Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vast in de "Ontwerpfase"

Hallo allemaal, Ik schrijf nu al een tijdje. Ik schrijf voornamelijk korte verhalen en fantasy. Nu merk ik dat ik heel veel inspiratie heb. Ik heb vaak goede ideeën voor een verhaal, een personage of een scene. Deze weet ik dan op de juiste manier te verwoorden en op papier te zetten. Het lukt me echter maar niet om het verhaal daadwerkelijk te schrijven. Ik weet niet hoe ik het in de juiste vorm op papier moet krijgen. Heeft iemand dit probleem ook of heeft iemand misschien tips om dit probleem op te lossen? Zelf dacht ik dat ik misschien minder van te voren moet uitdenken en gewoon moet beginnen met schrijven en kijken waar het verhaal me heen brengt. Dit vind ik zelf erg moeilijk omdat ik het gewoon heerlijk vind over bepaalde personages en gebeurtenissen in het verhaal te fantaseren en te filosoferen, dat past ook wel bij het genre waarin ik schrijf.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo a.k.a W, Ikzelf merk soms wel een beetje hetzelfde. Er is veel inspiratie opgedaan en ik wil erg veel verwerken - dit gaat alleen niet allemaal te gelijk. Ik wil het snel opschrijven en vind dat het prutswerk is. Ik herschrijf het... vergeet mijn ideeën en het begint erop te lijken dat ik geen inspiratie meer heb. Die zit echter ver weg opgeborgen op een plaatsje waar ik niet meer bij kan. Wat ik doe is gewoon opschrijven wat ik denk of heb bedacht. Niet gaan piekeren of het geweldig op papier staat maar juist gewoon lekker doorschrijven. De herschrijf rondes komen wel als jij vind dat het daar tijd voor is. Eerst maar eens die "geweldige" ideeën op papier zetten want voor je het weet ben je ze kwijt. Voor je het weet ben je ze vergeten doordat nieuwe ideeën komen opdagen. Op het eerste gezicht lijkt het dan misschien een prutswerk maar dat maakt niet uit. Als je het hoofdstuk op hebt geschreven kan je alle tijd gaan besteden in het precies zo op papier zetten als jij wilt. Je hebt immers je verhaal al deels opgeschreven en kan het dus niet meer vergeten.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken het probleem helemaal, ik heb het ook. Normaal gesproken schrijf ik het op zodra het in mijn hoofd opkomt, en bewaar ik het op mijn computer mocht ik het vergeten. Zodra ik het idee krijg; ''he dat is een leuk verhaaltje daar kan ik wat mee'' ga ik het uitwerken: de setting, een protagonist (hoofdpersoon) met een karakter dat goed past bij het verhaal, de antagonist(slechterik), etc etc. pas helemaal op het eind, zodra het verhaal al helemaal in mijn hoofd een leven is gaan leiden en allerlei belangrijke gebeurtenissen zijn bedacht die tot de ontknoping leiden van het verhaal, dán pas werk ik het uit. (meestal in een computerspel/boek)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Janheij, Leuk dat boekenlijstje. Ik was al een paar dagen geleden voor een boek naar de bieb gegaan over schrijven. Ik kwam thuis met het boek Renata Dorrestein - Het geheim van de schrijver. Mijn bibliotheek had maar twee boeken over schrijven. Daarnaast nog een autobiografie. Veel keuze is er niet - gelukkig kan ik sommige boeken toch bestellen van bibliotheken van dezelfde bibliotheken groep.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal als ik tijd heb eens in de bieb kijken. Heb al wel wat boeken gelezen over schrijven maar die kwamen voor mij niet met de oplossing. Maar misschien dat de boeken op dit lijstje daar verandering in kunnen brengen. Bedankt!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien dat een workshop iets voor jou is? Dat is persoonlijker dan een boek, en je leert meestal eerst korte stukjes schrijven en dan hele verhalen. Op het forum van Pure Fantasy bijvoorbeeld (www.purefantasy.nl) is er ieder jaar een workshop in twee delen, geleid door Thirza Meta en Anaid Haen. Eerst een opdrachtenworkshop (gratis) waarin specifieke problemen behandeld worden aan de hand van korte opdrachten, en aansluitend een verhalenworkshop (betalend) waar het de bedoeling is dat je een volledig verhaal schrijft, met hulp en feedback gedurende het hele proces. De groepen zijn beperkt (tot het eerste deel worden meer deelnemers toegelaten dan tot het tweede), dus je moet je wel op tijd inschrijven. De inschrijvingen voor volgend jaar zouden over ongeveer een week van start gaan. Het fijne aan deze workshop is ook dat er zowel beginners als gevorderden aan meedoen, en dat je net zoveel leert van het geven van feedback op de anderen, als van de feedback die je zelf krijgt.