Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Visualisatie bij het lezen

Wie een tekst leest ‘ziet’ de beschreven gebeurtenissen, voorwerpen of landschappen voor zich. Visualisering. Graag verneem ik wat Uw gedachten U laten zien bij de volgende tekst. Ik kom uit bed en open het venster. Mijn trommelvliezen vermengen het ruisen van de door de westenwind scheefgegroeide populieren met het rappe slaan van mijn moede hart. Ik logeer bij Ludo. Een land vol modder al lang geleden door God en de meeste mensen verlaten. Een grauwe lucht komt naderbij. Langzaam bekruipt mij de leegte en wordt ik voor de rest van de dag nietig verklaard, nutteloos en ongeldig. Angst is de emotie waarnaar ik het minst verlang maar die mij zo vaak op zoekt. ”Als je hier en nu ongelukkig bent, wat zou je dan na denken over een leven na de dood?“ zei Ludo gisteren. Hij heeft gelijk. Het is hopelijk allemaal gedaan na mijn dood en dat bedreigt me niet.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie een vlak landschap met populieren die de wind vangen. Die wind heeft vrij spel. De modder breng ik thuis in de winter, na het rooien of oogsten van gewassen. Guur weer. Iemand kijkt door het raam. Die iemand is niet op gezelligheidsbezoek. Hij verblijft een tijdje bij 'Ludo'. Er is een doodswens of een nakende dood. Er is angst. 'Dat bedreigt me niet' kan ik niet plaatsen...(wat is bedoeld met 'dat'?)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie een slaapkamer voor me waar dat persoon dan door het raam kijkt. De dingen die je omschrijft zoals de populieren zie ik ook in het beeld voorbij gaan. Alles is wazig omdat eigenlijk niet echt de omgeving van belang is maar meer de gedachten. Hij is bang. Het weer lijkt mij niet al te best; een harde wind.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angst is de emotie waarnaar ik het minst verlang maar die mij zo vaak op zoekt.
Persoon met pathologische angst. Depersonalisatie door de deprimerende omgeving. Klinische depressie en voor het hoofdstuk uit is hangt hij wel te bungelen aan een stuk touw in een van de scheefgegroeide populieren. Mooi geschreven trouwens.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En waarom niet?
verweij vraagt niet zo zeer om een gebruikelijke beoordeling op leesbaarheid, stijl en techniek of grammatica. Daarom niet. Maar Dries, de almachtige beheerder, zal hier zeker zijn oordeel uitspreken.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inhoudelijke feedback hoort volgens mij ook op proeflezen thuis... Maar goed, daar mag Dries over oordelen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik die grote grammaticale fout eruit halen? Mijn handen jeuken maar ik wacht braaf op het sein.
Het sein is gegeven!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De regel is dat eigen teksten waar men een mening over wil hebben (op welke manier dan ook) alleen geplaatst mogen worden in proeflezen. Daar hoort deze dan ook inderdaad thuis.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De regel is dat eigen teksten waar men een mening over wil hebben (op welke manier dan ook) alleen geplaatst mogen worden in proeflezen. Daar hoort deze dan ook inderdaad thuis.
Akkoord!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wie een tekst leest ‘ziet’ de beschreven gebeurtenissen, voorwerpen of landschappen voor zich. Visualisering. Graag verneem ik wat Uw gedachten U laten zien bij de volgende tekst. Ik kom uit bed en open het venster. Mijn trommelvliezen vermengen het ruisen van de door de westenwind scheefgegroeide populieren met het rappe slaan van mijn moede hart. Ik logeer bij Ludo. Een land vol modder al lang geleden door God en de meeste mensen verlaten. Een grauwe lucht komt naderbij. Langzaam bekruipt mij de leegte en wordt ik voor de rest van de dag nietig verklaard, nutteloos en ongeldig. Angst is de emotie waarnaar ik het minst verlang maar die mij zo vaak op zoekt. ”Als je hier en nu ongelukkig bent, wat zou je dan na denken over een leven na de dood?“ zei Ludo gisteren. Hij heeft gelijk. Het is hopelijk allemaal gedaan na mijn dood en dat bedreigt me niet.
Allereerst antwoord op de vraag wat ik zie. Ik zie een verward iemand die in zijn onderbroek en hemd voor een open raam staat op een winterse morgen. Mijn tekstuele feedback: Trommelvliezen vermengen - ik begrijp wat je bedoelt maar jij vermengt de geluiden in je hoofd die je trommelvliezen doorgeven. Hooguit kun je zeggen: "in mijn trommelvliezen worden geluid X en Y vermengd". moede hart erg schoon! De overgang van het Ik logeer bij Ludo naar het landschap is in mijn ogen erg abrupt. Je noemt Ludo maar introduceert hem niet. Een grauwe lucht komt naderbij. "Lucht" komt niet zichtbaar naderbij naar mijn idee. Maar dat komt omdat ik 'lucht' associeer met geur of ijle lucht, maar niet met onweer. Misschien denkt een ander daar anders over. bekruipt mij de leegte klinkt mooi, maar bij nader inzien lopen beeld en betekenis niet synchroon. de HP wordt door een gevoel bekropen (is dat die leegt?) of hij voelt zich leeglopen en dat wordt hij niet bekropen. wordt ik moet word ik zijn nietig verklaard door wie wordt de hp nietig verklaard? Als het een staat van zijn is, dan zou "ben ik voor de rest van de dag nietig" meer op zijn plaats zijn. op zoekt moet opzoekt zijn ”Als je hier en nu ongelukkig bent, zonder komma wat zou je dan na denken nadenken over een leven na de dood?“ hier hoort wel een komma zei Ludo gisteren. Hij heeft gelijk. Het is hopelijk allemaal gedaan na mijn dood en dat bedreigt me niet. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Qua melodie is het mooi, maar je zondigt in mijn ogen iets door te neigen naar mooischrijverij. Dat doe ik ook. Ik hou daarvan, maar verlies niet uit het oog dat de betekenis voorgaat op de klank.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ellabella, Dank U voor de feedback. Het is een stukje tekst uit een roman. Ik heb er verder nooit iets mee gedaan. Mijn gekrabbel neigt inderdaad naar mooischrijverij. Het verhaal speelt zich af in de Zuid-Westhoek van Brabant, een grensgebied tussen Nederland en Belgie. Maar nu moet ik verhuizen naar proeflezen.