is hoeft voor de lezer niet altijd zo te zijn. Het in elkaar en door elkaar vlechten van tijden en storylines is heel gecompliceerd en lijdt al gauw tot een complete schrijvers chaos. Bobcat :)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2010 - 19:29
Ik denk dat vanaf het begin hoe dan ook duidelijk zal zijn dat A en B iets met elkaar te maken krijgen, welke vorm je ook kiest. Omdat je beide personages opvoert in hetzelfde boek, daar zou anders geen enkele reden voor zijn. Dat is niet erg, maar je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je dat 'weggeeft', want dat is nu eenmaal je vertrekpunt, wil ik maar zeggen. Verder ligt het er maar net aan wat je wilt en kunt. Je kunt beide personages in dezelfde verhaallijn opvoeren, dan maak je dus gebruik van een alwetende verteller. Het nadeel van een alwetende verteller vind ik dat het moeilijk is om die subtiel op te voeren. Het doet vaak een beetje ouderwets aan en je krijgt al snel een toontje van: 'nou, lezer, nu zal ik eens even vertellen wat er allemaal staat te gebeuren.' Dat schept afstand tot je personages en helpt je meestal niet echt bij het opbouwen van spanning. Je kunt ook een A-lijn en een B-lijn afwisselen. Ik denk dat het wel raar is als je die lijnen dan ineens samenvoegt als ze elkaar ontmoet hebben, dat kan een enorme stijlbreuk opleveren. Wat is erop tegen om beide verhaallijnen het hele boek naast elkaar te laten bestaan? Je kunt dan juist dezelfde gebeurtenis van twee kanten bekijken en dat kan ook heel spannend zijn! Hopelijk heb je wat aan deze overweging!

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2010 - 21:21
net wat elo schrijft.. Jij bent de schrijver, jij beslist hoe je het doet. Het samenvoegen van twee verhaallijnen is niet zo moeilijk als je er maar vanaf het begin ermee rekening houd tijdens de opbouw. Twee aparte lijnen volgen in een boek is moeilijker maar veel spannender voor de alerte lezer. net wat jij wilt. :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 december 2010 - 12:48
Je kunt beide personages in dezelfde verhaallijn opvoeren, dan maak je dus gebruik van een alwetende verteller.
Dank Elo en Bobcat, Heb er nog eens over zittend dubben. Een alwetende verteller wil ik niet, dat wordt me echt te saai. Ik denk dat ik toch kies voor het afwisselen van de twee verhalen van de hoofdrolspelers, met het tijdsverloop synchroon. Een nieuwe mogelijkheid is ook; het boek opdelen in 3 delen. Verhaal van A, verhaal van B, verhaal van A+B. Elo: dat moet toch ook kunnen door te wisselen tussen het hij/zij perspectief? (Ik heb er een ander draadje op na gelezen over meerdere perspectieven). Hij/zij is dezelfde persoonsvorm, ik denk dat dat niet storend zal zijn. De concessie die ik dan zal moeten doen is bij een perspectiefwissel een ander hoofdstuk te laten beginnen. En als de twee draden samenkomen zal ik moeten kiezen voor het perspectief van één van de 2 personen. Mmmmm.... nog wat meer hoofdbrekens op mijn pad.... :confused: Wat betreft de chaos: daar gebruik ik nu YWriter voor, daar zijn stukjes makkelijk om te schuiven ;)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 december 2010 - 19:14
Beca, je hoeft niet te kiezen tussen twee perspectieven als de lijnen samenkomen. Je kunt bijvoorbeeld de losse lijnen in verleden tijd schrijven. Komen ze samen dan ga je over in de tegenwoordige tijd. Dit is een logische (lees bevrediging) voor de lezer. Eindelijk!! Komen ze samen. Bobcat.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 december 2010 - 9:15
Dank Bobcat, dat is ook nog een optie, en niet eens zo'n slechte.... ik ga eens uitproberen hoe dat gaat werken. :)