Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toekomende tijd vermijden

Ik merk dat ik zelf te veel toekomende tijd gebruik. 'Als dit zo doorging, zou ik morgen hoofdpijn hebben.' 'Hij zou later spijt krijgen.' 'Ooit zou ik beroemd kunnen worden.' Zulke zinnetjes/stukken zin. Het valt degenen die mijn verha(a)l(en) lezen niet altijd op, maar zelf begin ik me er steeds meer aan te storen. Hebben jullie bij jezelf ook het gevoel te veel toekomende tijd (futurum (praeteriti)/futurum exactum (praeteriti)) te gebruiken of hebben jullie enig idee hoe het gebruik van die tijd vermeden kan worden? Ik weet trouwens niet of het goed staat in dit subforum; ik heb overwogen het bij taal/spelling te zetten, maar aangezien het grammaticaal gezien niet fout is, heb ik het hier geplaatst.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat komt omdat je 15 bent. Dan denk je ook nog veel aan de toekomst. :D Grapje, Spirit! Ik gebruik het volgens mij zelf bijna nooit. Je zou je overal waar je het doet, kunnen afvragen of het echt iets toevoegt aan het verhaal en zoniet, schrappen of aanpassen: - Zijn de gedachtes relevant voor het verhaal, of halen ze de vaart eruit? - Wil je al iets weggeven over een mogelijke toekomstige gebeurtenis en een bepaalde verwachting bij de lezer oproepen ('Hij zou later spijt krijgen.')? - Gebruik je de zinnen op bepaalde plekken als vulling, of uit gewoonte? En zou je het weg kunnen laten of er iets anders voor kunnen bedenken dat beter is? - Zegt de gedachte echt iets relevants over het karakter of de daden van de hoofdpersoon?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit: Het gebruik van toekomende tijd roept een verwachting op. Doe je er verder niets mee in je verhaal. Laat het dan maar gewoon weg. Schrijven is schrappen.. Bobcat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tips! Ik heb meteen in één verhaal de helft van de 'voorspellende' zou's weggehaald en vervangen door verhaalmotieven. Dat is ook leuker voor een lezer, dan staat er nog niet letterlijk 'Hij zou later spijt krijgen'. Ongeveer een kwart heb ik geschrapt, want die voegen niet veel aan het verhaal toe. En een kwart heb ik laten staan, want ik vind die 'jonge mensen kijken veel naar de toekomst' gedachte stiekem wel erg leuk en waar. :D Bovendien past vooruitkijken wel goed bij één van mijn hoofdpersonen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het soms ook oplossen door een ander werkwoord te kiezen. Niet: Als dit zo doorging, zou ik morgen hoofdpijn hebben.' Maar: Ik hoopte dat dit stopte, zo niet dan vreesde ik een knallende hoofdpijn (zoiets). Niet: 'Ooit zou ik beroemd kunnen worden.' Maar: Ik kon beroemd worden. Ooit. Ik wist het zeker! Denk ook aan: Ik zag mezelf al staan/lopen/... Ik verwachtte er niks/alles/... van. Ik hoopte ... Maar gewoon schrappen is soms het beste. Succes!