Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tips om een "ruwe bolster" type te tonen

Hoi, Hoe toon je de koelheid/eigenwijsheid van je hoofdpersoon? Anders gezegd, hoe toon je de ruwe bolster van een persoon? Mijn hoofdpersoon is iemand die niet veel van de maatschappij moet hebben. Hij doet zijn eigen ding en niemand hoeft zich daar mee te bemoeien. Hoe toon je dat? Iedere tip is welkom. Om een paar film voorbeelden te geven: - Kevin Costner in Waterworld is ook een soort "ruwe bolster" type - Elionor (Emma Thompson) in Sense and Sensebility zag ik van de week is ook iemand die een binnenvetter is en weinig zegt. Toch spreekt ze erg aan, terwijl haar zus (die Kate van de Titanic film) het hart op de tong heeft liggen. - Gladiator met Russel Crowe: In de scene dat hij alle andere gladiatoren dood en dan naar de mensen zijn zwaard gooit en roept:"Are you not entertained? Now, Are you not entertained." En vervolgens loopt hij verveeld de arena uit. - Robert de Niro in diverse films Gr, Jeri

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De houding. Breed lopen? Biceps steeds aanspannen. Minachtende keel geluiden maken als iemand iets zegt. Harde stem. Niets aannemen van anderen. Op de voorgrond treden. Nors? xas

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe minder beschreven, hoe beter. Kort maar krachtig. Net als zijn uitspraken. De manier waarop hij praat en wat hij dus zegt. Geen ellenlange beschrijvingen, zoiets als: 'zijn tanden knarsten', kan al heel veel duidelijk maken. :)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien wel nergens de humor van inzien, maar wel humor hebben. En natuurlijk uiterste rechtvaardigheid bezitten!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij een ruwe bolster denk ik aan een beetje een koele zakelijke man, die alleen wat zegt als het nodig is, zijn ware gevoelens aan (bijna) niemand toont en alleen doet wat hij moet doen. Geen energie verspillen dus. Liedje dat op hem slaat: I can't make you love me.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ruwe bolster blanke pit Hij denkt anders over bepaalde dingen hij is een ruwe bolster blanke pit Hij kan soms een grote mond geven maar is iemand waar een klein hartje in zit Hij doet heel brutaal en heel stoer hij is een ruwe bolster blanke pit Je moet hem eerst leren kennen geef hem ook die kans Als je niet die moeite wil nemen dan heb je ook geen recht van spreken dat is wat ik vind althans Ruwe bolster blanke pit iemand waar veel liefde in zit Geef hem de tijd om te laten zien hoe hij werkelijk is hij is een kanjer.... hij is echt niet mis Zomaar een gedichtje van internet geplukt

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat je de schrijver van dat gedicht ook credit geeft door zijn naam te vermelden, jascha... Wat het topic betreft, als je al die voorbeelden uit films al hebt, kun je daar toch uit afleiden hoe je zoiets beschrijft?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand die alles in twijfel trekt, die niets zomaar aanneemt. Snel geïrriteerd over gebeurtenissen die hem afsnijden van de weg die hij is ingegaan. Iemand die sterk gericht is op de eigen ervaring, tegenover theorieën, normen en waarden. Vaak vrij van of weinig last van schaamte, schuld en angst. Met het karakter kun je verder alle kanten uit. Teruggetrokken/prominent aanwezig, mooi/lelijk, zachtaardig/hard enz.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] Wat het topic betreft, als je al die voorbeelden uit films al hebt, kun je daar toch uit afleiden hoe je zoiets beschrijft?
Beschrijven misschien nog wel van wat ik zie. Maar juist hoe je je karakter inhoudelijk weergeeft vind ik moeilijk. Het effect wat de films bij mij bereiken zou ik graag in taal om willen zetten. Ik voel en zie hun pijn, geworstel, probleem, maar hoe bereik je dat effect bereikt met tekst alleen?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt proberen de persoon met wat hij zelf denkt te karakteriseren. Zo is één van mijn hoofdpersonen ook zo'n type dat nogal eigengereid is, zijn eigen gang gaat en zich door niemand de wet laat voorschrijven. Dat laat ik aan de lezer zien door zijn gedragingen, door hoe hij praat (kort en bondig), wat hij zegt (en ook wat hij niet zegt!) en door wat hij denkt. Moeilijk uit te leggen, eigenlijk :)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ M: Er stond verder niets bij. Het kwam van een gedichtensite.
Blijft slordig om de bron niet te melden, zeker op deze site. Hier worden we toch geacht het auteursrecht hoog te houden?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeri, als jij bij films de pijn en het geworstel van de hoofdpersoon kan voelen, moet je misschien nog eens kijken? Of bedenk zelf hoe een ruwe bolster zich gedraagt (en vergeet de blanke pit niet :D ). Wat doet de ruwe bolster als hij buitengesloten wordt? Na een vechtpartij waarbij hij verdomd veel pijn heeft, maar dat niet wil laten merken? Wat doet hij als hij zich eenzaam voelt? Bedenk, dat een ruwe bolster pas interessant wordt door de blanke pit, dus door de tegenstellingen. dat maakt hem ook menselijk. De ruwe bolster is bijvoorbeeld alleen maar echt lief en is alleen maar echt zichzelf bij zijn vriendin, moeder of beste vriend, vul zelf maar in. En als je gevoelens precies beschrijft, mist het vaak zijn doel. Dus niet: 'Hij voelde zich eenzaam' maar 'Als een gewond dier trok hij zich achter de struiken terug en rolde zich op zijn slaapmat op. ' Of iets dergelijks. Maar elke ruwe bolster is weer anders. Laat hem denken of hardop in zichzelf praten. Een ruwe bolster mag ook huilen, maar alleen als niemand kijkt natuurlijk.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het karakteristieke gedragspatroon dat iemand in verschillende situaties vertoont is goed te beschrijven. In jouw geval "Ruwe bolster, blanke pit" Dikwijls extraverte persoonlijkheden met een goede inborst. Lees eens de Persoonlijkheidsleer van Carl Gustav Jung. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan film voorbeelden. Film is nep.